UEF-Primo – vastine palautteeseen | UEF Primo – response to feedback

(Please, scroll down to read in English.)

Itä-Suomen yliopistossa otettiin joulukuussa 2019 käyttöön uusi Alma-kirjastojärjestelmä ja sen asiakaskäyttöliittymä Primo VE. Niillä korvattiin 20 vuotta käytössä ollut Voyager-järjestelmä ja sen käyttöliittymä UEF-Finna. Voit lukea tarkemmin valintaprosessista ja valinnan perusteista kirjoituksesta Miten Alma / Primo VE tuli Itä-Suomen yliopistoon?

Ymmärrettävästi kirjastojärjestelmän vaihdos aiheutti asiakkaillemme harmia. Saadun asiakaspalautteen perusteella olemme koonneet seuraavaan yleisimmin esille nousseita asioita.

Kirjautuminen

  • Koska kirjastojärjestelmä vaihtui, asiakkaiden kirjautumiseen tuli muutoksia. Suurimmalla osalla yliopiston opiskelijoista ja henkilökunnasta kirjautuminen toimii ongelmitta. Yliopiston ulkopuoliset asiakkaat käyttävät kirjautumiseen kirjastokorttia ja itse luotua salasanaa. Kirjautumisohjeet sekä tietoa etäkäytöstä löytyvät UEF-Primon etusivulta.
  • Käyttöliittymän aikakatkaisu on nyt 6 tuntia. Tämän jälkeen käyttämätön istunto katkaistaan. Kannattaa huomata, että yliopiston tietojärjestelmissä on käytössä kertakirjautuminen, mikä tarkoittaa sitä, että jos kirjaudut yhdestä järjestelmästä ulos, kirjaudut samalla ulos kaikista muistakin järjestelmistä mukaan lukien UEF-Primo.

Asiakaskäyttöliittymä ja tiedonhaku

  • Kielen vaihtaminen käy näppärästi valitsemalla haluttu käyttöliittymän kieli Valikko/Menu-painikkeesta UEF-Primon oikeassa yläkulmassa. Oletuskielen voi valita kohdasta Omat tiedot – Henkilökohtaiset tiedot – Käyttöliittymän oletuskieli. Kielivalinta säilyy kirjautumiskerrasta toiseen samana, jos uloskirjautuminen tapahtuu halutulla kielellä.
  • E-gradut löytyvät toistaiseksi UEF-ePublicationsista ja kansallisesta Finnasta.
  • Vanhat UEF-Finnasta poimitut ja tallennetut aineistolinkit eivät enää toimi, joten ne pitää päivittää.
  • UEF-Primo on kehitysvaiheessa, sen ohjetekstien ja toiminnallisuuksien muokkaaminen jatkuu edelleen.
  • Kirjaston kotisivuilta löytyy ohjeita UEF-Primon käyttöön.

Mitä tapahtui lainauksessa?

  • Lainaussäännöissä ei tapahtunut muutoksia. Laina-ajat säilyivät ennallaan. Lainan voi uusia kunnes kokonaislaina-aika (22 viikkoa tai 44 viikoa aineistosta riippuen) on käytetty. Jos kirjaan on varaus, lainan uusiminen ei onnistu. Henkilökunnan lainat uusitaan automaattisesti. Yölainakäytännöt säilyivät entisellään.
  • Hyllystänoutopyyntöjä ei enää tehdä erikseen. Varaukset kohdistuvat sekä hyllyssä että lainassa oleviin kirjoihin. Varattavaa nidettä ei voi valita.
  • Asiakkaat saavat edelleen sähköpostiinsa ilmoitukset erääntyvistä ja myöhässä olevista lainoista ja saapumisilmoituksen varauksesta. Yliopiston antama sähköpostiosoite on ensisijainen sähköpostiosoite yliopiston sisäisessä viestinnässä ja palveluissa – myös kirjastossa.
  • Kun henkilökunnan ja opiskelijoiden yhteystietoja päivitetään, sähköpostiosoitteeksi muuttuu uef-osoite. Tietoa sähköpostista ja sen uudelleenohjaamisesta henkilökohtaiseen postiin on Kamussa. Yliopiston linjaus Tietotekniikkapalveluiden sivuilla:
    • “Kaikki UEF opiskelijat ja henkilökunta saavat automaattisesti sähköpostin, joka asetetaan UEF tietojärjestelmissä ensisijaiseksi sähköpostiksi. Itä-Suomen yliopiston sähköpostipolitiikan mukaan kaikille opiskelijoille luodaan UEF opiskelijasähköposti ja se asetetaan ensisijaiseksi sähköpostiksi. Henkilökunta ei saa ohjata sähköpostiaan yliopiston ulkopuolisiin osoitteisiin. Asia on ohjeistettu yliopiston sähköpostisäännöissä. Opiskelija voi ohjata sähköpostinsa yliopiston ulkopuoliseen osoitteeseen.”

