Lisää hakkuita biotalouden kitaan – puuntuotantoa tehostaen ja metsän käyttöjä yhteen sovittaen
Biotalous on uusiutuvien luonnonvarojen tuottamista, jalostamista, kuluttamista ja kierrättämistä sekä niihin perustuvia palveluja. Puu on Suomen tärkein uusiutuva luonnonvara. Nykyisestä biotaloudestamme yli puolet perustuu metsiin ja puuhun. Metsät ovat perusta myös biotalouden kasvulle. Biotalousstrategian toteuttaminen – biojalostamot, uudet tuotteet, puun energiakäyttö, puurakentaminen jne. – lisää merkittävästi puun kysyntää. Selluntuotantoon ja biojalostamoille tarvitaan jopa 15 milj. […]
Oivalluttavaa johtamista
Tulevaisuuden johtajalta vaaditaan ymmärrystä ikäjohtamisesta, jotta hän osaa huomioida alaisensa yksilöinä ja johtaa näiden kykyjä ja motivaatiota tuloksellisesti. Näin kirjoitimme Future Leadership –kirjaan. Johtamisen haasteena on moniarvoisen työyhteisön johtaminen, erilaisten arvomaailmojen hallinta ja hyväksynnän edistäminen. Erityinen mielenkiinto kohdistuu nuoriin sukupolviin. Y-sukupolvelle johtaja on mahdollistaja, ja esimiesasema vain ammatti muiden joukossa. Arvostus ja kunnioitus johtoa kohtaan […]
Johtaminen ja aivohype
Aivoista ja johtamisesta puhutaan paljon. Tuntuu, kuin viime vuosina johtamisen keskiöön olisivat tulleet aivot ja se, kuinka johdetaan alaisten aivoja. Ymmärtämällä aivojen rakennetta ja toimintaa luotsataan työyhteisöjä uusiin voittoihin ja saavutuksiin. Kuten Ghadiri, Habermacher ja Peters kirjoittavat oivallisesti (Ghadiri, Argang, Andreas Habermacher, and Theo Peters. Neuroleadership: A Journey Through the Brain for Business Leaders. Springer […]
Pedagogisella osaamisella tehokkaampaan toimintaan
Pedagogiikan tehtävänä on stimuloida ihmisen oppimisprosesseja. Pedagoginen ajattelu ja toiminta vaatii erityistä valmiutta ja erityistä kykyä, joka perustuu henkilöllä oleviin piileviin asenteisiin ja käsityksiin.
Aineeton pääoma ei ole uskon asia
Vaikka jo pidemmän aikaa tieto- ja palveluintensiiviset alat ovat voimistaneet asemiaan, ymmärretään aineettoman pääoman merkitys ja erityispiirteet yhä melko huonosti sekä käytännössä että tutkimustiedonkin valossa. Voidaan myös kysyä, onko johtamisosaaminen muuttunut samassa tahdissa työelämän rakennemuutosten kanssa, jotka ovat johtaneet aineettoman varallisuuden korostumiseen kilpailuedun lähteenä ja sitä kautta yrityksien ansaintalogiikan muutokseen? Aineettomasta pääomasta ainutlaatuinen kilpailuvaltti Täysin […]
Yliopistollista autopeliä
Tiedättekö mitä saa, kun istuttaa joukon itäsuomalaisia johtajia ja esimiehiä autojen tuotantolinjalle ilman kummempaa perehdytystä? No, minäpä kerron. Ensin saa nähdä hieman epätietoisia ilmeitä. Sitten saa nähdä paineen alla tehtyä haparoivaa kokoonpanotyöskentelyä ja kuulla painostavaa hoputusta. Lopputuloksena tästä kaikesta leluautoja, joista irtoaa tuulilasit, jotka kulkevat väärinpäin ja jotka eivät ehdi asiakkaalle ajoissa. Välillä ynnäillään tuloksia […]
Jo joutui armas aika
Aurinko on melko korkealla, mutta aamu tuntuu hieman viileältä. Silmien edessä vilkkuu edellä taivaltavan isoveljen reppuselkä. Keskustelu harventuu matkan päätepisteen lähetessä kuin itsestään, vain muutama sana enää vaihdetaan. Vähän hengästyttää, ehkä jännittääkin: kouluun tutustumispäivä. Muutamat kymmenet metrit, ja mäkeä ylös johtava oikopolku saattelee opinahjolle. Jälkeenpäin kyläkoulu saattoi näyttää perin vaatimattomalta rakennukselta. Mutta muistan, että tuona […]
UEF EMBA:sta johtamisen ammattilaiseksi
Johtamisessa on kysymys siitä, miten saada ihmiset toimimaan tehokkaammin yhdessä yhteisen tavoitteen eteen. Johtajalta edellytetään kokonaisuuksien hallintaa, vuorovaikutustaitoja, talouden ymmärrystä ja tulevan ennakointia. Moni johtaja on tilanteessa, jossa työelämä on vienyt mukanaan ja vastuut ovat vaan kasvaneet uran edetessä. Työssä tarvitaan yhä enemmän johtamisosaamista ja esimiestaitoja. Opiskeluajoista on saattanut vierähtää aikaa ja tarvitaan tietojen uudistamista. […]
Uusi OPS – uusi arviointikulttuuri
Oppimisen arvioinnin tavoitteena on rakentaa oppijan itsetuntoa ja käsitystä itsestään oppijana. Toisaalta arvioinnin tehtävänä on antaa tietoa myös koulutusjärjestelmämme tehokkuudesta, mutta yksittäisen oppijan kannalta tieto oppimisprosessista – miten minä opin, on paljon tärkeämpi. Uusi OPS nostaakin oppimisprosessin aikaisen palautteen tärkeään osaan oppimista tukevassa arvioinnissa. Arviointi on läsnä jatkuvasti Oppimisen arviointi on osaamisen näkyväksi tekemistä. Arviointi […]
Solution Focused Growth
Olin taannoin valmentamassa ryhmää, joiden työtä ohjaa laatu- ja toimintajärjestelmä. Ryhmä nosti keskusteluun laatu- ja toimintajärjestelmän kehittämisen. Käsitin, että työpaikan toiminnan alussa laatupoikkeamia oli käsitelty isossa porukassa. Henkilön tekemät laatupoikkeamat oli nostettu esille isossa porukassa, ja että tämä oli nostattanut tunteita pintaan. Käsitin, että laatupoikkeamien käsitteleminen oli tuntunut kuin virheiden ja syyllisien etsimiseltä. Nähtävästi tämä tunteen sävyttämä muisto oli […]