Lea Tuomainen: Lääkealan osaamiseen voit luottaa

KuvaSelaan lääkelan koulutusesitteitä kolmenkymmenen vuoden takaa: Lapsen terveys ja sairaus, Kliinisen farmasian perusteet, Ihotaudit ja niiden hoito, Parenteraalinen lääkitys ja nestehoito…. Samat otsikot löytyvät myös tämän päivän koulutuksista. Herää kysymys, onko mitään muuttunut  vuosikymmenten aikana vai toistaako historia itseään?

Helppo vastaus: kyllä ja kyllä. Tämän päivän lääkeala ja sen osaaminen on aivan muuta, kuin 80-luvulla. Lääkehoitojen kehittyminen ja monipuolistuminen, uudet käyttöindikaatiot, lääkehoidon vaikuttavuuden seuranta ja arviointi, potilasturvallisuus ja monet muut teemat haastavat toimijat jatkuvaan osaamisen päivittämiseen alalla, jolla koskaan ei voi sanoa olevansa ”valmis”. Tutkimus tuottaa uutta tietoa jatkuvasti ja tietyt teemat ovat aina ajankohtaisia – uusi tieto pitää saada käyttöön välittömästi. Elämänikuinen oppiminen ei todellakaan ole fraasi, vaan osa arkea.

Asiakasta lähimpänä lääkealan toimijoista apteekit saavat eri tutkimuksissa toistuvasti erittäin hyvää palautetta mm. asiakasystävällisyydestä, palvelualttiudesta, lääkeneuvonnasta ja henkilökunnan asiantuntemuksesta. Myös ammatteina proviisori ja farmaseutti yliopistotutkintoina ovat arvostetuimpien ja luotettavimpien kärkikaartissa.

Arvostettu asema ei ole sattumalta saatua, vaan se perustuu alan pitkäjänteiseen kehittämistyöhön: erityisesti osaamiseen, sen kehittämisen ja ylläpitämiseen.  Farmasian alan osaajat ovat kautta aikojen osallistuneet aktiivisesti alan täydennyskoulutuksiin ja hankkineet lisää osaamista niin lyhyt, kuin pitkäkestoisissa koulutuksissa.  Osaamisen kehittäminen ei rajoitu pelkästään ns. substanssitietoon, vaan asiakaspalvelu, lääkeneuvonta ja johtaminen ovat alati tärkeitä teemoja. Viime vuosina farmasian osaamista osana terveydenhuoltoa on tehty näkyväksi mm. moniammatillisena lääkehoidon kokonaisarviointina.

Tänään vietetään toisen kerran valtakunnallista Lääkehoidon päivää. Teemana on Tunne lääkkeesi: Itsehoitolääkkeiden järkevä ja turvallinen käyttö. Päivän aikana järjestetään yli sata lääkkeiden käyttäjille, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ja alalle opiskeleville kohdennettuja tapahtumia ja yleisöluentoja eri puolilla Suomea. Päivä on vahva näyttö alan ammattilaisten osaamisesta ja aidosta halusta toimia yhdessä asiakkaan parhaaksi.

Me Aducatessa huolehdimme omalta osaltamme yliopistojen yhteiskunnallisesta tehtävästä eli toimimme yliopistollisen, näyttöön perustuvan tiedon ja osaamisen eteenpäin viejinä ja soveltajina ammattilaisten käyttöön. Hahmotamme lääkealan kiinteäksi osaksi terveydenhuoltoa. Kokoavana teemana näemme hyvinvoinnin edistämisen, johon kuuluvat mm. terveyden edistäminen, potilasturvallisuus, ravitsemus, elinympäristön terveys- ja turvallisuus – vain muutaman esimerkin mainitakseni.

Voit siis luottaa lääkealan ammattilaiseen jatkossakin. Lupaan, että hänellä on viimeisen tieto ja taito käytettävissä ja sovellettavissa juuri sinun parhaaksesi.

Lea Tuomainen, proviisori, työnohjaaja, liiketoimintavastaava

Aducate, Itä-Suomen yliopisto