Siirry sisältöön
uef-logo
  • Etusivu
  • Tietoja blogista

Parasta aikaa varhaiskasvatuksessa

30.4.2025

Majakkana tunnemyrskyissä

Päiväkotien arjen tavanomaiset asiat, kuten säännöt, rutiinit ja vertaissuhteet sekä niissä syntyvät ristiriidat saavat lasten luonnollisen stressiaktivaation heräämään.  Se on tärkeä ja luonnollinen tapahtuma, eikä ilman stressiaktivaatiota tapahtuisi mitään tavoitteellista toimintaa. Järjestelmä on kuitenkin herkkä ja stressiaktivaatio voi olla tilanteeseen nähden liian voimakas. Silloin se aiheuttaa voimakkaita tunnereaktioita, joita on vaikea säädellä (Sajaniemi ym. 2015). […]

31.3.2025

Mitä tutkimus kertoo lasten hiekkaleikeistä?

Hiekkaleikkien uskotaan olevan lapsille mieluisia sekä edistävän heidän kehitystään suotuisasti (Jarrett ym., 2010). Hiekka on luonnonmateriaali, joka muodostuu kivien rapautuessa ja kulkeutuessa ajan myötä. Se on maailman käytetyin aine veden jälkeen (Welland, 2009). Hiekan erityisten tuntuma- ja aistimuksellisten ominaisuuksien vuoksi, lapset ovat käyttäneet sitä leikkimateriaalina jo muinaisista ajoista lähtien, kunnes digitaaliset laitteet ovat tulleet sen […]

28.2.2025

Miksi kannattaa opiskella varhaiskasvatuksen opettajaksi? 

Maaliskuussa koittaa taas aika, jolloin yhteishaku aukeaa, ja voit hakea opiskelemaan varhaiskasvatuksen opettajaksi! Ammatti on tällä hetkellä mediassa kovassa myllytyksessä, ja siitä voi saada hyvinkin negatiivisen kuvan. Varhaiskasvatuksen opettajan työ kuitenkin sisältää paljon hyvää ja mahtavia mahdollisuuksia, puhumattakaan työn merkityksellisyydestä. Koska myös tekoäly ja sen käyttö on ollut kovin pinnalla viime aikoina, kysyimmekin tekoälyltä, miksi […]

31.1.2025

Me teemme uutta varhaiskasvatuksessa

Aloitamme Itä-Suomen yliopistossa uuden kasvatustieteen maisterin linjan. Muutokset varhaiskasvatuksen lainsäädännössä, varhaiskasvatuksen vaativat tehtävät ja asiantuntijuuden lisäämisen tarve ovat saaneet meitä kehittämään Johtamisen, kehittämisen ja tutkimuksen maisteritutkinnon linjan varhaiskasvatuksen oppiaineeseen. Aiempi linja, joka edelleen on olemassa, kohdentuu enemmän opettajuuteen ja sen kehittämiseen sekä syventämiseen.   Varhaiskasvatuksen laadun nostaminen on ollut pitkään erityisen suuren ylikansallisen kiinnostuksen kohteena. Muun […]

Artikkelien sivutus

Sivu 1 Sivu 2 … Sivu 16 Sivu 17 Seuraava

Tietoja blogista

-

Luetuimmat artikkelit

  • 31.1.2023

    Yhteisöllisyys varhaiskasvatuksen arvona, periaatteena ja toimintana

  • 30.4.2024

    Poukkoileva politiikka ei juurruta varhaiskasvatusta osaksi koulutusjärjestelmää

  • 29.5.2020

    “Ootteko te vain leikkineet täällä?”

  • 31.3.2025

    Mitä tutkimus kertoo lasten hiekkaleikeistä?

  • 30.9.2024

    Varhaiskasvatuksen henkilöstö kaipaa yhteistyötä ja yhteisesti sovittuja toimintatapoja ruokakasvatuksen toteutukseen

Arkisto

    1. Tammikuu
    2. Helmikuu
    3. Maaliskuu
    4. Huhtikuu
    1. Tammikuu
    2. Helmikuu
    3. Maaliskuu
    4. Huhtikuu
    5. Toukokuu
    6. Kesäkuu
    7. Elokuu
    8. Syyskuu
    9. Lokakuu
    10. Marraskuu
    11. Joulukuu
    1. Tammikuu
    2. Helmikuu
    3. Maaliskuu
    4. Toukokuu
    5. Kesäkuu
    6. Elokuu
    7. Syyskuu
    8. Lokakuu
    9. Marraskuu
    10. Joulukuu
    1. Tammikuu
    2. Helmikuu
    3. Maaliskuu
    4. Huhtikuu
    5. Toukokuu
    6. Kesäkuu
    7. Elokuu
    8. Syyskuu
    9. Lokakuu
    10. Marraskuu
    11. Joulukuu
    1. Tammikuu
    2. Helmikuu
    3. Maaliskuu
    4. Huhtikuu
    5. Toukokuu
    6. Kesäkuu
    7. Elokuu
    8. Syyskuu
    9. Lokakuu
    10. Marraskuu
    11. Joulukuu
    1. Tammikuu
    2. Helmikuu
    3. Maaliskuu
    4. Huhtikuu
    5. Toukokuu
    6. Kesäkuu
    7. Elokuu
    8. Syyskuu
    9. Lokakuu
    10. Marraskuu
    11. Joulukuu
    1. Toukokuu
    2. Kesäkuu
    3. Heinäkuu
    4. Elokuu
    5. Syyskuu
    6. Lokakuu
    7. Marraskuu
    8. Joulukuu

Tilaa blogi

RSS syöte

Itä-Suomen yliopisto

Joensuu, Kuopio

© University of Eastern Finland

Verkkosivupalaute | Tietosuoja | Saavutettavuus