2.6 Onnistuiko tiedonhaku

Hakutulokseksi tuli sopiva määrä relevantteja tiedonlähteitä? Hyvä! Sitten vain lukemaan ja työstämään asiaa eteenpäin!

Usein hakua on tarpeen muokata uudelleen (ja uudelleen) hyvän hakutuloksen aikaansaamiseksi. Tuloksista on hyvä arvioida ainakin:

–         liittyvätkö aiheeseen?

–         ovatko ajantasaisia?

–         ovat ”luotettavia” – mikä on julkaisujen taso?

–         ovatko saatavilla (kirjastossa, verkossa, kaukolainaksi)?

Liian paljon ja/tai epätarkkoja tuloksia?

Liikaa, kissa tarkastelee isoa kalaröykkiötä.

• mieti, ovatko hakusanasi liian yleisiä ja tarvittaessa kokeile suppeampia, aihettasi täsmällisemmin kuvaavia hakusanoja

lemmikkieläimet -> koirat, kissat

• poista monimerkityksiset yleistermit
  • katkaistu sana voi viitata liian moneen asiaan
  • puu* ->(esim. puutarha, puutos, puuvilla)
  • lisää hakuun rajoittavia sanoja (AND:lla; AND-kytkettyjä voi olla vaikka kuinka paljon)

luontosuhde AND metsät -> luontosuhde AND metsät AND taide

• joskus on hyödyllistä käyttää rajaavana terminä hyvin laajaa, koko aihealuetta rajaavaa termiä:

ympäristökasvatus -> ympäristökasvatus and varhaiskasvatus

• käytä fraasia and-operaation sijaan ja käytä fraasin/sanaliiton ympärillä ””-merkkejä (tai muuta tapaa, jolla sanat pysyvät yhdessä)

education and system ->”education system”

• vähennä synonyymejä ja rinnakkaistermejä (Mutta älä muuta ORia ANDiksi, sillä silloin hakulogiikka muuttuu virheelliseksi)

motivaatiotekijät or kannustimet or palkkiot -> motivaatiotekijät or kannustimet

• kokeile sulkea joitakin sanoja hakutuloksen ulkopuolelle NOT-operaattorilla

opettajat not lastentarhanopettajat

• rajaa hakua asiasanakenttään, mikäli mahdollista (sanaston sanalla). Ks. asiasanahausta
  • rajaa hakua otsikko-kenttään
  • rajaa hakua esim. julkaisuvuodella, -kielellä tai -tyypillä (esim. peer review/scholarly-lehtiin)

Liian vähän tai ei ollenkaan tuloksia?

Kissa katsoo kalaa, josta on jäljellä pelkät ruodot.

• tarkista, onko käyttämäsi tietokanta aiheen kannalta oikea
  • mieti käyttämiäsi hakusanoja, oletko hakenut liian suppealla sanalla
  • mieti mihin laajempaan aihealueeseen ongelma kuuluu ja käytä laajempaa hakutermiä

päiväunet -> uni

• etsi hakusanoillesi synonyymeja ja rinnakkaistermejä (lisätään OR:lla)

lepo or rentoutuminen

-> keskittymiskyky and (uni or lepo or rentoutuminen)

• vähennä hakulausekkeesta AND-operaattorilla yhdistettyjä, rajaavia hakusanoja

päivähoito and vanhemmat and tyytyväisyys -> päivähoito and vanhemmat

• jos olet käyttänyt fraasia, mieti voisiko sen purkaa AND-operaatioksi
  • katkaise hakusana saadaksesi esim. eri taivutusmuodot mukaan

päivähoito -> päivähoi*

• käytä vapaasanahakua, jos olet käyttänyt asiasanahakua (tai muuta kenttärajausta)
  • poista vuosi- ym. rajoitukset
  • tarkista kirjoitusvirheet ja sanan kirjoitusmuodot (yhteen vai erikseen, lyhenteet yms.)

Vinkki: joskus jokin yksittäinen sana voi olla tietokannassa niin harvinainen, että sen rinnalle ei kannata ottaa mitään muuta hakusanaa. Voit testata sanan yleisyyttä tekemällä yksinkertaisen sanahaun.

Vääriä tuloksia?

Kissa katsoo kasvislautasta.

• kokeile toista tietokantaa
  • tarkista käyttämäsi hakusanat
  • mieti parempia hakusanoja
  • käytä asiasanarajausta (tarkista hakusana sanastosta)
  • tuliko hakusana katkaistuksi liian aikaisin?
  • varmista, että olet yhdistänyt hakusanat loogisesti oikein!

Mikäli hakutulosten joukosta löytyy edes yksi täysosuma eli hyvin relevantti viite, kannattaa tämän viitteen asiasanakentästä poimia siinä käytetyt asiasanat ja suunnata hakua niiden avulla uudelleen. Hyvän artikkelin tai muun julkaisun lähdeluettelosta löydät mahdollisesti lisää sopivaa kirjallisuutta hakemastasi aiheesta.

Tiedonhaun prosessi

Tiedonhaun prosessi on käynnissä koko ajan esim. opinnäytetyön edistyessä, tiedon lisääntyessä ja kenties näkökulmien muuttuessa. Tiedonhaku ei yleensä hoidu kerralla, vaan joudut muokkaamaan hakujasi ja palaamaan edellisiin vaiheisiin.

► aiheesta käsitteiksi
► käsitteistä hakusanoiksi
► hakusanojen muoto (katkaisu, fraasi) ja yhdistäminen (and,or,not)
► aihepiiriin ja aineistotyyppiin sopivan tietokannan ja muun hakuvälineen valinta
► hakusanojen testaus koehauilla
► haut eri hakuvälineillä
tulosten määrän ja osuvuuden arviointi (ja mahdollinen hakujen muokkaus)
► lähteiden valinta
► lähteiden saatavuus ja paikantaminen
► (tiedon käyttö)

Prosessikuva, jossa haun arviointi ja myös löydettyjen aineistojen saatavuusarviointi voivat viedä takaisin muokkaamaan hakua.