Avoimen tieteen uutisia 2/2020 | Open Science News 2/2020

(Please, scroll down to read in English.)

Luonnos Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden linjauksen periaatteista ja oppimateriaalien avoimen saatavuuden osalinjauksesta on avoimella kommentointikierroksella 26.6.2020 saakka

Luonnos on ensimmäinen osa korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden linjauksesta, joka täsmentää Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistuksessa 2020-2025 mainittua Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden kansallista päämäärää. Myöhemmin linjausta täydentämään luonnostellaan osalinjaus Avoimista oppimis- ja opetuskäytännöistä.

Ohje tieteellisille julkaisukanaville vastuullisen aineisto- ja datapolitiikan laatimiseksi

Tieteellisille julkaisukanaville suunnattu ohje vastuullisen aineisto- ja datapolitiikan laatimiseksi on julkaistu 17.3.2020. Tiedelehdissä julkaistuihin artikkeleihin ei yleensä ole mahdollista liittää tutkimuksessa käytettyjä aineistoja tai dataa, mutta niiden jakaminen on hyödyllistä monella tavalla. Tieteellisten julkaisukanavien olisi hyvä kiinnittää huomiota siinä julkaistujen tutkimusten aineistojen ja datan saatavuuteen ja saavutettavuuteen sekä ohjeistaa kirjoittajiaan huomioimaan näihin liittyvät seikat.

Tutkijan ja tutkimuksen arviointi kehittyy vastuullisempaan suuntaan

Avoimen tieteen koordinaatio järjesti maaliskuun puolessa välissä vastuullisen arvioinnin seminaarin, jossa julkistettiin neljä toisiaan täydentävää ohjetta ja suositusta suomalaisen tutkimusyhteisön uusiksi arviointikäytännöiksi: vastuullisen tutkijanarvioinnin kansallinen suositus, TENKin päivitetty Tutkijan ansioluettelomalli, julkaisufoorumin (JUFO) käyttöohje sekä Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkoston (TUHA) Vastuullisen metriikan suositus. Tutkijan ja tutkimuksen arvioinnin yhdenmukaistamisesta keskustellaan myös Euroopan Unionin tasolla.

Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistus 2020-2025 on julkaistu

Suomalainen tutkimusyhteisö on yhteistyössä laatinut itselleen avoimen tieteen ja tutkimuksen julistuksen. Julistus antaa tutkimusyhteisön kehittymiselle yhteisen suunnan. Julistuksessa avoimen tieteen ja tutkimuksen visiona nähdään avoimuus saumattomana osana tutkijan arkea. Yhteisenä missiona on edistää avoimuutta tieteen perusarvona, vahvistaa tutkitun tiedon merkitystä yhteiskunnassa ja lisätä tutkitun tiedon liikkuvuutta ja vaikuttavuutta.

Kestävä ja FAIR-periaatteiden mukainen aineiston jakaminen humanistisissa tieteissä

ALLEA-raportti sisältää keskeisiä suosituksia humanististen tieteiden digitaalisen aineiston tuottamiseksi luotettavasti, saavutettavasti, yhteentoimivasti ja uudelleenkäytettävästi, eli FAIR-periaatteiden mukaisesti. Asiakirja on suunniteltu käytännölliseksi oppaaksi tutkijoille.

Avoimuuden seurantajärjestelmää kehitetään

Opetus- ja kulttuuriministeriön avoimen tieteen kypsyystasoselvitysten tekeminen päättyy ja seurantavastuu siirtyy tiedeyhteisölle itselleen. Tämän johdosta tutkimusyhteisöä pyydetään mukaan uuden seurantamekanismin luomiseen. Tavoitteena on, että organisaatioille ei tulisi valtavaa arviointityötä, vaan hyödynnettäisiin jo olemassa olevia rakenteita, kuten tutkimustietovarantoa. Uuden seurantajärjestelmän näkökulmana on organisaatioiden kehittäminen ja arvioinnin jatkuvuus. Olemassa olevia seurattavia asioita on vähän ja ne rakentuvat pala kerrallaan.

Avoimen tieteen juridiset kysymykset selvitettäväksi

Avoimen tieteen koordinaatio on todennut, että kaikkialla kotimaisissa tutkimusorganisaatioissa painitaan yhteisten kysymysten äärellä, joten näitä kysymyksiä yritetään tunnistaa. Tunnistettuja kysymyksiä ryhdytään ratkaisemaan yhdessä tutkimusyhteisön kanssa, jotta saadaan kansallisesti yhteiset näkemykset, kuinka näiden asioiden kanssa voidaan edetä.

Vastaa kyselyyn: Scoping the OA & OS Infrastructure Landscape in Europe

SPARC Europe:n järjestämässä kyselyssä kartoitetaan, millaisia avoimen tieteen infrastruktuureja Euroopassa on jo olemassa.
Kyselyyn voi vastata 5.6.2020 asti ja sen tulokset julkistetaan loppukesästä tai alkusyksystä 2020. Linkki kyselyyn.

Preprintit julki – missä ja miksi?

Niin sanottuja preprinttejä ​eli tieteellisen artikkelin kustantajille lähetettyjä käsikirjoitusversioita, joita ei ole vielä vertaisarvioitu, saataville tarjoavat palvelut ovat nyt nousseet suosioon tieteellisessä julkaisutoiminnassa. Preprinttien julkaiseminen on yksi avoimen julkaisemisen muodoista.Lisää aiheesta kirjaston blogissa.

