Juha Marjala, kuka olen? Mistä tulen? Mitä teen?
Elämässä tulee tehtyä valintoja, jotka ohjaavat meitä eteenpäin. Jälkikäteen vasta näkee mihin nämä valinnat ovat meidät johdattaneet. Itse olen ollut rohkea ja tehnyt nopeita päätöksiä, jotka nyt jälkeenpäin tarkasteltuna näyttäytyy siten, että juuri näinhän sen pitikin mennä. Aika ajoin kannattaa miettiä, mitä haluan omalta uraltani ja elämältäni. Se, että asioita on jo miettinyt auttaa tekemään päätöksen hetkellä oikeita ratkaisuja. Pystyn laskemaan työurani kannalta tärkeimmät päätökset yhden käden sormilla.
Olen syntynyt Savukoskella Itä-Lapissa, käynyt kouluni lukioon asti siellä. Sain siellä hyvin yksilöllistä opetusta ja osaan arvostaa pienen ryhmän tuomia etuja opiskelussa. Meitä oli onneksi kuitenkin kaksi, jotka kirjoittivat lukiosta pitkän matematiikan. Kannustettiin toinen toisiamme ja kilpailimme osaamisessa koko lukion ajan, näin pääsimme erinomaisiin tuloksiin ylioppilaskirjoituksissa. Olen aina pitänyt numeroista ja tykkään niitä pyöritellä. Päätös numero yksi lähdin Helsingin yliopistoon opiskelemaan lukion jälkeen matematiikkaa syksyllä 2004. Sen jälkeen kävin varusmiespalveluksen vuoden 2005 aikana. Armeijan jälkeen minulla olikin sitten patoutunutta opiskeluintoa ja aloitin lisäksi farmasian opinnot syksyllä 2006.
Farmasian opiskelijana tein seuraavan tärkeän päätöksen vuonna 2009, viimeisessä harjoittelussa aukesi tilaisuus sopia kesätöistä. Kemijärvellä olin harjoitteluissa, kun siellä töissä oleva proviisori sai apteekin Evijärveltä Etelä-Pohjanmaalta. Innokkaasti lähdin uuteen paikkaan ja sieltä löysin tulevan puolisoni. Nykyään asumme Suomussalmella ja meillä on kolme lasta. Lääkehoidon arvioinnin asiantuntijaksi opiskelu Itä-Suomen yliopiston Aducatessa 2012–2013 oli seuraava iso askel urallani. Apteekkarin kanssa käymissä kehityskeskusteluissa tähän aukeni minulla hyvä mahdollisuus, jonka käytin hyväkseni.
Sairaanhoitajaksi päädyin todellakin sattuman kautta ja se vasta olikin nopea päätös. Vuonna 2019 minulla oli tulossa täyteen 10 vuotta farmaseuttina, kävin reflektointia mitä haluan uraltani ja miten voisin kehittyä. Samaan aikaan Kajaanin ammattikorkeakoulu ilmoitti Innovative Nurse hankkeesta, jossa koulutettaisiin sairaanhoitajia Suomussalmella. Sitten sattui yhtenä maaliskuun päivänä haasteellinen asiakas, joka antoi todella tiukkaa palautetta hyvinkin pienestä asiasta. Hän oli hakenut minulta insuliinikyniä edellisenä syksynä ison ja pienen paketin, pienemmässä paktissa oli huonommat päiväykset ja hän oli jättänyt sen käyttämisen myöhemmäksi. Niinpä kaksi insuliini kynää ehti mennä vanhaksi. Täytin heti sen asiakkaan jälkeen hakupaperit sairaanhoitajaksi, enkä ole jälkeen päin päätöstä katunut.
Viimeisin iso päätös oli hakea Jatkuvan oppimisen keskukselle lääkealan suunnittelijaksi ja oli hienoa, että minut valittiin. Minulla on nyt reilu kuukausi takana työskentelyä täällä. Olen päässyt luomaan uutta kehittelemällä uusia koulutuksia, opettamaan reseptioppia, tehnyt opiskelijoita varten tallenteita ja pyörittelemään numeroita laskiessani tarjouksia. Täällä pääsen käyttämään kaikkea osaamistani monipuolisesti ja pääsen haastamaan itseni joka päivä. Olen erittäin innostunut tästä mahdollisuudesta ja vahvuutena näen tämän oman monipuolisen koulutustaustani. Moniammatillinen yhteistyö ja sairaanhoitajien lääkealan osaamisen kehittäminen on tavoitteita, joihin pyrin uusilla koulutuksilla vastaamaan. Toisaalta mietin myös mitä sairaanhoitajien osaamista voisin tuoda farmasistien puolelle. Voi olla, että myös tästä löytyy hyviä koulutuksien aiheita tulevaisuudessa.
