Topaasia-pelin reflektiivinen dialogi tiimityötaitojen ja työhyvinvoinnin kehittämisen välineenä

 

Varhaiskasvatuksen henkilöstö pelaamassa Topaasia-peliä pöydän ääressä.

Kuva 1. Topaasia-peli auttaa keskustelemaan niin, että kaikki tulevat kuulluksi.

Vuorovaikutus on keskeinen tekijä nykypäivän työyhteisötaidoissa.  Aktiivinen kuuntelu ja vastavuoroinen keskustelu ovat taitoja, joiden avulla kehitetään työyhteisön keskinäistä toimintaa. Samoja taitoja käytetään myös työvälineinä tuotekehittelyssä, strategian suunnittelussa, vastuualueiden määrittelyssä ja monissa muissa yhteistyötä vaativissa toiminnoissa.  

Varhaiskasvatusta suunnitellaan ja toteutetaan tiimityössä. Tiimin toiminta on siis olennainen osa varhaispedagogiikan laatua sekä työhyvinvointia. Parhaimmillaan tiimityö tukee jäseniensä ammatillista kehittymistä, on voimaannuttavaa ja tuottaa menestystä – varhaiskasvatuksen yhteydessä korkealaatuista ja jatkuvasti kehittyvää pedagogista otetta. Pahimmillaan tiimityö lisää työuupumusta, kyynisyyttä, motivaation puutetta, mikä johtaa huonoon työn tulokseen.  Huonosti toimivan kasvattajatiimin vastuulla oleva lapsiryhmä voi käyttäytyä levottomasti, mikä lisää niin lasten kuin kasvattajienkin oireilua ja työuupumusta ryhmässä. Syntyy negatiivinen oravanpyörä, mikä ruokkii itseään. 

Tietoiseksi oman toiminnan merkityksestä ja vaikutusmahdollisuuksista tiimityössä   

Omassa väitöstutkimuksessani perehdyn kysymykseen, miten varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja päiväkodinjohtajien autonomisuus, eli tietoisuus omista kyvyistä ja mahdollisuuksista, toteuttaa työtään, vahvistuisi? Autonomista tietoisuutta ja toimintaa pyrittiin tutkimusinterventiossa vahvistamaan systeemiälykkään dialogin lisäämisellä tiimityössä. Systeemiälykäs toiminta kuvaa aina yhteisön kollektiivista älykkyyttä. Yksilö ei siis voi olla yksinään systeemiälykäs, koska älykäs toiminta on aina riippuvaista vuorovaikutuksellista, fyysisistä tai vaikka byrokraattisista systeemeistä, joissa yksilö toimii vuorovaikutuksessa systeemin kanssa. 

Ymmärrystä systeemiälykästä toiminnasta päiväkotiarjessa vahvistettiin pelillistämällä tiimin jäsenten välistä dialogia. Toisin sanoen kasvattajatiimit pelasivat 30 minuuttia kuukausipalaverin alussa Topaasia-korttipeliä, missä pakka koostuu 32 systeemiälykästä toimintaa kuvaavasta kortista sekä kahdeksasta erilaisesta näkökulma-kortista. Päiväkodinjohtajat käyttivät omissa tiimeissään pelin digitaalista versiota Teams-palavereissa. 

Pelissä reflektoidaan tiimin työhön liittyviä asioita jokaisen työntekijän omakohtaisista lähtökohdista, mutta anonyymisti. Pelin lopussa tiimi yhdessä päättää itse valitsemansa lyhyen aikavälin kehitystavoitteen, mitä he haluavat yhdessä kehittää seuraavan kuukauden aikana. Tavoitteet voivat liittyä vuorovaikutukseen, työnjakoon tai pieniin työtehtäviin, jotka ovat ratkaistavissa arjen melskeessä.  

Topaasia-peli johdattaa keskustelua. Jokaisessa kortissa on yksi väittämä. Nämä väittämät jakautuvat kahdeksaan systeemiälyn osa-alueeseen: systeeminen hahmotuskyky, sanaton yhteys, positiivinen asenne, kekseliäs mieli, pohtivuus, viisas toiminta, heittäytyvä osallistuminen ja aikaansaavuus. Pelin avulla kyetään reflektoimaan omaa työtä täysin uusista näkökulmista. Tämä auttaa hahmottamaan tiimin toiminnan laajempia, merkityksellisiä kokonaisuuksia jättäen taakse vähemmän merkitykselliset yksityiskohdat, mitkä usein arjen paineessa nousevat liian suuriksi esteiksi autonomisen työotteen toteutumiselle. Työuupumuksen lisääntyessä usein unohtuu, kuinka kykeneväinen itse voikaan olla työssään, kun työtaakka ja kiire painavat jatkuvasti päälle. Tähän tutkimusaineistoni mukaan auttaa tiimin jäsenten kesken käytävä reflektiivinen dialogi työstä. Kollegoiden tuki ja jaettu ymmärrys työn vaativuudesta, mutta myös sen merkityksellisyydestä lisäävät tiimin keskinäistä ymmärrystä ja ongelmaratkaisukykyä. 

Kun tiimi toimii hyvin ja sen keskinäinen vuorovaikutus on jokaisen jäsenen ammattitaitoa ja ammatillista kehitystä tukevaa, täyttyvät työhyvinvoinnin psykologiset perustarpeet – autonomia, kompetenssi ja yhteisöllisyys. Olennaista on ymmärtää, että omaan sekä kollegan työhyvinvointiin voi vaikuttaa pienillä, mutta merkityksellisillä asioilla. 

Itseäni, tutkijaa ja varhaiskasvatuksen ammattilaista lämmittää usein kuullut palautteet: 

”Ihanaa, että on aikaa puhua työstä näin!”
”Pelissä ymmärsin toisten näkökulmat ihan uudella tavalla.”
”Kokonaisuuden hahmottaminen vahvistui pelien myötä.”
”Peli auttoi keskinäistä kommunikaatiotamme.”
 

Lisätietoa: 

Topaasiasta https://topaasia.com/  

Systeemiälyn itsearvioinnista http://salserver.org.aalto.fi/sitest/fi/  

Kirjoittaja:  

Kata-Riikka Kumpulainen, Varhaiskasvatuksen KM
Väitöskirjatutkija