FCLab.lukio III
Hankkeen toiminta jalkautuu ainakin luonnontieteisiin ja kuvataiteeseen. Tavoitteena on luoda oppiainerajat ylittäviä, konkreettisia teknologiapohjaisia toimintamalleja. Omakohtaisen ja sosiokonstruktivistisen tekemisen ja harjoittelun kautta opiskelijat saavat kokemuksia digitaalisten välineiden tuomista mahdollisuuksista ja oppimiskokemuksista autenttisessa oppimisympäristössä. Kuvataiteessa keskitytään digitaaliseen piirtämiseen, median muokkaamiseen ja kriittiseen lukutaitoon. Luonnontieteissä oppimisympäristöinä on tarkoitus käyttää ympäröivää luontoa ja lähikohteita, joita mallinnetaan kuvaksi, videoksi […]
Ympäröivän luonnon opetuksen integroiminen sähköiselle kartta-alustalle
Lukio-opetukseen tarkoitettua, ulkona-oppimiseen liittyvää sähköistä materiaalia on suhteellisen vähän saatavilla. Hankkeen tiimoilta halusimme laatia yksinkertaisia, ehkä nopeastikin oppitunnin sisällä toteutettavia tehtäviä, joiden kautta opiskelijat pääsevät ulos luokasta havainnoimaan lähiympäristöään sekä liittämään havainnot sähköiselle paikkatietoalustalle. Näitä tuotoksia voisi jakaa myös eri lukioiden välillä ja siten tehdä valtakunnallista ympäristöhavainnointia ja –vertailuja. Talven mittaan perehdyimme erilaisiin paikkatietoalustoihin kuten […]
Future Classroom Lab – ja Suomen FCLab-verkostot: Kansainvälinen yhteistyö innovatiivisen koulutuksen eteen
European Schoolnetin Future Classroom Lab (FCL) -verkosto on ollut keskeisessä roolissa edistämässä innovatiivista opetusta ja teknologian hyödyntämistä oppimisessa Euroopan laajuisesti. Suomen FCLab-verkosto on vuodesta 2018 lähtien ollut aktiivisesti mukana rakentamassa kansainvälistä yhteisöä ja jakamassa parhaita käytäntöjä. Kansainvälinen yhteistyö avaa uusia mahdollisuuksia FCLab-verkoston kautta on syntynyt laaja kansainvälinen yhteisö, jossa jaetaan ideoita ja kehitetään yhdessä uusia […]
Miksi digitaalinen, koneen kanssa yhteistyössä tehtävä kuvanluominen tulisi olla osa nykyistä kuvataiteen opetusta?-teoreettisia perusteita etsimässä
Kuvataiteen opettaja joutuu pohtimaan opetuksen ydintä ja oppituntien ajankäytön jakamista erilaisille ja lukuisille sisällöille tai ilmaisutavoille, joihin myös koneiden kanssa tehtävä työskentely kuuluu. Hanke on mahdollistanut ja motivoinut lukio-opetuksen päivittämistä kohti laajempaa digitaalisten ilmaisuvälineiden hyödyntämistä. Teoreettisten perusteiden etsiminen ja käyttökelpoisten piirros- ja editointiohjelmien haltuunotto on ollut nyt ensisijaista. Tämä on pohja, jolla digitaalisuutta ilmaisuvälineenä on […]
Eye tracking –teknologia opetuksen kehittämistyön välineenä
Kuva 1: SeeTrue –lasien käytön kokeilua FinETS Finland’s Eye-Tracking Researchers’ Seminar tapahtumassa Miika Toivaisen opastuksessa (taustalla Prof. Markku Hannula). Eye-tracking teknologia on nimensä mukaisesti silmän liikkeiden ja katseen seurantaan kehitetty teknologia. Teknologiaa voidaan hyödyntää monissa tarkoituksissa, opetuksen ja oppimisen kehittämistyö mukaan lukien. FCLab.lukio III -hanke on mahdollistanut eyetracking –teknologian hankinnan koulullemmme ja sen myötä käytössämme […]
Yhteistyö Verratonta laatua -hankkeen kanssa
FCLab.lukio III -hanke on tehnyt tiivistä yhteistyötä Verratonta laatua -hankkeen kanssa, joka keskittyy normaalikoulujen lukioiden laadun kehittämiseen. Verratonta laatua -hanke tukee opiskelijoiden yksilöllistä ja yhteisöllistä oppimisprosessia sekä opettajien työtä tarjoamalla monipuolisia välineitä ja menettelytapoja. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa opiskelijoiden ja opettajien hyvinvointia sekä laaja-alaista oppimista. Osana tätä yhteistyötä FCLab.lukio III -hanke on tuottanut laatukortit, jotka […]
Yhteistyötä ja -kehittämistä eye tracking start up-yrityksen kanssa
Verkostoituminen on avain laadukkaaseen yhteiskehittämiseen. Itä-Suomen yliopisto tarjoaa laajan kirjon optiikan alaan liittyvää erityisosaamista, ja yksi mielenkiintoinen teknologia on eye tracking. Mitä on eye tracking? Eye tracking on huipputeknologiaa, joka mahdollistaa silmän liikkeiden tarkan seurannan. Teknologian avulla voidaan analysoida, mihin käyttäjän katse kiinnittyy ja miten hän havainnoi ympäristöään. Tämä tieto tarjoaa arvokkaita näkemyksiä siitä, miten […]
Artomen M10-laitteella joustavuutta Tuvan esitystekniikkaan
Tulliportin lukion fyysisen oppimisympäristön muutokset keskittyivät pitkälti yläkerran avoimeen tilaan Tupaan, joka toimii rakennuksen sydämenä. Tilassa on ollut tykki ja sekalainen kokoonpano äänentoistoon tarkoitettuja laitteita. Halusimme yksinkertaistaa tilan esitystekniikkaa tinkimättä kuitenkaan laadusta liikaa. Päädyimme siihen, että hankimme tilaan (ja muuallekin käyttöön koulun tiloissa) Artomen M10 -laitteen, joka edustaa plug and play -tyylistä teknologiaa parhaimmillaan. […]
Käyttäjäpalautetta koulun tilojen uudistuksesta
FCLab.lukio-hankkeen ensimmäisessä ja toisessa vaiheessa on uudistettu lukion fyysisiä tiloja. Tavoitteena on ollut tehdä opiskelijoita kuullen muutoksia, jotka lisäävät hyvinvointia ja viihtyisyyttä koulussa. Laadimme elokuussa 2023 lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoille kyselyn, johon vastasi 42 opiskelijaa. Saatujen tulosten mukaan valtaosa opiskelijoista kokee koulun tilat viihtyisiksi sekä ajattelee yleisten tilojen muuttuneen viihtyisämpään suuntaan. Enemmistö kyselyyn […]
Tulliportin lukion akustiikkaparannukset FCLab.lukio II -hankkeen aikana
Hankkeen kakkosvaiheessa otimme tilojen kehittämisessä sellaisen tavoitteen, joka palvelee tasapuolisesti tilojen kaikkia käyttäjiä. Halusimme erityisesti parantaa koulurakennuksen akustiikkaa. Akustiikka on oppimisympäristön tärkeä osa, sillä se vaikuttaa oppimisen laatuun, motivaatioon, keskittymiseen ja hyvinvointiin. Ääniympäristö on fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kokonaisuus, joka muodostuu tilan rakenteista, kalusteista, välineistä, äänilähteistä, äänenvoimakkuudesta, puheen selkeydestä ja vuorovaikutuksesta. Ääniympäristö voi olla oppimista […]