UEF mukana kansainvälisessä konsortiossa tukemassa avointa julkaisemista

Itä-Suomen yliopisto on liittynyt OA-kustantaja Open Library of Humanities’in (OLH) konsortioon. OLH on voittoa tavoittelematon akateeminen julkaisija, joka kustantaa 27 täysin avointa OA-lehteä. OLH ei veloita lainkaan kirjoittajamaksuja, vaan kustannustoiminta katetaan jäsenyysmaksuin. Toiminnallaan Open Library of Humanities edistää nimenomaan humanististen tieteiden avointa julkaisemista. Konsortiossa on mukana yli 300 yliopistoa. Itä-Suomen yliopistossa jäsenyyttä koordinoi kirjasto. Lue Open Library of Humanities’n tiedote asiasta.

Itä-Suomen yliopisto Open Book Publishersin jäseneksi

UEF on liittynyt OA-kustantaja Open Book Publishersin jäseneksi. Yliopistoyhteisömme jäsenet saavat jäsenyytemme perusteella mm. seuraavat edut: alennuksia painettujen kirjojen tilauksista, räätälöityjä painoksia, kirjojen kaikki e-versiot maksutta käyttöön ja kirjoja ladattaessa ei tule esille lahjoituspyyntöikkunaa. Edut ovat voimassa niin yliopiston verkossa kuin etäkäytössäkin. Kustantajan kirjat löytyvät nimekkeittäin UEF-Primosta. Etujen hyödyntämiseksi kirjat tulee avata UEF-Primon kirjalinkeistä tai avata palvelu yliopiston kirjautumistunnuksin tästä linkistä.

 

Kuva | Photo: Pixabay

Draft of the principles of the Policy on Open education and educational resources and of the Policy component on Open access to educational resources is open for comments until 26th of June, 2020

Draft is the first part in the national Policy of open education and educational resources for Finnish higher education and research community, which specifies the national Objective for open education and educational resources in Finnish Declaration of Open Science and Research 2020-2025. Later the policy is completed by a Policy component on Open educational practices.

More responsible direction with the evaluation of research and researcher

The open scholarship coordination organized the seminar of responsible research evaluation in mid-March. In the seminar published four complementary guidelines and recommendations for the new evaluation practices of the Finnish research community : Recommendations for the responsible evaluation of a researcher in Finland, Template for researcher’s curriculum vitae, User guide for the Publication Forum classification  and National recommendation on the Responsible use of Metrics (only in Finnish).

Declaration for open science and research 2020-2025 is published

The Finnish research community has jointly created a Declaration for Open Science and Research. The declaration provides a common direction for the development of the research community. The declaration outlines a vision, where open science and research are seamlessly integrated in researchers’ everyday work. The joint mission is to promote openness as a fundamental value of science, to strengthen the relevance of research in society and to increase the mobility and impact of research.

Sustainable and FAIR Data Sharing in the Humanities

The ALLEA report “Sustainable and FAIR Data Sharing in the Humanities” provides key recommendations to make digital data in the humanities “Findable, Accessible, Interoperable and Reusable”, in line with the FAIR principles. The document is designed as a practical guide to help scholars, research funders, professionals and policymakers navigate the shift towards a sustainable data sharing culture.

The Open Science monitoring system is being developed

The Ministry of Education and Culture’s open science maturity evaluation will end and the responsibility for monitoring will be transferred to the scientific community itself. The Finnish research community is involved in setting up a new monitoring mechanism. The aim is not to give organizations a huge amount of evaluation work, but to make use of existing structures, such as the research information hub. The perspective of the new monitoring system is the development of organizations and the continuity of evaluation work. There are few things to monitor and these are built piece by piece.

Legal issues of open science to be cleared

The Finnish national coordination of open science has stated that all domestic research organizations are pushing for common issues. These issues will be identified and these will be addressed together with the Finnish research community to reach nationally common views.

Participate in the survey: Scoping the OA & OS Infrastructure Landscape in Europe

You are invited to participate in a survey of Open Access (OA)/Open Science/Scholarship (OS) services/infrastructure in Europe commissioned by SPARC Europe.
We look forward to reporting results in the coming months in close collaboration with OPERAS.
The survey deadline is 5 June 2020 and its results will be published in late summer or early autumn 2020. Link to the survey.

Preprint archives – what and why?

Services providing access to Preprints or Submitted Versions under Review, i.e. manuscripts of scientific articles, sent to publishers but not yet peer-reviewed, have recently become popular in scientific publishing. Preprints are a form of open access publishing. Fore more information, please refer to the library blog.

UEF supports OA publishing as a member of an international consortium

The University of Eastern Finland has joined the consortium of an OA publisher Open Library of Humanities (OLH). The Open Library of Humanities is an academic-led, gold open-access publisher, and it publishes 27 fully Open Access journals. It is a non-profit organisation, and it does not charge the APC fees (Article Processing Charge) at all. The publishing costs are covered by membership fees. With its publishing work, the Open Library of Humanities promotes Open Access publishing in the humanities. At the moment, there are more than 300 universities in the consortium. The OLH membership of the University of Eastern Finland is coordinated by the library. Read the press release of the Open Library of Humanities.

The University of Eastern Finland is a member Open Book Publisher

The UEF become a member of an OA publisher ‘Open Book Publishers’. Due to university membership, the members of the university have benefits as follows: discounts on printed editions of the titles, possibility to download all kind of digital versions available for free, customised editions and no donation prompts when downloading a book. Benefits available on the university network as well as remotely. All Open Book Publishers titles can be found on the UEF Primo. In order to take an advantage of the benefits, please, open the ebooks from UEF Primo’s ebook links or open the homepage of the publisher with your university username and password here.

 

More information on open science issues is available from Research Support at the UEF library, Open UEF and OpenUEF Yammer.

Tomi Rosti, tietoasiantuntija | Information Specialist
Tutkimuksen tuki | Research support
Opetus- ja tietopalvelut | Training and Information Services

Jaa tämä / Share this
Share

Uuden tietopalveluneuvojan tervehdys | New information services advisor’s greetings

(Please, scroll down to read in English.)

