Terveiset kirjaston opetus- ja tietopalveluista | Regards from the Training and information services at the library

(Please, scroll down to read in English.)

Aloitin Itä-Suomen yliopiston kirjastossa opetus- ja tietopalvelujen päällikkönä vuoden 2021 alussa. Itä-Suomen yliopistoon siirryin Vaasan yliopistosta Tiedekirjasto Tritonian koulutuksen ja tutkimuksen tuen palveluiden päällikön tehtävästä. Tritonian kirjasto- ja opetuksen kehittämisen tehtävien lisäksi olen työskennellyt opettajana Turun ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan koulutuksessa. Omat hallintotieteiden maisterin, yhteiskuntatieteiden maisterin ja valtiotieteiden tohtorin tutkinto-opintoni suoritin Lapin, Tampereen ja Turun yliopistoissa.

Tammikuun sain uutena Itä-Suomen yliopiston kirjastolaisena viettää edeltäjäni Helena Silvennoinen-Kuikan hyvässä perehdytyksessä. Tammikuun lopussa Helena saateltiin eläkkeelle haikein ja sydämellisin etäläksiäisin ja helmikuun alusta opetus- ja tietopalveluiden päällikön kahden hengen tiimi supistui tavanomaisen yhden henkilön kokoonpanoon, jossa toimin kirjaston tiedonhaun ja -hallinnan opetuksen ja ohjauksen sekä kirjaston tutkimuksen tuen palveluiden vastuuhenkilönä.

Itä-Suomen yliopiston kirjaston palveluita tuotetaan kirjastossa viiden palvelun voimin: Asiakaspalvelut, Opetus- ja tietopalvelut, Sisäiset palvelut, Tietoaineistopalvelut ja Verkko- ja julkaisupalvelut. Kaikki viisi palvelua kattavat sekä Joensuun että Kuopion kampukset. Siten etäpalaverit olivat kirjastossa tuttu työskentelytapa jo koronaa edeltävältä ajalta, mutta kuluneen vuoden etätyöskentely on synnyttänyt kirjastossakin entistä laajempia ja monipuolisempia etäyhteistyön muotoja.

Opetus- ja tietopalvelut vastaavat kirjaston tiedonhaun ja -hallinnan opetuksista ja ohjauksista ja tietopalvelusta sekä tutkimuksen tuesta. Opetus- ja tietopalveluita tuotetaan koko yliopistoyhteisölle aloittavista opiskelijoista jatko-opiskelijoihin ja henkilökuntaan saakka. Tiedonhankinnan opetuksella ja tietopalvelulla on korkeakoulukirjastoissa pitkät perinteet, mutta erityisesti viimeksi kuluneen vuosikymmenen aikana niiden rinnalle ovat nousseet kirjaston tutkimuksen tuen palvelut. Kirjasto tarjoaa tukipalveluita mm. tutkimusaineistojen hallintaa, julkaisemista, julkaisumaksuja, tutkimuksen ja tutkijan näkyvyyttä, tutkimuksen arviointia sekä avointa tiedettä koskevissa kysymyksissä.

Yksi palvelu ei suinkaan vastaa kaikesta tästä, vaan tutkimuksen tuen palveluita tuotetaan kirjastossa yli palvelurajojen ja vielä laajemmin yli yliopiston yksikkörajojen kirjaston, tietotekniikkapalveluiden, kehittämispalveluiden tutkimuspalveluiden ja yleishallinto- ja lakipalveluiden yhteistyönä Tutkimusaineistojen tuen verkostossa. Helmikuun alussa käynnistyneessä Datatuen kehittäminen osana tutkimuksen tukea -hankkeessa yliopiston datatuen palveluita kehitetään toimivammaksi palvelukokonaisuudeksi.

Edellä mainituista asioista ja kaikkinaisissa tiedonhaun ja -hallinnan opetukseen ja ohjaukseen, tietopalveluun ja tutkimuksen tukeen liittyvistä asioista saa kysyä lisää ja ottaa yhteyttä kirjastoon, mukaan lukien minuun.

Kirjastossa Katri Rintamäki istuu tietokoneen ääressä, taustalla sohvaryhmä. Katri Rintamäki sitting by a computer, sofas at the background, library interior..
Katri Rintamäki Kuopion kampuskirjastossa | Katri Rintamäki in Kuopio campus library. Kuva | Photo: Piia Pietarinen

I started as the head of Training and information services at the University of Eastern Finland Library at the beginning of 2021. Before working at the University of Eastern Finland, I served as the head of Education and research support services at the Tritonia Academic Library at the University of Vaasa. In addition to library and digital education development tasks at Tritonia, I have worked as a teacher of library and information services at Turku University of Applied Sciences. I completed my own Master’s Degree in Administrative Science, Master’s Degree in Social Sciences and Doctorate in Social Sciences at the universities of Lapland, Tampere and Turku.

As a new member of the UEF Library staff, I had the chance to spend January in the expert tutelage of my predecessor, Helena Silvennoinen-Kuikka. In the end of January, Helena was waved off to retirement in a bittersweet and heartfelt remote ceremony, and the two-member head of Training and information services was cut down to its usual one-member formation at the beginning of February. The team now consists of me, serving as the person in charge of support services for education and guidance related to information retrieval and management as well as research support services at the library.
The services of the UEF Library are produced by Customer services, Training and information services, Internal services, Collection services and Library IT & publishing Services. All five services cover both the Joensuu and Kuopio campuses. This means that remote meetings were commonplace at the library even before the Covid-19 pandemic, but remote work during the past year has yielded even more comprehensive and versatile forms of remote cooperation even at the library.

Training and Information Services are in charge of information retrieval and management training and guidance at the library as well as information services and research support. Services are offered to the entire university community from first-year students to post-doctoral researchers and staff. Information retrieval training and information services have long traditions in academic libraries, but in particular during the past ten years, research support services have emerged alongside them. The library offers support services for activities such as research data management, publishing, article processing charges, research and researcher visibility, research evaluation and questions related to open science.

These services can of course not be provided by a single service. Instead, research support services are provided by the library across service boundaries and even more comprehensively across university unit boundaries in cooperation with the library, IT services, development services, research services and general administration and legal services in the research data support network. The project “Developing data support as part of research support” (Datatuen kehittäminen osana tutkimuksen tukea) that started in the beginning of February aims at developing and unifying the data support services offered by the different university units.

Please contact the library, including me, if you have any questions regarding the matters mentioned above and all things related to training and guidance in information retrieval and management, information services and research support.

Katri Rintamäki, palvelupäällikkö | Head of Services
Opetus- ja tietopalvelut | Training and Information Services

Share