Digikehittämishankkeita ja promptaamista DigiErko-etämessuilla

Valtakunnallinen DigiErko-verkosto järjesti DigiErkot kehittäjätoimijoina -etämessutapahtuman toista kertaa 3.5.2023. Itä-Suomen DigiErko-tiimin projektitutkija Susanne Hallberg ja tutkimusavustaja Iiris Kangasniemi osallistuivat messuille ja sen toteuttamiseen ensimmäistä kertaa. Oli innostavaa nähdä opettajien luovia kehittämishankkeita sekä keskinäistä kannustamista!

Jos mielesi tekevi vahvistaa digipedagogisia valmiuksiasi, tule mukaan DigiErkoon! haku syksyllä alkavaan Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -erikoistumiskoulutukseen (60 op) on auki 31.10.2023 saakka. Lisätietoja ja hakulinkin löydät blogitekstin lopusta.

Messuosallistujat ryhmäkuvassa. Omakuvat luotiin tekoälyä ohjeistamalla.

Helsingin, Turun ja Itä-Suomen yliopistot järjestivät yhdessä DigiErkot kehittäjätoimijoina – etämessutapahtuman toukokuun alussa. Käytännön järjestelyistä vastasi tällä kertaa Itä-Suomen yliopisto. Messutapahtuma pidettiin kokonaisuudessaan etänä Zoomin kautta ja osallistujia oli noin 50.

Tapahtuma käynnistyi professori Matti Tedren ja yliopistolehtori Henriikka Vartiaisen Keynote-puheenvuorolla aiheesta ”Tekoäly opetuksessa”. Tekoäly- ja koneoppimisteknologioiden kehitys on ollut viime vuosina päätä huimaavan nopeaa, ja viihteen lisäksi tekoälyä löytyy ympäristömme arkisista laitteista, kuten autoista ja pullonpalautuskoneista. Näistä teknologioigta on tullut myös osa lasten ja nuorten elämää. erityisesti sosiaalisen median kautta.

Esitys kirvoitti paljon ajatuksia ja keskustelua mm. viime aikoina pinnalla olleen tekoälytaiteen eettisyydestä ja taiteen määritelmistä. Onko tekoälyn tuotos taidetta, ja onko tekoälyn toiminta luovaa, jos se perustuu olemassa oleviin kuviin? Pohdimme myös, miten tärkeää olisi auttaa lapsia ja nuoria oivaltamaan näiden teknologioiden merkitys tavallisessa arjessa sekä tunnistamaan tekoälyyn liittyviä eettisiä pulmia.

Haaste on suuri, sillä nämä teemat eivät ole selkeitä välttämättä kasvatustyötä tekevillekään. Matti ja Henriikka esittelivät käytännön esimerkkejä oppilaiden kanssa toteutetuista projekteista, joissa lapset pääsivät itsr kokeillen ja oivaltaen havainnoimaan tekoälyn toimintaa. Oppilaat ovat mm. opettaneet tekoälysovelluksen tunnistamaan ja lajittelemaan sille näytettyjä esineitä.

Keynoten jälkeen siirryimme tapahtuman varsinaiseen pihviin, eli syksyllä 2021 ja 2022 aloittaneiden DigiErko-opiskelijoiden kehittämishankkeiden esittelyyn. Kehittämishankkeet esiteltiin neljässä teemaryhmässä: Oppimisen tukeminen verkkoalustoilla, Digiä oppijoiden kanssa, Tulevaisuuden digiosaamisen kehittäminen sekä Viestinnän ja toiminnan kehittäminen oppilaitoksissa. Jokaisen ryhmän ohjelman koostui 3-4 esityksestä ja niiden pohjalta syntyneestä keskustelusta, jota ohjasivat DigiErko-alumnit ja -ohjaajat. Teemaryhmät olivat käynnissä samanaikaisesti, ja messujen järjestäjiä ilahdutti Zoomin ominaisuus, jossa osallistujat pääsivät liikkumaan vapaasti teemaryhmille perustettujen breakout roomien sekä ”päätilan” välillä. Näin yleisö sai vapaasti valita, minkä ryhmän esityksiä seurasivat. Niin yleisön kuin järjestäjienkin toiveena on, että esittäjät kirjoittaisivat myöhemmin kuulumisia kehittämishankkeidensa etenemisestä verkoston blogiin. Olisi kiinnostavaa kuulla, miten hankkeet kehittyvät vielä tästä eteenpäin.

Etämessut päättyivät jo perinteeksi muodostuneen digihupailun merkeissä. Tänä vuonna rakensimme kaikkien osanottajien yhtiesen ryhmäkuvan – tietenkin tekoälyn avustuksella! Tehtävän oli luoda omakuva Craiyon-sivustolla antamalla kuvageneraattorille ohjeistus halutun kuvan sisällöstä (esimerkiksi ikä, ammatti, lyhyt kuvailu ulkonäöstä sekä yllätyselementti, vaikkapa lempieläin). Huomasimme nopeasti, että AI:lle ohjeiden antaminen, eli promptaaminen, on oma taitonsa, joka vaatii harjoittelua sekä ymmärrystä tekoälyn toiminnasta.

Nyt siis promptausharjoitukset käyntiin – kokeile, millaisen omakuvan sinä saat aikaiseksi esimerkiksi Craiyonin avulla ja testaa miten ohjeistuksen muokkaaminen vaikuttaa tuotoksiin! Voit lähteä liikkeelle yleisluontoisemmasta kuvauksesta ja tarkentaa sitä tulosten perusteella haluamaasi suuntaan. Samalla on hyvä mahdollisuus bongata tekoälyn vinoumia. Mitä ne sitten oikein ovat – siihen voit tutustua esimerkiksi Pienen tekoälyoppaan avulla.

Heräsikö mielenkiintosi? Tule ihmeessä mukaan koulutukseen ja osaksi DigiErko-porukkaa! Haku on avoinna 31.10.2023 saakka – ilmoittaudu pian, jotta varmistat paikkasi DigiErko-koulutuksessa.

Lisätietoa ja hakulomake: https://www.uef.fi/fi/jatkuva-oppiminen/oppiminen-ja-opettaminen-digitaalisissa-ymparistoissa-digierko
Koulutuksen FB-sivu: https://www.facebook.com/UEFdigierko
Koulutuksen Twitter-sivu: https://twitter.com/DigiErkoUEF
Esittelyvideo: https://www.youtube.com/watch?v=aZBavacNQLc&feature=youtu.be
DigiErkon iltakoulu -podcastin erikoisjakso DigiErko-koulutuksesta:

Lisätietoa ja infoa koulutuksen sovittamisesta koulutettavien tarpeisiin antaa vastuuopettaja, yliopistolehtori Sini Kontkanen (sini.kontkanen@uef.fi, puh. 050 570 7945).

Kirjoittajat Susanne Hallberg ja Iiris Kangasniemi Itä-Suomen yliopisto
Susanne tekee väitöskirjaa opiskelijoiden oppimiskokemuksista verkko-oppimisympäristöissä ja etenkin oppimisanalytiikan hyödyntämisestä oman oppimisen tukena. Iiris työskentelee yliopistolla useissa hankkeissa ja on DigiErkossa lisäksi hommissa mm. tiedepääomaa selvittelevässä FINSCI:ssä.