Hei vaan! Olen Heta Mikkonen ja aloitin työssäni tietopalveluneuvojana tammikuussa 2020 Kuopion kampuskirjastossa. Olen Savosta kotoisin, mutta sittemmin kiertänyt hieman maailmaa.

Taskussa minulla on paperit Kööpenhaminan yliopistosta, missä luin pääaineena informaatiotutkimusta. Valmistuttuani tein joitakin vuosia töitä mm. yliopistollisen sairaalan kirjastossa sekä muissa sairaaloiden tukitoiminnoissa. Ulkomaan vuosien jälkeen oli mukava palata takaisin Savoon ja aloittaa työt Itä-Suomen yliopiston kirjastossa.

Pääasiallisina työtehtävinäni julkaisen Itä-Suomen yliopiston sähköisiä graduja ja väitöskirjoja, rekisteröin yliopiston julkaisuja UEF SoleCRIS -tietokantaan, teen kokoelmatyötä ja näiden lisäksi minut löytää myös kirjaston asiakaspalvelusta.

Vapaa-ajallani harrastan kirjallisuuden suurten klassikoiden lukemista (ajoittain myös modernimpi kirjallisuus kelpaa), sudokuja sekä juoksemista.

 

Tietopalveluneuvoja tekee etätöitä. Nainen pöydän ääressä, pöydällä kannettava tietokone, taustalla ikkuna, ikkunalaudalla viherkasveja. Woman with a laptop on a table, on the background window, plants on the windowsill.
Työt sujuvat etätöissäkin.

 

Hi there! My name is Heta Mikkonen and I started my new job as an information services advisor at the Kuopio campus library in January 2020. I was born in the Savo region but have since spent some time travelling the world.

I earned my university degree at the University of Copenhagen, where I majored in information studies. After graduating, I spent some years working at the university hospital library and the support functions of other hospital libraries, among others. After many years abroad, it was nice to return to Savo and start a new job at the University of Eastern Finland’s library.

My primary duties are to publish the University of Eastern Finland’s electronic master’s and doctoral theses, register university publications in the UEF SoleCRIS database and carry out collection work, in addition to which you can also find me at the university’s customer service desk.

My hobbies include reading literary classics (though I’m also partial to more modern literature from time to time), solving sudokus and running.

Heta Mikkonen tietopalveluneuvoja | Information Service Advisor
Verkko- ja julkaisupalvelut | Library IT and publishing services

 

Jaa tämä / Share this
Share

Pysy ajan tasalla! Uutuusseuranta auttaa | Stay up-to-date! Alerts and TOCs at your service

(Please, scroll down to read in English.)

Haluatko saada tiedon heti, kun tutkimusaiheestasi ilmestyy uusi artikkeli?

Monissa kansainvälisissä tietokannoissa on mahdollisuus luoda oma tili ja tallentaa hakuja. Hakujen tallentaminen säästää aikaa, sillä niihin voi palata missä ja milloin vain. Tallennetuista hauista voi myös luoda uutuusvahteja eli seurata, mitä uutta aiheesta ilmestyy. Järjestelmä tekee säännöllisin väliajoin tallennetun haun ja lähettää sen löytämät uudet viitteet tilille tallennettuun sähköpostiosoitteeseen. On myös mahdollista halutessaan vain käydä katsomassa, mitä uutta haku on löytänyt, jollei halua vastaanottaa sähköposteja.

Uutuusvahdin luominen UEF-Primossa

  1. Kirjaudu sisään oikeasta yläkulmasta. (kirjautumisohjeet)
    Jotta pääset kirjautumaan UEF-Primoon ja tallentamaan suosikkeja tai uutuusvahteja, pitää sinun olla rekisteröitynyt kirjaston asiakkaaksi.
  2. Tee haku ja mahdolliset rajaukset haluamastasi kokoelmasta: kirjat, kansainväliset artikkelit, elektroniset aineistot, kaikki. 
  3. Tuloslistan yläpuolella näkyy toiminto Tallenna haku.
    Sen jälkeen sivun ylälaidassa: Haku tallennettu suosikkeihisi. Ota käyttöön sähköposti-ilmoitukset.
    Istunnon aikana tekemiisi hakuihin pystyt tekemään saman myös hakuhistorian kautta.
  4. Hakuhistorian ja tallennetut hakusi löydät ylälaidan “pinni” ja “kello” -kuvakkeista tai nimesi perässä olevan pudotusvalikon alta.
  5. Saat tiedotteen kerran viikossa.

Katso myös pdf.

Uutuusvahdin luominen SCOPUS-tietokannassa

Pääset SCOPUS-tietokantaan UEF-Primon kautta. Näin luot tilin ja asetat uutuusvahdin.

  1. Luodaksesi tilin, klikkaa oikean ylänurkan Create Account -linkkiä.
  2. Aloita kirjoittamalla sähköpostiosoitteesi. Jatka muilla tiedoilla (etunimi, sukunimi, haluamasi salasana) ja klikkaa Register.
  3. Tee tiedonhaku kohdassa Search ja klikkaa hakutulokseen päästyäsi hakulauseen alapuolella Save tallentaaksesi haun.
  4. Anna haulle haluamasi nimi.
  5. Luodaksesi uutuusvahdin klikkaa Set alert. Voit antaa hakuvahdille nimen. Valitse, kuinka usein ja minä viikonpäivänä haluat sähköpostia. Muista klikata Set alert.
  6. Jatkossa löydät hakusi ja uutuusvahtisi nimikirjaintesi kohdalta hakunäkymän oikeasta yläreunasta, kun olet kirjautuneena. Voit katsoa uudet viitteet, muokata hakua, poistaa sen tai muuttaa sen inaktiiviseksi (= et saa viestejä).

Katso myös pdf.