Bloomin taksonomian tasojen 1-6 (muistaminen ymmärtäminen, soveltaminen, analysoiminen, arvioiminen ja luominen) avulla voin peilata minkä tasoista osaamista voin odottaa koulutettavilta opiskelijoilta ja miten asetan tavoitteet osaamiselle koulutuksen jälkeen. Toisaalta tämän avulla myös ymmärrän, että aikaisemmin olen apteekkiurallani liikkunut lääkehoidon arviointeja tehdessäni korkeintaan arviointitasolla. Nyt olen luomassa uutta kehittelemällä terveysalan lääkelistan tarkistuskoulutusta. Huomaan, että koulutusta suunniteltaessa minun täytyy ymmärtää asiakkaan näkökulma ja heidän tavoitteensa koulutukselle. Lisäksi opiskelijoiden näkökulma on hyvä ottaa huomioon, miten tämä koulutus vastaa ja kehittää heidän osaamistaan. Lopuksi pitää kehitellä mittarit, joilla voidaan arvioida koulutuksen vaikuttavuutta ja sitä mitä saatiin aikaiseksi. Näitä eri näkökulmia yhdistelemällä ja vastaamalla kysymyksiin miksi opetan tätä ja mitä hyötyjä tällä koulutuksella on saan aikaiseksi vaikuttavan koulutuksen työelämän tarpeisiin.
Kannustan kaikkia tekemään rohkeasti päätöksiä omassa elämässänne, aina ei voi tietää heti onko päätös oikea. Yleensä sen näkee vasta vuosien jälkeen ja ymmärtää miten juuri tämä on vienyt minua eteenpäin. Joskus se voi olla yksittäinen koulutus, minun tapauksessani esimerkiksi lääkehoidon arvioinnin asiantuntija koulutus oli sellainen. En muuten olisi nyt tässä tehtävässäni Jatkuvan oppimisen keskuksella. Kannattaa olla avoimena ja aina jos tule hyviä tilaisuuksia lähteä mukaan oppimaan uutta niin ehdottomasti suosittelen. Ymmärrän, että näihin laajempiin koulutuksiin voi liittyä myös taloudellista riskiä omasta toimeentulosta. Jokaisen tulee arvioida asiaa omista lähtökohdistaan, mutta silti yleensä ottaen opiskelu kannattaa aina. Itse olin sairaanhoitaja opintojeni aikana palkattomilla opintovapailla, mutta laskeskelin että ensinnäkin koulutus antaa minulle mahdollisuuksia tehdä uusia valintoja työuralla ja toiseksi saan uuden oppimisen kautta mielenkiintoista sisältöä elämääni. Opiskelu ja itsensä kehittäminen on pitkäjänteistä tekemistä, ehkä juuri siitä syystä myös kestävyysurheilu on lähellä sydäntäni. Vapaa-ajalla ultrajuoksuissa olen saanut haastaa itseni myös fyysisesti ja sieltä olen saanut huikeita onnistumisen tunteita esimerkiksi suoriutumalla Ylläs-Pallas-Hetta reitiltä maaliin 130km matkalla.
Juha on Jatkuvan oppimisen keskuksella lääkealan suunnittelijana, joka innokkaasti heittelee ideoita ja suunnittelee uutta. Juha on koulutukseltaan Farmaseutti, Sairaanhoitaja (AMK) ja lääkehoidon arvioinnin asiantuntija. Rationaalinen lääkehoito ja moniammatillisen yhteystyön kehittäminen on lähellä Juhan sydäntä. Juha vastaa myös sairaanhoitajien lääkkeenmääräämisen koulutuksen reseptiopin opinnoista ja Juha on sitä kautta innostunut opettamisesta.