Ihanaa uutta vuotta varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ainejärjestö Sulo ry:ltä!
Olemme Itä-Suomen yliopiston, Joensuun kampuksen varhaiskasvatuksen opettajien ja – erityisopettajien ainejärjestö, ja tämän blogikirjoituksen on rustannut Sulon hallitus vuodelta 2022. Sulo ry on perustettu vuonna 1980 ja on alun perin kotoisin Savonlinnasta. Sulo ry:n nimi tulee Savonlinnan ULO:sta eli uudenmuotoisesta lastentarhanopettajankoulutukseta. Sulo ry ja varhaiskasvatuksen opettajakoulutus siirtyi vuonna 2018 Savonlinnan kampuksen lakkauduttua Joensuuhun. Sulo ry […]
Kuinka lapset oppivat syömään kasviksia, marjoja ja hedelmiä?
Ruokaympäristömme on muuttunut valtavasti vain muutamassa vuosikymmenessä. Elintarvikevalikoima on monipuolistunut ja kansainvälistynyt, ruokaa on tarjolla enemmän ja useammin kuin ehdimme syödä tai elimistömme ravintoa tarvitsee. Samalla kosketuspintamme siihen mistä ruoka tulee, on karannut yhä kauemmas. Yhä harvempi näkee missä ja miten ruoka kasvaa ja tuotetaan. Nykyisessä ruokaympäristössä ruokavalintojamme ohjaa yhä vahvemmin mieliteot ja ulkopuolelta aistittavat […]
Varhaiskasvatuslaki uudistui – vakaväki lapsen tuen toimintakulttuurin muutoksessa
Varhaiskasvatuksessa eletään uutta aikakautta. Uudistuneet varhaiskasvatuslaki ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ovat tulleet voimaan 1.8.2022. Varhaiskasvatus edistää toki edelleen lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia (OPH, 2022, s. 56), mutta yksilöllisiin tarpeisiin vastaavaa tukemista kuvataan yksinkertaisesti lapsen tueksi. Lapsen oikeus yleiseen, tehostettuun ja erityisen tukeen on yksi lakiuudistuksen kulmakivistä. Näin tuen rakenteellinen malli muodostaa käsitteellisen jatkumon esiopetukseen […]
Topaasia-pelin reflektiivinen dialogi tiimityötaitojen ja työhyvinvoinnin kehittämisen välineenä
Vuorovaikutus on keskeinen tekijä nykypäivän työyhteisötaidoissa. Aktiivinen kuuntelu ja vastavuoroinen keskustelu ovat taitoja, joiden avulla kehitetään työyhteisön keskinäistä toimintaa. Samoja taitoja käytetään myös työvälineinä tuotekehittelyssä, strategian suunnittelussa, vastuualueiden määrittelyssä ja monissa muissa yhteistyötä vaativissa toiminnoissa. Varhaiskasvatusta suunnitellaan ja toteutetaan tiimityössä. Tiimin toiminta on siis olennainen osa varhaispedagogiikan laatua sekä työhyvinvointia. Parhaimmillaan tiimityö tukee jäseniensä […]