Uutuusvahdin luominen PubMedissa

PubMedin henkilökohtainen tili on nimeltään MyNCBI.

  1. Luo ensin itsellesi tili = rekisteröidy.
  2. Tee haku, jonka uusista tuloksista haluat tiedon (esim. COVID-19).
  3. Klikkaa hakuruudun alapuolella Create alert.
  4. Nimeä hakusi ja päätä haluatko tiedon haun hakemista uusista viitteistä sähköpostiisi vai käytkö katsomassa niitä muistaessasi.
    • Jos vastaat Yes, valitse, miten usein ja missä muodossa viitteet haluat. Saat uudet viitteet sähköpostiisi kunnes muutat asetusta tai poistat haun.
    • Jos valitset vaihtoehdon No, kirjaudu jatkossa halutessasi NCBI-tilillesi, ja klikkaa siellä osiossa Saved Searches viitteiden määrää ilmaisevaa numeroa sarakkeessa What’s new nähdäksesi ne viitteet, jotka tallentamasi haku on hakenut sen jälkeen, kun sitä viimeksi kävit katsomassa.
  5. Klikkaa Save.

Katso myös pdf.

Voit käyttää MyNCBI:tä myös hakutulosten varastona (Collections) sekä jakaa sieltä hakutuloksia toisten kanssa.

Uutuusvahdin luominen EBSCOn tietokannoissa

Ebsco-tietokantoja ovat esim. kauppatieteiden Business Source Elite, hoitotieteen CINAHL, psykologian ja käyttäytymistieteiden PsycINFO, sosiaalitieteiden SocINDEX, kielitieteiden MLA, liikutatieteiden SPORTDiscus ja monialainen Academic Search Premier.

  1. Luo itsellesi tili ylälaidan linkistä Sign in
    ja sitten kohdasta Don’t have an account? Create one now.
    Täytä seuraavalla sivulla pyydetyt tiedot ja luo itsellesi käyttäjätunnus ja salasana.
    Hyväksy: Yes. I consent to the collection of this personalized data, and I understand the processing of my personal data is covered under my institution’s contract with EBSCO.
  2. Kirjaudu sitten sisään luomillasi tunnuksilla.
    Tee haku/haut. Istunnon aikaiset haut löydät search history -linkin alta.
  3. Valitse se haku, minkä haluat talteen ja mistä haluat uutuustiedotteet ja klikkaa Save search / alert.
  4. Tallenna aukeavaan ruutuun haulle nimi, mihin sähköpostiin (sähköposteihin) haluat viestin lähtevän, kuinka usein yms. Tallenna Save -> Your alert has been created -> Continue.
  5. Jatkossa luomasi uutuusvahti löytyy Ebsco-käyttöliittymän kuvakkeen Folders alta, kun olet kirjautuneena. (My Folder – Search alerts)

Hakuhistorioiden (hakusanat ja niiden yhdistelmät) lisäksi uutuusvahdin voi tehdä tietokantaan seurattavalle lehdelle. Lehden sisällysluettelotiedotteet lienee kuitenkin järkevämpää tehdä kunkin kustantajan sivujen kautta. Myös hakutuloksia voit tallentaa tunnustesi alle.

Katso myö pdf.

Uutuusvahdin luominen ProQuestin tietokannoissa

ProQuest sisältää monia eri tieteenalojen tietokantoja. Voit tehdä niistä haun kerralla tai valita alakohtaisemmin yläpalkin valikon “databases”-linkin takaa.

  1. Klikkaa ProQuest-sivun oikeassa yläkulmassa kohtaa Create My Research Account.
  2. Täytä Create an Account -lomake ja klikkaa Create Account. (Huomaa, että voit halutessasi linkittää uuden tilisi RefWorks-tilisi kanssa.)
  3. Saat sähköpostia, josta klikkaat kohtaa Verify your email address aktivoidaksesi tilisi.
  4. Päädyt sivulle, jossa lukee Your email address has been verified ja on linkki Go to ProQuest.
  5. Tee hakusi.
  6. Tuloslistan yläpuolella, oikeassa yläkulmassa linkki: Save searches /alert -> Create alert.
    Saman voi tehdä myös hakuhistorian takaa. Actions -> Create alert.
  7. Anna uutuusvahdille nimi ja valitse kuinka usein haluat uutuustiedotteen yms asetukset.Huom! Enimmillään uutuusvahti on voimassa yhden vuoden. Klikkaa lopuksi klikkaa Create alert. Saat vielä vahvistussähköpostin.

Katso myös pdf.

Voit tehdä uutuusvahdin myös johonkin lehteen/julkaisuun. Klikkaa käyttöliittymän yläosan valikosta Publications, etsi lehtiä nimellä tai selaamalla aloittain (Publication subject). Scholarly journals -filtteri on myös hyödyllinen. Lehden nimeä klikkaamalla aukeaa sivu, josta löytyy Create Alert -linkki.

Lehtien sisällysluettelopalvelut

Voit luoda uutuusvahteja myös lehti- tai kustantajakohtaisesti. Käytännössä se tarkoittaa yleensä sisällysluettelopalvelua, jolloin lehden uuden numeron ilmestyessä sen sisällysluettelo lähetetään tilaajien sähköpostiin. Joskus tilaaminen on yksinkertaista, mutta toisinaan monivaiheisempaa, joten tietokantakohtainen uutuusvalvonta tietystä aiheesta voi olla kätevämpää kuin useamman uutuusvahdin luominen eri kustantajien lehtiin.

