4.4 Verkkojulkaisujen käyttöoikeudet

Saako teoksia ladata omaan käyttöön Internetistä?
” Teoksia saa ladata omaan käyttöön Internetistä, jos ne on siellä saatettu yleisön saataviin laillisesti.”

Omaan käyttöön voi siis kopioida, mutta esim. omalle web-sivulle ei. Palvelun tarjoajalla on kuitenkin oikeus rajoittaa kopiointia.

Linkin toisen teokseen saa tehdä.

Kirjaston hankkimien elektronisen julkaisujen (e-kirjojen, e-lehtien, hakuteoksien, sanakirjojen) ja tietokantojen käyttöä säätelevät erilliset sopimusehdot:

Kuka saa käyttää?

• Lisensoidut elektroniset aineistot ovat Itä-Suomen yliopiston perus- ja jatko-opiskelijoiden sekä henkilökunnan käytettävissä yliopiston verkossa sekä etäyhteydellä muualtakin.
  • Ulkopuoliset asiakkaat saavat käyttää aineistoja kirjaston toimipisteissä olevilla asiakasmikroilla.

Käyttöehdot poikkeavat aineistoittain.

Esim. Eric-tietokannan käyttöehtoihin pääsee, kun katsoo tietokannan tietoja lähemmin UEF-Primossa:
Tietueen alussa ei ole mitään käyttöehdoista.

tietue on pitkä… Lopussa on Huomautus käyttöehdoista, sen kohdalla verkko-osoite.

Tietueen lopusta löytyy osoite, josta käytttöehdot selviävät.

Linkin takana ovat käyttöehdot suomeksi ja englanniksi Käyttöehtoja suomeksi.Ehdoissa kerrotaan, mitä on sallittu käyttö.Ehdoissa kerrotaan, mikä on kiellettyä.

Lähteitä ja lisälukemista:

Opetusministeriön tekijänoikeussivut

Kopiraitti (Kopiosto ry:n ja opetusministeriön tuottama tekijänoikeusopas, joka keskittyy kouluopetukseen liittyviin tekijänoikeuksiin)