3.2 Aloita UEF-Primosta

UEF-Primo on Itä-Suomen yliopiston sähköisten ja painettujen aineistojen hakupalvelu, jonka kautta voidaan tehdä tiedonhakua kirjaston hankkimiin aineistoihin,  tai avata kunkin aineiston oma käyttöliittymä.

Palvelun kautta voi myös uusia lainansa, tehdä varauksia ja tallentaa omia suosikkeja.
Aineistojen käyttö yliopiston verkon ulkopuolelta onnistuu kirjautumalla UEF-Primoon omilla UEF-tunnuksilla. Siksi kannattaa aina aloittaa kirjautumalla UEF-Primoon, vaikka käyttäisikin jotain yksittäistä tietokantaa.

UEF-Primosta haetaan kirjaston kokoelmiin kuuluvia (painettuja ja sähköisiä) kirjoja ja lehtiä.

UEF-Primosta haetaan tieteellisiä artikkeleita.

UEF-Primon kautta on pääsy tietokantojen omiin käyttöliittymiin sekä e-lehtiin.

UEF-Primon kautta voidaan  uusia lainoja ja varata kirjoja.

UEF-Primon aloitusnäkymänä on perushaun lomake.  Kun siihen alkaa kirjoittaa hakusanoja, tulee näkyviin valikko, josta voi kohdistaa hakunsa kirjaston kokoelmiin (=kirjat ja lehdet), kansainvälisiin artikkeleihin (yliopiston käytössä olevissa lehdissä), elektronisiin aineistoihin (=e-kirjat, e-lehdet, artikkelit, tietokannat) tai kaikkiin näistä.Kirjoitetaan perushakuun tutki ja kirjoita.

Perushaun lomakkeessa ei voi kohdistaa hakua erityisesti tekijöihin, otsikoihin tai aiheisiin. Sitä varten on käytettävissä tarkennetun haun lomake. Perushaussa hakuikkunan oikealla puolella on linkki tarkennettuun hakuun.

Tarkennetussa haussa on myös kätevää yhdistellä useita hakusanoja. Tarkennetun haun voi myös kohdistaa kirjaston kokoelmiin, kansainvälisiin artikkeleihin, kaikkiin elektronisiin aineistoihin tai kerralla ihan kaikkiin em. aineistoihin.
Se, mihin tietueiden kenttiin haku halutaan kohdistaa, valitaan alasvetovalikosta. Vaihtoehdot näkyvät vasta avaamalla valikko.

UEF-Primon lehtihaku löytää sekä painetut että sähköiset lehdet.
UEF-Primon näytön yläreunassa on linkki lehtihakuun.
Virittäjä-lehdestä on kaksi tietuetta, toinen sähköisestä ja toinen painetusta versiosta.
Lehtihaussa on mahdollista selata lehtilistaa myös aihealueittain. Aihepiirejä voi aina luokitella monin tavoin. Jos et löydä Primon lehtihausta jotakin tiettyä aihepiiriä, mieti, voisiko sen ajatella myös jonkin toisen otsikon alle!

Tietokantahaulla löydät linkin kunkin käytettävissä olevan, yksittäisen tietokannan käyttöliittymään. (Primon kansainvälisten artikkelien haku hakee yhtä aikaa lähes kaikista näistä tietokannoista)
UEF-Primon tietokantahausta saadaan käyttöön Eric-tietokanta.
Tarjolla oleva tietokantojen aiheenmukainen haku tuottaa outoja tuloksia helmikuussa 2020. Hakusivun yläreunassa oleva linkki ”Tietoaineistot tieteenaloittain” vie kirjaston kotisivujen alakohtaisiin tietokantalistoihin. Sitä kannattaa käyttää, kunnes UEF-Primon haku tältä osin toimii. Hakusivun yläreunan linkki kansalliseen Finnaan puolestaan on tarpeellinen esimerkiksi etsittäessä kotimaisia lehtiartikkeleita.