Elsevier

Elsevierin lehdet löydät UEF-Primon kautta (ScienceDirect (Elsevier)).
Kustantajan palvelussa toimii sama tunnus kuin SCOPUS-tietokannassa, joten jos olet jo tehnyt sen tietokantaa varten, pääset aloittamaan kaikkien ko. kustantajan lehtien, esimerkiksi Lancetin, uutuusvalvonnan ilman uuden tunnuksen luomista,

  1. Klikkaa (kirjautuneena) lehden sivulla omaa nimeäsi, jolloin avautuu pieni valikko, josta valitset My email alerts.
  2. Näet listan, jonka ensimmäisellä välilehdellä on otsikkona Journal alerts ja sen alla Table of Contents Alert.
  3. Rastita haluamasi lehdet ja valitse sarakkeesta Online First Alert Frequency, haluatko uutuusviestit päivittäin, viikoittain vai kuukausittain.
  4. Klikkaa lopuksi taulukon alapuolelta Save changes.
Ovid

Ovidin lehdet löydät UEF-Primon kautta (LWW Total Access Collection (Ovid)).

  1. Klikkaa palvelun oikeassa yläkulmassa kohtaa My Account.
  2. Ja sitten kohdassa Don’t have an Account? kohtaa Create Account.
  3. Sivulla Create Personal Account täytä pyydetyt tiedot ja klikkaa Create Account.
  4. Saat sähköpostin, jossa olevaa linkkiä klikkaamalla vahvistat tilin luomisen.
  5. Klikkaa palvelussa kohtaa Journals ja etsi haluamasi lehti.
  6. Klikkaa oikeassa yläkulmassa linkkiä @eTOC ja kirjoita avautuvaan ruutuun sähköpostiosoite.
  7. Saat ruudulle tiedon Subscribed to [lehden nimi].
  8. Saat jatkossa valitsemasi lehden uusien numeroiden sisällysluettelot (TOC = table of contents) sähköpostiisi.
Sage

SAGEn lehtiin pääset UEF-Primon kautta (SAGE Premier).

  1. Klikkaa Sage journals -portaalin oikeassa yläkulmassa kohtaa Sign in.
  2. Ja sitten tekstissä olevaa linkkiä: New users can register here.
  3. Täytä sivulla pyydetyt tiedot (sähköposti, salasana, nimi, maa, organisaatio…) ja hyväksy ehdot.
  4. Saat sähköpostin: Email verification required to complete your registration. Käy klikkaamassa linkkiä vahvistaaksesi rekisteröitymisesi.
  5. Etsi haluamasi lehti. Stay Connected -> Email Alerts -> Create e-mail alert
    tai selaa lehtiä aloittain (Browse -> discipline -> subject). Voit valita useamman lehden kerralla -> Add Alerts.
  6. Valitse New Content (ellet halua myös muita tiedotteita).
  7. Valitse kuinka usein uutuusviestin haluat (daily, weekly, monthly). Ja vahvista painamalla Submit.
Springer

Springerin lehtiin pääset UEF-Primon kautta (SpringerLink).

  1. Klikkaa Springerin sivulla oikeassa yläkulmassa kohtaa Login, jolloin avautuu pieni valikko, josta klikkaat vielä Login.
  2. Siirry avautuvalla sivulla kohtaan Sign up.
  3. Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja itse valitsemasi salasana (kahdesti) niille tarkoitettuihin ruutuihin ja klikkaa Register.
  4. Saat sähköpostia osoitteesta noreply@springer.com. Klikkaa sähköpostissa olevaa linkkiä vahvistaaksesi sähköpostiosoitteesi ja kirjautuaksesi.
  5. Kirjautuneena klikkaa nimeäsi sivun oikeassa yläkulmassa ja avautuvassa pienessä valikossa kohtaa Manage Alerts.
  6. Avautuvalla sivulla kohdassa Journal alert klikkaa Browse by journal tai Browse by subject.
  7. Valitse listalta haluamasi lehti tai lehdet ja klikkaa Update.
  8. Tarkista tilauksesi ja klikkaa Submit.
  9. Saat vielä sähköpostivarmistuksen.
Wiley

Wileyn lehtiin pääset UEF-Primon kautta (Wiley Online Library)

  1. Klikkaa Wiley Online Libraryn oikeassa yläkulmassa kohtaa Login / Register.
  2. Ja Kirjautumissivulta linkkiä New user.
  3. Täytä pyydetyt kentät (sähköposti, salasana, nimi, maa…), hyväksy ehdot ja paina Register.
  4. Saat sähköpostin Wiley Online Library email verification. Käy klikkaamassa linkkiä.
  5. Etsi haluamasi lehti. Voit myös selata lehtiä aloittain pääsivun kohdasta 1600+ journals.
    Aseta uutuusvahti lehteen klikkaamalla “Get Content Alerts”.
  6. Valitse Kuinka usein haluat uutuustiedotteet (daily, weekly, monthly) + update.
  7. Älä paina unsubscribe from alerts -painiketta, ellet halua poistaa uutuusvahtia.

 

Would you like to be informed as soon as a new article about your research topic is published?

Many international databases offer the chance to create an account and save searches. Saving searches also saves time, as you can get back to them whenever and wherever. You can also create alerts for these saved searches, which will help you keep up-to-date with new publications. The system will perform the saved search automatically at regular intervals and will then send the new references it finds to the account’s email address. If you want to just log in to check what new articles have been found without receiving the emails, this is also possible.

Creating an alert in UEF-Primo

  1. Log in at the top right corner. (Instructions for logging in)
    In order to log into UEF-Primo and save your favourites or alerts, you have to be registered as a library customer.
  2. Search by using the desired perimeters from the collection of your choice: books, international articles, electronic materials, all. 
  3. Click the function Save your search above the list of results. After this, an acknowledgment that the search was saved to your favourites will be displayed at the top of the page. Click Allow email notifications.
    You can do the same for the searches made during the same session through your search history.
  4. You can find your search history and saved searches through the ‘pin’ and ‘clock’ icons at the top, or in the dropdown menu shown behind your name.

