Minne mennään Pietarissa

World Travel Awards on valinnut Pietarin vuoden 2015 parhaaksi eurooppalaiseksi matkakohteeksi, eikä suotta. Perustelujen mukaan Pietarilla on poikkeuksellisen rikas historia, vuosisatoja vanhat kulttuuriperinteet ja erinomaiset tulevaisuudennäkymät turistikohteena. Pietari tarjoaa mitä erilaisimpia mahdollisuuksia, jos haluaa syödä hyvin, nautiskella erikoiskahveista tai muista herkuista, istua lasillisella tai kokea kulttuurielämyksiä. Vaihtoehtoja on niin paljon, että kannattaa joskus vaan elää hetkessä ja katsoa mitä vastaan tulee. Kulman takana voi odottaa käytännössä mitä vaan. Venäjän digitalisaatio yllättää tässäkin positiivisesti, käytössä on nykyisin useita sovelluksia, esimerkiksi Petersburg in your hand ja St.Petersburg Map and Walks, joiden avulla voi selvittää lähellä olevat paikat, niiden aukioloajat, lukea muiden kirjoittamia arvosteluja ja tehdä suoraan vaikkapa pöytävarauksen. Kätevää ja helppoa. Varsinkin jos osaat venäjää, niin sovelluksia on todellakin joka lähtöön, mutta myös muita kieliversioita löytyy.

Kirkko veren päälläViimeisellä Pietarin matkalla tsekkasimme paikat, joissa koulutuksemme järjestetään, mitä majoitusvaihtoehtoja ja ruokapaikkoja voisimme suositella  ja mitä voisimme tehdä vapaa-ajalla. Verkostojen rakentaminen Venäjällä on hyvä muistaa tässäkin, vaikka blogit ja sovellukset toimivatkin hyvänä lähtökohtana. Meistä on tärkeää, että koulutukseemme osallistuvat pääsevät tutustumaan erilaisiin paikkoihin, joista parhaimmat voi pistää muistiin ja käyttää omiin tarkoituksiinsa myöhemmin. Majoitusvaihtoehdot olemme valinneet niin, että ne olisivat kätevästi keskeisten koulutuspaikkojen läheisyydessä verkostojemme suosittelemissa paikoissa, tosin itsekin majoituksen toki voi valita. Jos joku haluaa erilaisen kokemuksen perinteisen hotellin sijaan niin Home Stay Pietarin keskustan tuntumassa voisi olla mieleenpainuva kokemus.

Suomen Pietarin Pääkonsulaatti on tärkeä paikka tietää, olipa matkan tarkoitus mikä tahansa. Jos sattuu käymään niin huonosti, että passi katoaa, niin sinnehän sitä on ensimmäiseksi suunnattava. Pääkonsulaatti tarjoaa monien muiden palveluiden lisäksi myös hyvät puitteet kokouksille ja seminaareille. Yksi koulutuksemme päivistä toteutetaan pääkonsulaatin tiloissa. Toisena päivänä tutustumme Suomi-taloon, siellä oleviin yrityksiin ja organisaatioihin sekä käytettävissä oleviin tiloihin. Tuomme muutkin kuin Suomi-talossa toimivat asiantuntijamme taloon kertomaan päivän teemaan liittyvistä Venäjän kaupan kansallisista erityispiirteistä. Kolmas koulutuspäivä toteutetaan ITMO-yliopiston tiloissa upeassa kauppiassuku Jeliseevin entisessä palatsissa. Yliopiston tiloissa on myös huikea Hologrammi- ja valonäyttely sekä optiikan museo, joka hämmästyttää varmasti kokeneenkin museokävijän.

Kulinaristin paratiisi

Pietarissa voi syödä nopean, mutta välttämättä ei niin maittavan, bisnes-lounaan käytännössä missä tahansa kuppilassa. Jos haluaa satsata hyvään ruokaan, tunnelmaan ja valita juuri sitä, mitä haluaa, niin yksi syyskuun matkamme lounaspaikkasuosikeista oli Nevskillä sijaitseva Market Place. Valitset mitä haluat ja ruoka kokataan aivan silmiesi alla tuoreista raaka-aineista. Valitsemasi ostokset ladataan korttiin, jonka käyt lähtiessäsi maksamassa. Kätevää. Ravintoloita on niin paljon, että summassa tehty valinta ei aina välttämättä tarjoa parasta vaihtoehtoa. Kannattaakin etukäteen ainakin vähän miettiä minne haluaa, millaisesta keittiöstä pitää ja miten paljon aikaa ruokailuun on käytettävissä. Varsinkin, jos haluaa mennä syömään isommalla porukalla, niin etukäteissuunnittelun voi hoitaa verkostoja tai sovelluksia hyödyntämällä. Pietarin ruokapaikoista on monia blogeja, joista voi myös saada hyviä vinkkejä. Koulutuksemme suunnittelumatkoilla suosikkejamme ovat olleet Ginza Projectin Pryanosti i radosti, vähän kes

kitasoa kalliimpi hipster-paikka mutta ruoka ja tunnelma olivat kohdallaan, sekä gruusialainen ravintola Rustaveli Moikan varrella.

Elämyksiä vapaa-aikana?

Olen kolunnut Pietarissa asuessani ja siellä reissatessani lukuisat museot, baletit, oopperat, teatterit ja sirkukset sekä filharmoniat, keikkapaikat ja klubit.Jokaisella matkalla löytyy kuitenkin uusia tuttavuuksia ja tarjontaa on lähes milloin tahansa, laidasta laitaan. Koulutuspäiviemme jälkeen halukkaat voivat lähteä kanssamme tutustumaan Pietarin tarjontaan. Pietarin kattokävelyjen edelläkävijä Peter’s Walking Tours on kattojen sulkeuduttua laajentanut tarjontaansa monenlaisiin kävelyretkiin sekä nykyisin yhä suositummaksi tuleviin pyöräretkiin. Tätäkin siis kannattaa miettiä.

Katollekin halukkaat voivat päästä, joko Loft Projekt Etagiin tai verkostojen kautta omille yksityisille katoille. Pietari kattopersketiivistä on huikeaa katsottavaa. Pietari on myös shoppailijan paratiisi. Jokunen kenkäpari ja laukku on kulkeutunut mukani kotiin – ei ihme että matkalaukkua raahaamaan joutuva kollega ihmettelee laukun painoa. Kannattaa siis lähteä mukaan, matka antaa asiantuntijasisältöjen lisäksi myös tilaisuuden monenlaisiin elämyksiin sykkivässä metropolissa, joka ei nuku koskaan.

Kysy lisää ja ilmoittaudu koulutukseen!

Sanna IskaniusSanna Iskanius, koulutusjohtaja, Aducate