Asiakaspalaute

Haluamme asiakkailta rakentavaa palautetta voidaksemme onnistua kehitystyössä. Toivomme nimellä annettua palautetta, jotta voimme selvittää ongelmatilanteet entistä paremmin ja kysyä tarvittaessa lisätietoja. Tulossa on asiakkaiden usein kysymiin kysymyksiin perustuva lista usein kysytyistä kysymyksistä.

Palauteosoitteet

The University of Eastern Finland introduced the new Alma library system and the related customer interface Primo VE in December 2019. They replaced the Voyager system that had been in use for 20 years and its user interface UEF Finna. For more information on the selection process and criteria, please refer to the blog post How was Alma/Primo VE selected for the University of Eastern Finland?

Understandably, the change of the library system caused our customers some trouble. Below, we will address some of the most frequently mentioned topics in the feedback we have received.

Logging in

  • The change of library system meant that there were also changes to how customers log in. The majority of the students and staff of the University are able to log in without any problems. External customers log in using their library card and the password that they have created. Instructions for logging in and information on remote use is available on the UEF Primo homepage.
  • The time-out on the user interface is set to six hours. After this time has elapsed, an idle session will expire and you will be logged out. Please note that the University information systems use a single sign-on access control, which means that if you log out of one system, you will be logged out of all other systems as well, including UEF Primo.

Customer interface and information retrieval

  • You can select your preferred language easily by clicking on the Valikko/Menu button on the upper right corner of the UEF Primo interface. You can select your default language at My account – Personal details – Default interface language. Your selected language is retained on your next login if you have used the interface in your preferred language before logging out.
  • At the moment, electronic theses are available at UEF ePublications and the national Finna system.
  • Links to materials in the old UEF Finna system that you may have copied and saved no longer work and they must be updated.
  • UEF Primo is still being developed, and its instructions and functionalities are being processed.
  • For instructions in using UEF Primo, please refer to the library home page.

Were there changes to loans?

  • There were no changes to the rules that apply to loans, and the loan periods remained unchanged. You can renew your loan until you have reached the maximum limit for a loan period (22 weeks or 44 weeks, depending on the type of material). If the book has been reserved, renewing your loan is not possible. Loans are renewed automatically for staff. Overnight loan policies remain unchanged.
  • Separate item requests are no longer needed, and all reservations apply to books that are at the library or on loan. It is not possible to select the item that you wish to reserve.
  • Customers are still notified of their due and overdue loans as well as the availability of their reserved items by email. The email address provided by the University is your primary email address for internal communications at the University, including the library.
  • When the contact information of staff and students are updated, the UEF email address will be set as their email addresses. For information on emails and forwarding your messages to your personal email address, please refer to Kamu. The University policy is described on the IT services website:
    • “Every student and staff of UEF gets an email address automatically, that is set as the primary email address. By the UEF email policy every student will have a UEF student email that is set as the primary email. Staff is not allowed to forward emails to external addresses, more information can be found in the University’s email policy. A student can forward their emails to an external address.”

Customer feedback

We welcome constructive feedback from our customers to help us succeed in the development work. We hope that you leave your contact information in connection with your feedback to enable us to solve any issues more effectively and to contact you for more information, if necessary. We are working on a list of frequently asked questions based on the questions we receive.

Contact details for feedback

 

Marja Kuittinen
tietoasiantuntija | information specialist
Opetus- ja tietopalvelut | Training and information services
Harri Kalinen
tietoasiantuntija | information specialist
Verkko- ja julkaisupalvelut | Library IT and publishing services
Aino Taskinen
tietoasiantuntija | information specialist
Verkko- ja julkaisupalvelut | Library IT and publishing services
Jukka Kananen
palvelupäällikkö | head of services
Verkko- ja julkaisupalvelut | Library IT and publishing services

Jaa tämä / Share this
Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.