Creating an alert in the SCOPUS database

You can access the SCOPUS database through UEF-Primo. How to create an account and set up alerts:

  1. To create an account, click the Create Account link at the top right corner.
  2. Start by entering your email address. Continue by entering the rest of your information (first name, surname, the password you want) and click Register.
  3. Perform a Search and, after receiving the search results, click Save under the search phrase to save the search.
  4. Save the search under a name of your choice.
  5. Set alert to get notifications of new publications. You can name the alert. Choose how often and on what weekdays you would like to receive the emails. Remember to click Set alert.
  6. In the future, you can find your searches and your alerts by clicking your initials at the top right corner of the search window, after you have signed in. You can view the new references, edit the search, remove it or make it inactive (= you will not receive any messages).

You can also get updates when a document gets cited. See How do I create and manage my Alerts?

Creating an alert in PubMed

Your personal account at PubMed is called MyNCBI.

  1. First, create an account for yourself = register.
  2. Perform a search for a topic you wish to find the most recent information on (e.g. COVID-19).
  3. Click Create alert below the search screen.
  4. Name your search and decide whether you want the receive a notification of the new references to your email or whether you will log in to see them when you have the time.
    • If you say Yes to the notification, choose how often and in which format you wish to receive the references. The new references will be sent to your email until you change this setting or remove the search.
    • If you select the option No, you can later log into your NCBI account whenever you wish, go to the section Saved Searches and click the number showing you the amount of references in the column What’s new. This will show you the references that the search you saved has been able to find since the last time you checked it.
  5. Click Save.

See a brief tutorial on how to get alerts for articles on a topic using PubMed.

You can also use MyNCBI to store your search results (Collections) and share your search results with others through the service.

Creating an alert in the EBSCO databases

Ebsco databases include the Business Source Elite of business studies, CINAHL of health sciences, PsycINFO of psychology and behavioural sciences,  SocINDEX of Social Sciences, MLA of linguistics, SPORTDiscus of sports medicine and the multidisciplinary Academic Search Premier.

  1. Create an account by clicking Sign in at the top
    and then click Don’t have an account? Create one now.
    Enter the requested information on the next page and create a login and a password for yourself.
    Accept: Yes. I consent to the collection of this personalized data, and I understand that the processing of my personal data is covered under my institution’s contract with EBSCO.
  2. Then sign in with the credentials you just created.
    Perform your search/searches. You can find the searches performed during your current session by clicking the search history link.
  3. Choose the search you wish to save and be alerted of, and click Save search / alert.
  4. A screen will open. Enter the name of the search, the email address(es) to which the notification should be sent, how often it should be sent, etc. Save -> Your alert has been created -> Continue.
  5. In the future, you can find the alert under the Ebsco user interface’s Folders icon when you are signed in. (My Folder – Search alerts)

See Saving a Search as an Alert on Ebscohost.

In addition to searches (search terms and their combinations), you can set up an alert for a journal you wish to follow through the database. However, it is more convenient to order ToCs through each publisher’s pages. You can also save search results in your account.

Creating an alert in the ProQuest databases

ProQuest features several databases from different fields of science. You can search them all or make your search more discipline-specific by clicking the Databases link in the top bar.

  1. At the top right corner of the ProQuest page, click Create My Research Account.
  2. Fill in the Create an Account form and click Create Account. (You can also link your new account to your RefWorks account.)
  3. You will receive an email to activate your account by clicking Verify your email address.
  4. You will be taken to a page with the text Your email address has been verified and there will be a link Go to ProQuest.
  5. Perform your search.
  6. The top right corner above the list of results has a link: Save searches /alert -> Create alert.
    You can also use this function through your search history. Actions -> Create alert.
  7. Name your alert and choose your settings, e.g. how often you want to receive the alert notifications. The alert is valid for a maximum of one year. Finally, click Create alert. You will receive a confirmation email.

You can also set up an alert for a certain journal/publication. Click Publications in the menu on top of the UI, and search for journals by name or by field (Publication subject). The scholarly journals filter is also useful here. By clicking the name of a journal, you will open a page that has the Create Alert link.

See My Research tip on ProQuest platform

Journals’ ToC services

You can also create journal- or publisher-specific alerts. In practice, this usually means a ToC service, where a journal issue’s table of contents is sent to the orderer’s inbox when it is published. Sometimes ordering it is simple, but sometimes it may require several steps. That is why database-specific alerts about a certain subject may be more convenient than creating several alerts for different publishers’ journals.

Elsevier

Elsevier journals are available through the UEF-Primo (ScienceDirect (Elsevier)).
The publisher’s service uses the same credentials as the SCOPUS database, so if you already have the database account, you can activate alerts for the publisher’s journals, e.g. Lancet, without creating a new account.

  1. When signed in, click our name on the journal’s site. A small menu will open; choose My email alerts.
  2. You can see a list and the header of the first tab is Journal alerts. Underneath this, you can find the Table of Contents Alert.
  3. Check the journals you want and go to the column Online First Alert Frequency to choose whether you want to receive the alert notifications daily, weekly or monthly.
  4. Finally, click Save changes underneath the table.
Ovid

Ovid journals are available through UEF-Primo (LWW Total Access Collection (Ovid)).

  1. Click My Account at the top right corner of the service.
  2. Then go to Don’t have an Account? and click Create Account.
  3. Fill in the requested information on the Create Personal Account page and click Create Account.
  4. You will receive an email with a link to confirm the creation of the account.
  5. Click the section Journals and find the journal you want.
  6. Click the link @eTOC at the top right corner and write your email address in the new window.
  7. A text Subscribed to [name of the journal] will appear.
  8. In the future, you will receive the tables of contents (ToCs) of the selected journal’s new issues into your email.
Sage

SAGE’s journals can be accessed via UEF-Primo (SAGE Premier).

