Uutiskirje, lokakuu 2022

Syksy etenee kovaa vauhtia ja myös elvytyshankkeen blogia ja Instagramia on edellisen uutiskirjeen jälkeen päivitetty säännöllisesti. Tahti ei ole ainakaan hidastumassa, sillä marraskuussa vietetään kolmannen kerran karjalan kielen viikkoa, joka huipentuu 27.11. pidettävään karjalan kielen päivään. Karjalan kielen viikosta ja muista menneistä ja tulevista tapahtumista saat tietoa tästä uutiskirjeestä.

Karjalan kielen viikko

Karjalan kielen viikkoa vietetään tänä vuonna 21.–27. marraskuuta. Viikon teemaksi on valittu karjalan armas sana ja osallistua voi lähettämällä osoitteeseen karjalanelvytys@uef.fi joko kirjoituksen (maksimipituus noin puoli sivua) tai lyhyen videon (maksimipituus noin yksi minuutti).

Odotamme karjalan tärkeitä, hauskoja, mielenkiintoisia ja kauniita sanoja koskevia kirjoituksia ja videoita kaikilla karjalan murteilla. Voit osallistua oman taitotasosi puitteissa, sillä elvytyshankkeen kieliasiantuntijat auttavat tarvittaessa kieliasun kanssa. Liitä kirjoitukseesi myös kuva.

Tarkemmat osallistumisohjeet on annettu elvytyshankkeen blogissa karjalan kolmella päämurteella.

Linkki osallistumisohjeisiin.

Ensimmäisen opettajien tapaamisen kuulumiset

12.10. pidettiin ensimmäinen karjalan opettajien ja muiden kieliammattilaisten tapaaminen. Tapahtumaan osallistui viitisentoista henkilöä ja sen aikana syntyi hyvää keskustelua muun muassa erilaisista tehtävätyypeistä, oppimateriaaleista ja harjoituksista. Tapaamisessa keskusteltiin myös yleisellä tasolla erityisesti opisto-opettamiselle ominaisista haasteista ja esimerkiksi tavoista, joilla opetukseen voi sisällyttää useita eri murteita.

Tapaamisessa alustavasti päätettiin, että syksyn aikana tavataan toisenkin kerran. Yksi mahdollinen ajankohta tapaamiselle on joulukuun alku heti karjalan kielen viikon jälkeen, mutta tapahtuman tiedot tarkentuvat myöhemmin.

Asiasta tiedotetaan opisto-opettajille suunnatulla sähköpostilistalla. Jos kuulet tästä nyt ensimmäistä kertaa, opetat karjalaa jonkinlaisella kurssilla ja tahtoisit osallistua opettajille järjestettyihin tapaamisiin, ota yhteyttä osoitteeseen karjalanelvytys@uef.fi.

Perhe- ja sateenkaarisanasto

Elvytyshankkeen blogin Sanastoryhmän sanastoja -osiossa on julkaistu perhe- ja sateenkaarisanasto livvinkarjalaksi. Sanasto koostuu perhe-elämää ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä koskevista ajankohtaisista termeistä ja se julkaistaan myöhemmin myös vienan- ja eteläkarjalaksi.

Sanaston pohjan muodostavan suomenkielisen sanalistan on koonnut Katerina Paalamo, ja livvinkarjalaksi käännökset ovat laatineet Natalia Giloeva, Milla Tynnyrinen ja karjalan käännösseminaarikurssin opiskelijat.

Linkki sanastoon.

Karjalaiset ja karjalan kieli mediassa -linkkilistaukset

Elvytyshankkeen blogissa on julkaistu kaksi linkkilistausta karjalaisia ja karjalan kieltä käsittelevistä verkkoartikkeleista. Ensimmäinen lista koostuu suomenkielisistä, enimmäkseen suomalaisissa verkkomedioissa julkaisuista artikkeleista ja toinen Suomessa tai Venäjän Karjalassa kirjoitetuista karjalankielisistä artikkeleista.

Kumpaakin luetteloa päivitetään. Jos sinulla on tiedossasi jokin suomen- tai karjalankielinen listoihin sopiva artikkeli, voit lähettää sen tiedot sähköpostitse osoitteeseen karjalanelvytys@uef.fi.

Linkki suomenkieliseen listaukseen.

Linkki karjalankieliseen listaukseen.

Ohjeet karjalaksi kirjoittamiseen tietokoneella ja mobiililaitteella

Elvytyshankkeen blogin Opastajan čupussa on julkaistu suomenkieliset ohjeet karjalan kirjoittamiseen tietokoneella ja mobiililaitteella.

Karjalan kirjoittaminen suomenkielisellä standardinäppäimistöllä voi olla haasteellista siksi, että kirjainten č, š ja ž kirjoittaminen ei välttämättä onnistu. Blogin ohjeiden avulla voi aseentaa laitteelleen joko juuri karjalaa ajatellen laaditun näppäimistön tai löytää vaihtoehtoisen ratkaisun, jonka avulla kaikkien karjalan aakkosten kirjoittaminen onnistuu.

Linkki ohjeisiin.

Kahoot-ohjeet

Elvytyshankkeen blogin Opastajan čupussa on julkaistu kuvalliset suomenkieliset ohjeet ilmaisen Kahoot-tietovisatyökalun käyttöön.

Kahoot on verkossa käytettävä tietovisatyökalu, jota voi hyvin hyödyntää esimerkiksi kielenopetuksessa. Ohjeet auttavat tunnusten luomisessa ja tietovisojen hakemisessa, tekemisessä ja pelaamisessa.

Linkki ohjeisiin.

Koirien elostu -tekstit nyt myös blogissa

Facebookista-tutut karjalankieliset Koirien elostu -tekstit löytyvät nykyään myös elvytyshankkeen blogista omalta Koirien elostu – koirien elämää -sivultaan.

Tekstit jaetaan jatkossakin ensisijaisesti Koirien elostu – Koirien elämää -Facebook-ryhmään.

Linkki Facebook-ryhmään.

Linkki teksteihin elvytyshankkeen blogissa.

Aiempien vuosien karjalan kielen viikkojen tekstit elvytyshankkeen blogissa

Karjalan kielen viikoon voi virittäytyä vaikkapa lukemalla edellisten vuosien tekstejä. Tekstit ovat aiemminkin olleet luettavina Karjalan Sivistysseuran Uudisčupussa ja Karjalan kieli eläy -Facebook-sivulla, mutta nyt ne on kerätty selkeiksi kokonaisuuksi myös elvytyshankkeen blogiin.

Linkki vuoden 2020 teksteihin.

Linkki vuoden 2021 teksteihin.

Uutta kiännösseminuaran čupussa

Viime uutiskirjeessä julkistetussa kiännösseminuaran čupussa on kuukauden aikana julkaistu suuri määrä karjalan käännösseminaarikurssin opiskelijoiden kirjoituksia. Opiskelijat ovat kääntäneet karjalaksi muun muassa uusia uutisissa esiintyviä sanoja, Wikipedia-artikkeleita, ruokalistoja, vuoropuheluita ja omia kuulumisiaan.

Kaikki tekstit löytyvät čupusta sekä karjalaksi että suomeksi.

Linkki kiännösseminuaran čuppuun.