TET-harjoittelijat täällä, moi! | Greetings from two work practice program interns

(Please, scroll down to read a summary in English)

Me olemme Lotta ja Viivi Meriläinen ja olimme TET-harjoittelussa Itä-Suomen yliopiston kirjastossa Kuopion kampuksella viikolla 13. Olemme 15-vuotiaita 8-luokkalaisia ja käymme Karttulan Kissakuusen koulua. Vapaa-ajalla pelaamme paljon videopelejä, kuten God Of War ja Sims 4, ja katsomme elokuvia. Mielenkiinnonkohteitamme ovat James Bond -elokuvat ja Blind Channel. Koulussa ärsyttävimmät aineet ovat liikunta, uskonto, käsityöt ja terveystieto sekä suosikkeja kotitalous ja historia.

Maanantaina ensimmäiseksi tutustuimme kirjaston henkilökuntaan ja kirjaston tiloihin. Mielestämme kirjaston tilat ovat todella hienot. Tutustumisen jälkeen Eeva kertoi meille kirjojen hankinnasta. Lounaan jälkeen hyllytimme kirjoja ja katsoimme, jos joku kirja oli väärällä paikalla. Sitten Piia kertoi meille asiakaspalvelusta ja eri työvälineistä, joita kirjastossa käytetään. Asiakaspalvelun jälkeen tutustuimme kirjaston verkkosivuihin. Lopuksi me luonnostelimme blogikirjoitustamme.

Tiistaiaamuna teimme hyllystänoutoja, eli haimme hyllyistä kirjoja, joihin asiakkaat olivat tehneet varauksia. Hyllystänoutojen jälkeen tutustuimme Hetan kanssa verkko- ja julkaisupalveluihin ja hän näytti, miten väitöskirja julkaistaan verkossa. Sen jälkeen me olimme mukana Digistartti-palaverissa. Palaverin jälkeen me pystytimme kirjajakelua Tarjan kanssa. Haimme kellarista kokoelmista poistettuja kirjoja ja poistimme niistä hälytystarrat. Kirjajakelun jälkeen menimme kellariin, jossa poimimme hyllystä poistoon meneviä vanhoja myyntijulkaisuja.

Keskiviikkona poimimme taas hyllystänoutoja. Sitten Tero esitteli meille kaukopalvelua. Lounaan jälkeen menimme Kirsin kanssa Kuopion yliopistollisen sairaalan kirjastoon. KYSillä me poistimme kirjoja, joita kukaan ei ole lainannut pitkään aikaan ja katsoimme, onko niitä Varastokirjastossa. Varastokirjasto on kirjastojen yhteinen kirjavarasto, joka sijaitsee Päivärannassa. Jos kirjastoilla on kirjoja, joita ei tarvita, voi Varastokirjaston hakupalvelusta etsiä, löytyykö kirja sieltä vai ei, ja lähettää puuttuvat kirjat Varastokirjastoon. KYSiltä Snellmaniaan palattuamme Tuula kertoi meille hänen työstään ja opetus- ja tietopalveluista. Päivän lopuksi menimme vähäksi aikaa kellariin poistamaan kirjoja.

Torstaina meillä oli vapaapäivä.

Perjantaina teimme taas hyllystänoutoja. Sen jälkeen Marjut kertoi lehdistä ja siitä, kuinka paljon niitä tulee yliopistolle. Sitten Marjut antoi meille listan kirjoista, jotka poimimme kirjanäyttelyyn. Lounaan jälkeen Tuulevi kertoi meille kirjaston viestinnästä ja näytti yliopiston nettisivuja ja someja. Päivän lopuksi kävimme arviointikeskustelun ja viimeistelimme tämän blogitekstin.

TET-viikko oli tosi kiva. Henkilökunnan jäsenet ovat mukavia ja viikko oli paljon erilaisempi, kuin luulimme. Viikon lopuksi ostimme henkilökunnalle herkkuja kiitokseksi hyvästä TET-viikosta.

Viivi ja Lotta kirjaston tiloissa. Kaksi tyttöä, tyynyjä, sohvat. Viivi and Lotta in the library. Two girls, pillows, sofas.

Viivi ja Lotta testasivat kirjaston lokoisimmat lukupaikat. | Viivi and Lotta tested the most comfortable reading places in the library. Kuva | Photo: Piia Pietarinen

Briefly in English

8th graders Lotta and Viivi Meriläinen worked as work practice program interns in the libraries on Kuopio Campus. During their practice week, Lotta and Viivi, among other things, became acquainted with the library’s offices in Snellmania building and KUH Medical Library, received an overview of the tasks of the library, as they had a meeting with a representative of every service in the library, assisted librarians with removals from the collections, got to know the library customer services, and wrote this blog post about their experiences at the library. Their feelings at the end of the week were positive:

“The week was really nice. The staff members are friendly and the week was very different than we expected. At the end of the week, we bought the staff some treats as a thank-you for a good week.”

Lotta ja Viivi Meriläinen, TET harjoittelijat | WPP interns

Englanninkielinen tiivistelmä | English summary: Piia Pietarinen