  1. Click the section Sign in at the top right corner of the Sage journals portal.
  2. Then, click the text link New users can register here.
  3. Enter the requested information (email address, desired password, name, country, organisation, etc.) and accept the terms.
  4. You will receive an email: Email verification required to complete your registration. Click the link to confirm your registration.
  5. Find the journal you want. Stay Connected -> Email Alerts -> Create e-mail alert
    or browse the journals by discipline (Browse -> discipline -> subject). You can select several journals at once -> Add Alerts.
  6. Choose New Content (unless you also want to receive other notifications).
  7. Choose how often you want to receive the alert notification (daily, weekly, monthly). Confirm by clicking Submit.
Springer

You can access Springer journals via UEF-Primo (SpringerLink).

  1. Click Login at the top right corner of the Springer site. A small menu will open, click Login again.
  2. A page will open. Go to section Sign up.
  3. Enter your email address and your desired password (twice) in the fields intended for them and then click Register.
  4. You will receive an email from noreply@springer.com. Click the link in the email to confirm your email address and to sign into the service.
  5. When signed in, click your name at the top right corner and then click Manage Alerts in the small menu that opens.
  6. Another site will open. Go to section Journal alert and click Browse by journal or Browse by subject.
  7. Select the journals(s) you want from the list and click Update.
  8. Check your order and click Submit.
  9. You will then receive an email confirmation.
Wiley

Wiley’s journals are available through UEF-Primo (Wiley Online Library)

  1. Click Login / Register at the top right corner of the Wiley Online Library.
  2. Then click New user on the login page.
  3. Fill in the required fields (email, password, name, country, etc.), accept the terms and click Register.
  4. You will receive an email called Wiley Online Library e-mail verification. Click the link in it.
  5. Find the journal you want. You can also browse journals by the subject by clicking the section ‘1600+ journals’ on the home page.
    Set up an alert for a journal by clicking Get Content Alerts.
  6. Choose how often you want to receive the alert notifications (daily, weekly, monthly) + update.
  7. Do not click the ‘Unsubscribe from alerts’ button, unless you want to remove your alert.

 

Maarit Putous, tietoasiantuntija | Information Specialist
Tuulevi Ovaska, erityistietoasiantuntija | information Specialist & Communications Coordinator
Opetus- ja tietopalvelut | Training and Information Services

 

Jaa tämä / Share this
Share

Uusi PubMed | New PubMed

PubMed-haut tehdään toukokuun puolivälin jälkeen uudella PubMed-sivustolla. Vanha (legacy) PubMed lopetetaan pian kokonaan. Siirry käyttämään uutta PubMedia.

The new PubMed site will become the default in mid-May. More information in English: New PubMed Transition FAQs

Uutta PubMediä kehitetään jatkuvasti, aivan kuten edellistäkin. Vanha PubMed toimii uuden kanssa rinnakkain lyhyen ajan, kenties kesään saakka tai kesän yli. Aikataulu tarkentunee toukokuussa.

Yksi näkyvimmistä parannuksista on uuden sivuston responsiivisuus. PubMedia voi käyttää mobiililaitteella, tietokoneella ja tabletilla samoilla ominaisuuksilla ja toiminnoilla. Aikaisemmin oli saatavilla vain hyvin yksinkertainen mobiiliversio. Vanhaan PubMediin muualta tehdyt linkitykset ohjautuvat automaattisesti uuteen PubMediin, ja nämä uudelleenohjaukset ovat pysyviä. Mahdollinen oma MyNCBI -tilisi ja sinne tallennetut kokoelmat, haut ja uutuusvahdit toimivat edelleen.

Jos teet saman haun nyt sekä uudessa että vanhassa PubMedissa, voit huomata eron hakutulosten määrässä. Se johtuu monista asioista. Ensinnäkin tietueita lisätään eri versioihin eri aikoina, samoin poistetaan tuplatietueita. Lisäksi automaattista hakusanojen tulkintaa ja yhteenliittämistä – kuten britti- ja amerikanenglannin erilaisen oikeinkirjoituksen ohittamista, yksiköiden ja monikoiden yhdistämistä, synonyymien automaattista hakemista – on muutettu kattavammaksi.

Ison muutoksen hakutuloksen määrään voi aiheuttaa hakusanojen katkaiseminen katkaisumerkillä (*), koska katkaistuina haettavien sanojen määrässä ei ole enää rajoitusta. Katkaistussa hakusanassa on kuitenkin oltava vähintään neljä ensimmäistä merkkiä. Jos haluat hakea täsmällisellä termillä (sanalla tai fraasilla), käytä sen ympärillä lainausmerkkejä, jolloin haetaan vain kyseistä merkkijonoa, ilman tulkintoja. Myös fraasin eli moniosaisen hakutermin voi nyt katkaista, mutta vain fraasin viimeisen sanan.

Näet hakuhistoriasta kohdasta Details, miten PubMed hakusi tulkitsee. | Click Details in Search History to see how your search is interpreted.

Tarkempia ohjeita videotallenteina:

Tuulevi Ovaska, erityistietoasiantuntija | information specialist
Opetus- ja tietopalvelut | Training and Information Services

Jaa tämä / Share this
Share

Preprintit julki – missä ja miksi? | Preprint archives – what and why?

(Please, scroll down to read in English.)

Niin sanottuja preprinttejä ​(tai Submitted Version under Review) eli tieteellisen artikkelin kustantajille lähetettyjä käsikirjoitusversioita, joita ei ole vielä vertaisarvioitu, saataville tarjoavat palvelut ovat nyt nousseet suosioon tieteellisessä julkaisutoiminnassa. Vakiintunut matematiikan, fysiikan ja lähialojen arXiv tosin aloitti jo vuonna 1991. Terveystieteiden MedRxiv taas taitaa olla uusimpia.

