Tutkimusmatka tulevaisuuden digi- ja mediataitoihin

Itä-Suomen yliopiston DigiErko-koulutus ja Mediakasvatusseura järjestivät syyskuun alussa Tutkimusmatka tulevaisuuden digi- ja mediataitoihin -seminaarin. Hybriditilaisuus järjestettiin verkossa ja Joensuussa Itä-Suomen yliopiston kampuksella.

Paikalle oli saatu useita huippuasiantuntijoita. Pitkän linjan mediakasvatuksen tutkija ja Tampereen yliopiston yliopistonlehtori Reijo Kupiainen piti silmiä avaavan puheenvuoron siitä, millainen on nykyinen ja tuleva mediaympäristö, ja millaisia medialukutaitoja tarvitaan tulevaisuudessa. Sitrassa projektijohtajana työskentelevä Jukka Vahti käsitteli omassa puheenvuorossaan nykyisyyttä ja tulevaisuutta digitaalisen vallan ja demokratian näkökulmista. Lisäksi seminaarissa esiintyi Eetti ry:n globaalikasvatuksen asiantuntija Minna Laakso. Hän kertoi viherpesusta ja viherväittämistä. Kaikista puheenvuoroista nousi vahvasti esille kriittisen ajattelun tärkeys. Se sai kuulijan miettimään, millaisessa mediamaailmassa elämme, mikä on totta ja mikä on manipulaatiota.

Puheenvuorojen välissä järjestettiin DigiErko-kehittämishankkeiden posterikävely, jossa ääneen pääsivät valmistuvat neljännen vuosikurssin opiskelijat. DigiErko-koulutus on kaksivuotinen työelämässä toimiville opettajille suunnattu digipedagogiikkaan keskittyvä monimuotokoulutus. Oleellinen osa koulutusta on kehittämishanke, joka kytkeytyy vahvasti opiskelijan omaan työhön opettajana. Kuvassa valmistuva DigiErko, luokanopettaja Teija Paavilainen kertoo tuottajalähtöisestä oppimisprosessista, jonka keskiössä on oppilaan aktiivinen rooli oman oppimisen tuottajana.

Asiantuntijapuheenvuorojen ja posterikävelyn lisäksi tapahtumaan sisältyi työpajoja. Eetti ry:n vastamainostyöpajassa kokeiltiin vastamainosten tekoa globaalikasvatuksen asiantuntijan Minna Laakson johdolla. Pajassa jaettiin käytännön vinkkejä, kuinka vahvistaa nuorten mediataitoja vastamainosten avulla.

Jyväskylän yliopiston yliopistonopettaja Silja Penttisen työpajassa osallistujat pääsivät kokeilemaan, miltä tuntuu matkata virtuaalimaailmaan. Osallistujat vierailivat AltspaceVR-ympäristöön rakennetulla yliopistokampuksella ja sen vapaa-ajan saarella. Saarella kaikki pääsivät saunomaan, pelaamaan koripalloa ja paistamaan nuotiolla vaahtokarkkeja. Saarella olisi viihtynyt paljon kauemminkin!

Pakohuonepedagogiikkaan ja Itä-Suomen yliopiston Sm4rt LOC pakohuonelaboratorioon tutustuttiin Juho Kahilan ja Ville Tahvanaisen vetämässä työpajassa. Pakohuonepedagogiikasta ja pelillisyydestä kiinnostunut seminaariväki testasi pakohuonepeliä ja inspiroitui pelillisyyden ja pakohuonepedagogiikan mahdollisuuksista opetustyössä. Pakopeli imaisi osallistujat kiitettävästi mukaansa ja osa myös onnistui pelastamaan ihmiskunnan.

Yksi pajoista oli Mediakasvatusseuran kulttuurisensitiiviseen mediakasvatuksen työpaja. Työpajassa tutustuttiin kulttuurisensitiivisen mediakasvatuksen kulmakiviin ja hyviin käytäntöihin sekä keinoihin turvallisempien tilojen luomiseksi.

Lisäksi Mediakasvatusseura ja Sitra järjestivät yhdessä datataloustaitojen merkitykseen ja digitaaliseen sivistykseen painottuvan työpajan. Pajassa pohdittiin ja tarkasteltiin datan merkitystä arjessa ja poimittiin käytännön vinkkejä datataloustaitojen opetukseen sekä oman datan hallintaan.

Tutkimusmatka digi- ja mediataitojen tulevaisuuteen –seminaari oli erittäin mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä ajankohtaistapahtuma. Oli hienoa saada tällainen tapahtuma Joensuun kampukselle. Digi- ja mediataitojen tulevaisuudesta kiinnostuneiden kannattaa seurata Mediakasvatusseuran sivuja ja DigiErkoUEF Facebookia, LinkedIn:ä ja Twitteriä. Myös haku marraskuussa alkavaan DigiErko-koulutukseen on edelleen auki.