Avoimet oppimateriaalit paremmin saataviksi – työpajan ja kyselyn antia | Making open educational resources more findable – insights from the workshop and survey
(Please, scroll down to read in English.) Miksi avoimen oppimisen edistäminen on tärkeää? Oppimisen avoimuus on olennainen osa avoimen tieteen kokonaisuutta. Avoin oppiminen voidaan nähdä merkittävänä osana yliopiston yhteiskunnallista vuorovaikutusta, ja UEFin tavoitteena onkin toimia avoimen oppimisen edistäjänä, niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Lokakuussa 2024 julkaistut kansalliset avoimen tieteen ja tutkimuksen seurannan tulokset toivat UEFille mukavia […]
Avoin oppiminen: muutoksen mahdollistaja | Transforming learning: The power of open education
(Please, scroll down to read in English.) Oppimisen muodot ja tavat ovat olleet murroksessa jo pitkään niin korkeakouluissa kuin koko koulutus- ja kasvatusalalla. Samassa tahdissa ovat muokkautuneet niin opettajan työnkuva, opetuksen muodot kuin opetuksen tavatkin. Muutoksista huolimatta me kaikki opetuksen ja oppimisen parissa toimivat kannamme mielikuvissamme unelmia siitä, millaista opetus ja oppiminen voisivat parhaimmillaan olla. […]
On aika sanoa näkemiin: yhteenveto harjoittelustani | It’s time to say goodbye: summary of my internship
(Please, scroll down to read in English.) Kirjoitin ensimmäisen blogitekstini kirjaston blogiin, kun olin toiminut harjoittelijana melkein kaksi viikkoa. Nyt harjoittelun viimeinen viikko lähestyy loppuaan. Kahteen kuukauteen on mahtunut paljon. Olen oppinut mielettömän määrän uusia asioita tieteellisen kirjaston toiminnasta. Harjoittelun aikana sain tietää, millaisia työtehtäviä tieteellisessä kirjastossa on, ja millaisia työpäivät täällä ovat. Ennen harjoittelua […]
Kirjaston terveisiä viime lukuvuoden opetuksista & tulevasta opetussuunnitelmasta | Library news on teaching of the past academic year & the upcoming curriculum
(Please, scroll down to read in English.) “Odottamattoman hyödyllinen kurssi, jossa käytiin kompaktisti läpi asioita, joita muilla kursseilla ei ole käsitelty” Kirjasto tuottaa opintojaksoja tiedonhausta, tutkimusaineistonhallinnasta ja avoimesta tieteestä kandidaatin-, maisterin- ja tohtoriopintoihin suomeksi ja englanniksi, pakollisina ja valinnaisina opintojaksoina, erillisinä opintojaksoina tai laajempaan opintojaksoon integroituina osakokonaisuuksina. Kandidaatinopintoihin sisältyvä tieteenalakohtainen tiedonhaun opintojakso suositellaan suoritettavaksi viimeistään […]
Avoimen tieteen ja tutkimuksen seuranta 2024 | Monitoring Open Science and Research 2024
(Please, scroll down to read in English.) Avoimen tieteen ja tutkimuksen vuoden 2024 seurannan tulokset julkistettiin 30.10.2024. Tulokset ovat nähtävissä Tiedejatutkimus.fi-portaalissa. Avoimuuden asteita on arvioitu neljällä eri osa-alueella: toimintakulttuurissa, julkaisemisessa, tutkimusaineistoissa ja infrastruktuureissa sekä oppimisessa. Tasolla 1 organisaatio on vielä lähtökuopissa eikä avoimuutta esimerkiksi johdeta tietoisesti. Tasolla 5 avoimuus on jo mukana toiminnassa keskeisenä arvona […]