Liikaa vai liian vähän tuloksia?

Onnistuiko tiedonhakusi? Muokkaa hakua tarvittaessa

Onnittelen, jos olet saanut hakutulokseksi sopivan määrän relevantteja tiedonlähteitä. Hyvä! Sitten vain lukemaan ja työstämään asiaa eteenpäin! Mikä myös tärkeää, pidä kirjaa hauista ja tietokannoista hakuprosessin eri vaiheissa.

Vinkki: Mikäli hakutulosten joukosta löytyy edes yksi täysosuma eli hyvin relevantti viite, kannattaa tämän viitteen asiasanakentästä katsoa lisävinkkejä hakusanoiksi. Hyvän artikkelin tai muun julkaisun lähdeluettelosta löydät mahdollisesti lisää sopivaa kirjallisuutta hakemastasi aiheesta.

Liian paljon tuloksia?

• Mieti, ovatko hakusanasi liian yleisiä.
  • Jos katkaisit hakusanan, hae ilman katkaisua.
  • Kokeile suppeampia, aihettasi täsmällisemmin kuvaavia hakusanoja.
  • Poista monimerkityksiset yleistermit.
  • Lisää hakuun rajoittavia sanoja (ANDilla; AND-kytkettyjä voi olla vaikka kuinka paljon).
  • Vähennä synonyymejä ja rinnakkaistermejä (mutta älä muuta ORia ANDiksi, sillä silloin hakulogiikka muuttuu virheelliseksi).
  • Kokeile sulkea joitakin sanoja hakutuloksen ulkopuolelle NOT-operaattorilla.
    Muista kuitenkin, että NOT vie kaiken, missä ao. sana (”merkkijono”) esiintyy.
  • Käytä fraasin/sanaliiton ympärillä lainausmerkkejä (””) tai muuta tapaa, jolla sanat pysyvät yhdessä.
  • Kohdista hakua asiasanakenttiin (subject heading, keyword) tai pelkkiin otsikoihin (title).
  • Rajaa hakua esim. julkaisuvuodella, -kielellä tai -tyypillä tai muilla aiheesi kannalta sopivilla rajauksilla (esim. ikäryhmä)
  • Muista tarvittaessa rajaus tieteellisiin lehtiin! (Ei koske PubMedia, mutta esim. SportDiscus-tietokannassa rajaus on syytä muistaa.)
  • Älä tee hakuvaiheessa full text/open access -rajausta!

Liian vähän tuloksia?

• Tarkista, onko käyttämäsi tietokanta aiheesi kannalta oikea.
  • Mieti käyttämiäsi hakusanoja, oletko hakenut liian suppealla sanalla. Mieti mihin laajempaan aihealueeseen ongelmasi kuuluu ja käytä laajempaa hakutermiä.
    • Joskus jokin yksittäinen sana voi olla tietokannassa niin harvinainen, että sen rinnalle ei kannata ottaa mitään muuta hakusanaa. Voit testata sanan yleisyyttä tekemällä yksinkertaisen sanahaun. Jos tulosmäärä on pieni, älä tee rajaavia AND-kytkentöjä.
  • Bongaa potentiaalisia uusia hakusanoja niistä hyvistä viitteistä, jotka löysit.
  • Etsi hakusanoillesi synonyymeja ja rinnakkaistermejä (OR).
  • Vähennä hakulausekkeesta AND-operaattorilla yhdistettyjä, rajaavia hakusanoja.
  • Käytä vapaasanahakua, jos olet käyttänyt asiasanahakua (tai muuta kenttärajausta).
  • Katkaise hakusana saadaksesi esim. eri taivutusmuodot mukaan.
  • Poista vuosi- ym. rajoitukset tai otsikko-asiasana-kohdistukset.
  • Korjaa mahdolliset kirjoitusvirheet ja tarkista kirjoitusmuodot (yhteen vai erikseen, lyhenteet yms.).
  • Lyhenteet kannattaa useimmiten kirjoittaa auki (lainausmerkkejä käyttäen).

Saitko vääriä tuloksia?

Hyväksy tosiasia, tulokseen tulee aina myös väärää asiaa. Mitä yleisempiä ja monimerkityksisempiä hakusanasi ovat, sen varmemmin (esim. health, management…). Samoja sanoja voidaan myös käyttää eri tieteenaloilla eri merkityksissä (esim. network, communication, communication technology, communication network…).

• Varmista, että olet yhdistänyt hakusanasi loogisesti oikein
  • Kokeile toista tietokantaa, haku yhdestä ei välttämättä riitä
  • Tarkista käyttämäsi hakusanat
  • Mieti parempia hakusanoja, esim. tiukempia sanaliittoja/fraaseja.
  • Käytä asiasanarajausta (tarkista termi sanastosta!)

Harvoin aiheesi käsitteet ovat niin yksiselitteisiä, että saat vain ”oikeita” tuloksia. Siinä mielessä tietokantahaut ovat mekaanisia, että hakuohjelma ei ymmärrä sanojen merkitystä vaan se etsii pelkkiä merkkijonoa täsmälleen annetussa muodossa.