Preprinttien julkaiseminen on yksi avoimen julkaisemisen muodoista. Esimerkiksi COVID-19-pandemia on tilanne, jossa tutkimustuloksia jaetaan avoimesti ja niihin toivotaan pikaisia kommentteja, kun tutkijat kaikkialla maailmassa pyrkivät ratkomaan virukseen ja sen aiheuttamaan tautiin liittyviä haasteita.

Preprint-arkistojen käyttö ei kuitenkaan rajoitu vain kriisitilanteisiin, vaan kyse on yksinkertaisesti online-julkaisuarkistoista, joihin voi lähettää tieteellisiä julkaisuja, joita ei vielä ole vertaisarvioitu perinteisissä akateemisissa lehdissä.

Artikkelit seulotaan ja tarkistetaan mm. plagioinnin varalta. Preprint voi olla esimerkiksi konferenssiesitelmä, sillä joillain aloilla julkaisun nopeus on oleellisinta ja preprint-arkiston osoitteella niihin voi viitata. Preprinttejä voi kommentoida ja monet pitävät niitä oivana tapana jakaa ja vastaanottaa palautetta meneillään olevista töistä.

Suosittuja preprint-arkistoja:

  • arXiv – matematiikka, fysiikka, tietojenkäsittelytiede ym.
  • BioRxiv – biologia
  • ChemRxiv – kemia
  • Figshare – monialainen, myös muuta kuin preprinttejä, esim. esitelmiä, tutkimusdataa, postereita
  • MedRxiv – lääke- ja terveystieteet
  • OSF Preprints – monialainen portaali, joka kokoaa eri tieteenalojen preprint-arkistoja
  • PsyArXiv – psykologia
  • PeerJ Preprints – biologia, lääketiede, tietojenkäsittelytiede, kemia ym.
  • RePEc – kauppa- ja taloustieteet
  • SocArXiv – yhteiskuntatieteet
  • Zenodo – monialainen, myös muuta kuin preprinttejä, esim. tutkimusdataa

Preprintit ovat nopeasti kasvava osa tieteellistä viestintää. Monien tutkijoiden mielestä perinteinen vertaisarviointiprosessi kestää liian kauan ja viivästyttää tärkeiden tutkimustulosten levittämistä. Altmetriikan avulla seurataan, mistä juuri nyt puhutaan ja kirjoitetaan, jolloin nopeus on etu. Preprint voi tuoda julkaisulle enemmän lukijoita ja viittauksia julkaisulle. Preprint-julkaisemisen etuihin kuuluvat siis ainakin varhainen palaute ja tutkimuksen lisääntyvä näkyvyys.

Rahoittajista esimerkiksi US National Institutes of Health ja Wellcome Trust hyväksyvät preprintit apurahahakemuksissa, mutta Opetus- ja kulttuuriministeriön linjauksen mukaan vertaisarvioimattomia käsikirjoituksia ei raportointivaiheessa lueta avoimiksi julkaisuiksi eli OKM edellyttää julkaisun olevan vertaisarvioitu.

Sana preprint kuvan keskellä. Siitä nuolia ympärillä oleviin symboleihin: nimilappu, kello, lamppu, ketjun lenkki, puhekuplat, megafoni, maapallo, todistus, avoin lukko, idea. Word preprint in the middle. From that arrows to symbols: name tag, clock, lamp, chain ring, speech bubbles, megaphone, globe, certificate, open lock, idea.

Services providing access to Preprints or Submitted Versions under Review, i.e. manuscripts of scientific articles, sent to publishers but not yet peer-reviewed, have recently become popular in scientific publishing. However, the well-established arXiv of mathematics, physics and other related fields has been operating since 1991. In contrast, the health sciences’ MedRxiv is one of the newest ones.

Preprints are a form of open access publishing. For example, the COVID-19 pandemic has prompted scientists to openly share their findings, hoping for quick comments, as researchers around the globe are trying to solve the problems connected to the virus and the disease it causes.

But the use of preprint repositories is not limited to just crisis situations. Instead, they are online publishing archives where scientific publications can be submitted before they have been peer-reviewed in traditional academic journals.

The articles are screened and checked for plagiarism, among other things. A preprint can be a conference presentation, for example, since in some fields swift publication is key and a preprint archive address allows the citation of these articles. Preprints can be commented on, and many believe they are a great way of sharing and receiving feedback on work still in progress.

Popular preprint repositories include:

  • arXiv – mathematics, physics, computer science, etc.
  • BioRxiv – biology
  • ChemRxiv – chemistry
  • Figshare – a multi-field archive that also contains other material, such as presentations, research data and posters
  • MedRxiv – medicine and health sciences
  • OSF Preprints – a multi-field portal that gathers preprint archives from different fields
  • PsyArXiv – psychology
  • PeerJ Preprints – biology, medicine, computer science, chemistry, etc.
  • RePEc – economics and managerial economics
  • SocArXiv – social sciences
  • Zenodo – a multi-field archive that also contains other material, such as research data

Preprints are a fast-growing part of scientific communications. Many researchers believe that the traditional peer review process is too time-consuming and delays the distribution of important research findings. Altmetrics help users keep track of what is currently being discussed and written about, making speed an asset. Preprints can also attract more readers and citations, and early feedback and increased visibility are among the benefits of this publication form.

Funders including the National Institutes of Health in the US and the Wellcome Trust in the UK accept preprints in grant applications. However, according to the Finnish Ministry of Education and Culture’s policy, manuscripts that have not been peer-reviewed are not considered open access publications in reporting, i.e. the Ministry accepts only peer-reviewed publications.

Tuulevi Ovaska, erityistietoasiantuntija | information specialist
Opetus- ja tietopalvelut | Training and Information Services

Jaa tämä / Share this
Share