Lapsen toivotun käyttäytymisen intensiivinen tuki
Lapsen toivotun käyttäytymisen intensiivinen tuki Oikein kohdennetuilla käyttäytymisen tukitoimilla voi olla suuri merkitys lapsen itsetunnolle, sosiaalisille taidoille ja arjessa tarvittaville valmiuksille. Lapsen Intensiivinen Tuki (LINTU) -tutkimushankkeessa selvitetään, miten varhaiskasvatusikäisten lasten toivottua käyttäytymistä ja sosiaalisia taitoja voidaan vahvistaa yksilöllisten tuen keinoin. Hankkeessa tutkitaan kahden tukimallin Check In – Check Outin (CICO) ja videoitsemallinnuksen (VIM) käytettävyyttä ja […]
Tuki ei ole tasoitus – vaan mahdollisuus kasvaa
Kirjoittaessani tätä blogia on kesäkuun viimeinen viikko ja kampukset hiljentyneet. Kun katselee kampuksella rakennusten tyhjiä käytäviä ja ovensa sulkeneita opiskelijaravintoloita, tulen miettineeksi syksyllä aloittavia opiskelijoitamme, niin uusia kuin opintojaan jatkaviakin. Pohdin, muuttaakohan tänä keväänä käyttöön otettu opiskelijavalintauudistus aloittavaa opiskelijajoukkoamme? Vaikka uudistuksella on pyritty hakuprosessin selkeyttämiseen, kuormituksen vähentämiseen ja tasa-arvon lisäämiseen, on toisaalta ilmassa myös huolenaiheita […]
Kesätauko koittaa
Blogimme suuntaa jälleen kerran kesälaitumille ja palaa uusien ja mielenkiintoisten aiheiden äärelle elokuussa. Kiitokset kaikille lukijoillemme ja blogiimme kirjoittaneille!
Identiteettikriisi. Vai niinkö sittenkään?
Minäkö? Osaanko? Pystynkö? Kykenenkö? Näitä kysymyksiä pyörittelin mielessäni useaan otteeseen lukuvuoden alussa. Uusi roolini varhaiskasvatuksen yliopisto-opettajana vei minut uudestaan opettajan uran alkutaipaleelle kaikkine epävarmuuksineen. Päästin sisäisen reflektoijani täysin valloilleen tämän vuoden aikana, kun pääsin kokeilemaan taitojani varhaiskasvatuksen yliopisto-opettajana. Meillä opettajilla taitaa olla yksi yhteinen ammattitauti: pohjaton uteliaisuus. Se saa meidät innostumaan ja oppimaan uutta – […]