Death is often painfully difficult to come to terms with, explain to others in words despite it being a part of what people have discussed of for thousands of years. When it comes to capturing the essentialities of this difficult topic, authors of biographies and artists are probably more widely known in handling these sensitive issues than scholars. Continue reading “Reflections on the Secondhand Time: The Last of the Soviets”
Learning teamwork at the PISH picnic
Here’s why we organized the teamwork picnic. The PISH project, of which the University of Eastern Finland was a partner, is about to end. PISH stands for Problem-based learning, Intercultural communication, and STEM in higher education. The project is a transnational partnership that provides online and offline tools to develop students’ intercultural competences in multicultural classrooms. PISH tools are divided into thematic areas, such as language barriers, prejudice, collaboration skills and intercultural management.

Siilainen, pimeää matkailua ja Joensuun sumeaa historiaa
Kaikkien matkailukohteiden tarina ei ole kaunis, eikä maisema silmiä hivele. Sellainen kohde on Siilainen, inhimillisen murheen, surun ja kuoleman kohde Joensuussa. Siilaisten metsässä yhtenä keväisenä aamuyönä 1918, juuri ennen huhtikuun 14. päivän auringonnousua teloitettiin 99 aseetonta nuorta miestä. Continue reading “Siilainen, pimeää matkailua ja Joensuun sumeaa historiaa”
Karjala-yhteistyö on ulkopolitiikkaa, aluepolitiikkaa ja arjen vuorovaikutusta
Tutkijat Alina Kuusisto ja Pirjo Pöllänen Karjalan tutkimuslaitokselta hahmottavat itärajan ylittävän vuorovaikutuksen monipuolisuutta ja monia merkityksiä Pohjois-Karjalalle ja pohjoiskarjalaisille toimijoille edeltävien 30 vuoden aikana ennen nykyistä muuttunutta geopoliittista tilannetta.
Blogi on luettavissa Pohjois-Karjalan historiallisen yhdistyksen verkkosivulla.
Kirjoitus on osa Toimijoiden Karjalat – 30 vuotta rajat ylittävää yhteistyötä Pohjois-Karjalassa -tutkimushankkeen meneillään olevaa työtä.
Hautausmaa on kulttuurinen teksti ja poliittinen manifesti: haastateltavana Ismo Björn
Ismo Björn kertoo kuolemasta: tutkittavana ilmiönä en ole kiinnostunut kuolemasta itsessään, vaan olen kiinnostunut muuttuvista hautausmaista, muistomerkeistä, hautausmaakulttuurista ja yhteiskunnasta.

Oleg Reut: – Onko kuolema lähellä? Continue reading “Hautausmaa on kulttuurinen teksti ja poliittinen manifesti: haastateltavana Ismo Björn”
Kaivoslain uudistus antaa valtaa kunnalle, mutta ei suojaa maanomistajaa, eikä vettä
Kirjoittanut: Ismo Björn
Kaivostoiminnan kyseenalaistamisessa on kyse puhtaasta vedestä, ei malmista, kaivosmineraaleista tai kaivoksista itsessään. Kaivosten hyväksyttävyys ei parane, jos kaivosten alapuolisten vesistön varrella asuvilla ja siellä kiinteistöjä omistavilla ei ole takeita vesistöjen säilymisestä käyttökelpoisina myös jatkossa. Continue reading “Kaivoslain uudistus antaa valtaa kunnalle, mutta ei suojaa maanomistajaa, eikä vettä”
Testing group work: 3 lessons learned
As the PISH project enters its final phase, we are preparing to launch an online platform with interactive tools for classroom use. To test selected activities, we invited students and staff for a workshop to discuss the methods’ potential for digitization. Continue reading “Testing group work: 3 lessons learned”
Death Of The Public University
Kirjoittaja: Nikolai Dimov, harjoittelija, Karjalan tutkimuslaitos
Tämä blogi käsittelee akateemisen maailman muutosta kirjan Death Of The Public University (2017) perusteella. Kirja oli moniulotteinen teos ja se käsittelee laaja-alaisesti akateemisen maailman reformaatiota. Continue reading “Death Of The Public University”
COVID-19 changed the geography of innovation funding in Finland
How COVID-19 influenced the geography of innovation funding in Finland? Read the latest blog text of the COSPIN project by Professor Teemu Makkonen (Karelian Institute, UEF).
The blog text is available here.
And this is the COSPIN project.
Tiedon murros – akateemisen maailman muutos neoliberalismin alla
Kirjoittaja: Nikolai Dimov, harjoittelija, Karjalan tutkimuslaitos
Tämä blogi käsittelee akateemisen maailman muutosta kilpailuyhteiskunnan ja neoliberalismin vahvistumisen myötä kirjassa Learning Under Neoliberalism (2015). Keskeisimpänä ajatuksena esille nousi muun muassa kilpailun vahvistumisen tuomat epäkohdat sekä opiskelijoitten lisääntyvä yksilöllisyyden ja omaehtoisuuden korostuminen. Näitä ilmiöitä käsiteltiin sekä makro- että mikrotasolla. Continue reading “Tiedon murros – akateemisen maailman muutos neoliberalismin alla”