Venäjää ja logistiikkaa

On ollut mielenkiintoista seurata Venäjän kehitystä viimeiset kolmekymmentä vuotta, nimenomaan logistiikan näkökulmasta. Asiat ja maailma on muuttunut todella nopeasti näiden vuosikymmenien aikana ja joskus on jopa vaikeuksia ehtiä itse mukaan muutoksen tuuliin.

Uutta opeteltavaa ja nopeita käänteitä on tietysti maailman monessa kolkassa, mutta venäjän kyseessä ollessa, se on enemmän sääntö kuin poikkeus. Ehkä tuo on myös se viehätys, joka pitää kiinni venäjässä ja saa tuntemaan itsensä erinomaisen eläväksi, kun joutuu reagoimaan asioihin nopeasti ja tekemään päätöksiä opettelemalla hyvin usein uuden tulokulman käsiteltävään asiaan niin, että se saataisiin ratkaistuksi.

Ja kuten hyvin tiedetään ja Sanna on jo omassa blogikirjoituksessaan kertaalleen tuonut sen esille ”Venäjällä mikään ei toimi, mutta kaikki järjestyy” – tämän siellä asuneena ja työskelleenä allekirjoitan täysin. Joskin samaan hengenvetoon on todettava, että aika moni asia kyllä oikeasti toimii jo ihan hyvin.

Vuosien varrella monet asiat ovat helpottuneet, byrokratia on vähentynyt, asioita on alettu hoitaa järkiperäisemmin, moni käytännön asia on huomattavasti helpompi hoitaa kuin aiempina vuosina. Mutta toisaalta, kun katsotaan venäjää hieman pintaa syvemmältä, niin huomataan että vielä on monia paikallisia kiemuroita joista ei välttämättä selviä kuin paikallisten avustamana ja silti voi joutua outoihin jopa absurdeihin tilanteisiin, joita ei voisi koskaan kuvitella syntyvän meillä Suomessa.

Tekisi mieli käyttää tässä tilanteessa vanhaa sanontaa – Oppia ikä kaikki – pitää olla valmis oikeasti opettelemaan uutta ja näkemään asioita uudella tavalla ja joskus ulkopuolelta tulleena se on myös helpompaa. Mutta kokemusta ja paikallisen kielen sekä kulttuurin tuntemusta ei voi millään väheksyä, voisi jopa sanoa että se on alkuun kaikkein tärkeintä opeteltavaa.

venajan_kauppa

Kun aloitin itse venäjän logistiikan tekemisen, silloin ei edes puhuttu logistiikasta, vaan huolinnasta ja kuljetuksesta, ei ollut tarjolla juurikaan koulutusta tai oppia tämän busineksen tekemiseen, vaan suurin osa asioista opittiin itseopiskeluna tai työssä ja/tai työn ohessa. Työ tekijäänsä opettaa, mutta täytyy kyllä sanoa, että olisin mielellään jättänyt muutaman oppimistapauksen käymättä läpi. Toisaaltaan näin jälkikäteen suurimmalle osalle ”oppimistarinoita” voi jo naureskella.

Huumorilla on myös tärkeä rooli venäläisessä kulttuurissa ja sielunmaisemassa. Vaikeat ajat ja olosuhteet ovat opettaneet heitä helpottamaan oloaan huumorilla ja milteinpä kaikista asioista on olemassa ja löytyy paikallisia ”anekdootteja” eli vitsejä. Huumorin avulla on myös monia tilanteita joskus helpompi saada laukaistua, mutta pitää tuntea vastapuolta jonkin verran, ettei vahingossa huumoroi itseään syvemmälle suohon. Tähän auttaa myös paikallisen kulttuurin ja käytäntöjen tuntemus, kun on oppinut niistä enemmän, kasvaa myös tilannetaju ja pystyy helpommin viemään asioita oikeaan suuntaan.

Kaikki muuttuu ja joskus mikään ei muutu – historia toistaa itseään. Monet suomalaiset ovat historian saatossa tehneet uran ja omaisuuden venäjällä, se on mahdollista myös tänään ja jatkossa. Ilman valmiuksia asettaa itsensä peliin ja altistua uudelle ja sen oppimiselle, se harvoin kuitenkaan onnistuu. Myös takaiskuihin ja epäonnistumisiin pitää valmistautua, niitä tulee ja oppimisen kannalta ne ovat ehkä niitä parhaita kokemuksia, joskin tilanteen ollessa päällä, se ei siltä kyllä tunnu.

Kokemusten jakaminen ja oppiminen niiltä jotka ovat jo latua avanneet, on usein erittäin hyödyllistä ja opettavaista. Suhteiden ja verkostojen rakentaminen on myös isossa roolissa ja sitä ei tulisi ohittaa eikä väheksyä.

Aika ajoin tulee vastaan haastatteluja ja otsikoita mediassa ”Mitä tekisit toisin, jos voisit aloittaa kaiken alusta”, mietin nyt tätä kysymystä ja vastaus on kyllä aika selvä – en teksi mitään toisin, mutta lähtisin paljon aikaisemmassa vaiheessa elämääni Pietariin – oppimaan ja opiskelemaan lisää. Pitää aina muistaa että koskaan ei ole liian myöhäistä, aina on mahdollisuus aloittaa jotain uutta ja elämä on uuden oppimista ja omaksumista ihan loppuun saakka.

Nähdään Pietarissa keväällä 2016!

Ystävällisin terveisin
Jorma

Venäjän kaupan kansallisia erikoisuuksia -koulutuksessa tarjoamme tietoa ja parhaita paloja venäläisestä bisneskulttuurista ja talouden näkymistä niin venäläisten kuin suomalaistenkin asiantuntijoiden kertomana. Lisätietoja tästä linkistä.

jorma kervinen kuva web

Kirjoittaja Jorma Kervinen on toiminut huolinta-ja logistiikka-alalla vuodesta 1985. Keskittynyt Venäjän ja IVY-alueen logistiikkaan sen eri muodoissa vuodesta 1994.
Toimii nykyisin Passion Logistics Oy:ssä vastuualueenaan myynti ja operatiiviset toiminnot.