Kirjaston terveisiä viime lukuvuoden opetuksista & tulevasta opetussuunnitelmasta | Library news on teaching of the past academic year & the upcoming curriculum
(Please, scroll down to read in English.)
“Odottamattoman hyödyllinen kurssi, jossa käytiin kompaktisti läpi asioita, joita muilla kursseilla ei ole käsitelty”
Kirjasto tuottaa opintojaksoja tiedonhausta, tutkimusaineistonhallinnasta ja avoimesta tieteestä kandidaatin-, maisterin- ja tohtoriopintoihin suomeksi ja englanniksi, pakollisina ja valinnaisina opintojaksoina, erillisinä opintojaksoina tai laajempaan opintojaksoon integroituina osakokonaisuuksina. Kandidaatinopintoihin sisältyvä tieteenalakohtainen tiedonhaun opintojakso suositellaan suoritettavaksi viimeistään kandidaatinseminaarin yhteydessä, mutta opintojakso on mahdollista suorittaa aiemminkin. Esimerkiksi lääketieteissä tiedonhaun opetus sisältyy ensimmäisen vuoden opintojaksoon Lääketieteellinen tieto ja viestintä. Kooste kaikista kirjaston tarjoamista opintopisteytetyistä opintojaksoista löytyy Pepistä: Sivuainetarjonta ja muut opintokokonaisuudet > UEF Kirjasto > Kirjaston tarjoamat opinnot.
Opetussuunnitelmaan sisältyvien opintojaksojen ohella kirjasto järjestää UEFin opiskelijoille ja henkilöstölle avoimia koulutuksia mm. viitteidenhallinnasta ja tutkimusaineistonhallinnasta. Lisäksi kirjasto järjestää tilauksesta opetusta muun muassa aloittavien opiskelijoiden, graduseminaarien ja laitoskokousten ryhmille esimerkiksi systemaattisten kirjallisuuskatsausten tiedonhausta, viitteidenhallinnasta, avoimesta tieteestä, julkaisemisesta, tutkimusaineistonhallinnasta, tutkimuksen arvioinnista tiedonhausta sekä uusimpana asiana tekoälyn hyödyntämisestä tieteellisen tiedon hakemisessa.
Kirjasto kerää opetuspalautetta kaikista opintojaksoistaan. Lukuvuoden 2023–24 opintojaksopalautteissa niin kandidaatin-, maisteri- kuin tohtoriopintojen opintojaksoilla kiitosta saivat opintojaksojen kattavat, erityyppiset oppimateriaalit, monipuoliset oppimistehtävät ja opettajien antama henkilökohtainen palaute. Lähi- ja etäopetuksella oli kummallakin etunsa. Yhtäältä kiitosta saivat verkko-opintojaksot, opintojaksojen toteutus, jotka mahdollistivat itsenäisen etätyöskentelyn vapaasti valittuna aikana, ja toisaalta kiiteltiin ja toivottiin lisääkin lähiopetusta, joka mahdollisti suoran vuorovaikutuksen opettajan kanssa ja kanssaoppijoiden vertaistuen. Ehkä yllättäenkin lisää vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä toivoivat varsinkin tohtorikoululaiset. Tohtorikoulun tiedonhankinnan, avoimen tieteen ja tutkimusaineistonhallinnan opintojaksot kokoavat yhteen eri tieteenalojen väitöskirjatutkijoita. Tällä kohtauttamisella on oma lisäarvonsa: ”Toiselta tieteenalalta tulevat kommentit ja näkökulmat saivat ajattelemaan omaa aineistonhallintaa uusista näkökulmista ja kyseenalaistamaan vanhoja käytäntöjä”.
”Hyvää harjoitusta ja mukavaakin vielä”
Kirjaston opetuksissa kiitosta saivat teorian ja käytännön yhdistäminen ja opetuksen nivominen käytäntöön, oman tutkimusaiheen tiedonhankintaan. Varsinkin tiedonhaun opintojaksoa kandidaatintutkielmansa yhteydessä suorittaneet näkivät opintojakson hyödyllisenä ja ajankohdan hyvänä. Toisaalta perustutkinto-opiskelijoiden palautteissa myös todettiin, että tiedonhaun opintojaksolle olisi ollut tarvetta jo ensimmäisenä tai toisena opiskeluvuonna, sillä harva on saanut tiedonhaun opetusta peruskoulussa tai lukiossa. Hyödyllisinä opittuina asioina nostettiin esiin tiedonhakuprosessi, käsiteanalyysi, hakusanojen valinta, hakulauseet, Boolen operaattorit ja muut hakutekniikat sekä UEF-Primo ja kansainväliset tietokannat.
”Erityisesti arvostin kurssin rakennetta, joka eteni loogisesti perusasioista syvällisempiin aiheisiin”
Kirjasto kehittää opetustaan jatkuvasti pyrkien vastaamaan tuleviin osaamistarpeisiin opiskelussa, tutkimuksessa ja työelämässä. Kirjaston opetusta kehitetään edelleen systemaattiseksi kokonaisuudeksi, jossa kirjaston tarjoamat avoimet oppimateriaalit, ohjeet ja oppaat, opintojaksot, koulutukset ja ohjaukset muodostavat sisällöltään kumuloituvan opintopolun, joka tukee niin aloittavaa opiskelijaa, kandidaatintutkielman tekijää, maisteriopiskelijaa, väitöskirjatutkijaa kuin opetus-, tutkimus- ja asiantuntijahenkilöstöäkin. Opintopolkuja systematisoidaan kirjaston koulutusvastuun viiteen keskeiseen teemaan: tiedonhaku, viitteidenhallinta, datanhallinta, julkaiseminen ja metriikka sekä avoin ja vastuullinen tiede.
Kirjaston opetuksia kehitetään myös tekniikan kehitys huomioiden. Uusimpana opetussisältönä kirjaston opetuksissa on tekoälyn hyödyntäminen tiedonhaussa, tulee sisältymään kaikkiin tiedonhaun opintojaksoihin opetussuunnitelmasta 2025–28 lähtien. Tekoälyn huomioiminen kytkeytyy tietokantojen kehitykseen: niin UEF Primo -hakupalvelu, Scopus-viitetietokanta kuin Web of Science -viitetietokantakin sisältävät nyt omat tekoälyavustajansa. Voit lukea lisää tekoälyavusteisesta tiedonhausta kirjaston uudelta sivulta Tekoäly tiedonhaussa. Kirjasto on myös mukana yliopiston kaikkien tiedekuntien ja erillislaitosten yhteisessä opetuksen kehittämishankkeessa, jossa kevätlukukaudella 2025 yhteistyössä pilottiopintojakson maisteriopiskelijoiden kanssa rakennetaan Tekoäly tutkimuksen tukena -MOOC-opintojakso.
Kirjaston opetuksia kehitetään myös yliopiston painopisteitä seuraten. Osana yliopiston kansainvälisyyden kehittämistä lukuvuonna 2023–24 kirjasto pilotoi mahdollisuutta tarjota myös vaihto-opiskelijoille kansainvälisten kandidaatin- ja maisterinohjelmien Information skills and sources in […] for international students -opintojaksoja. Tulevassa opetussuunnitelmassa 2025–28 kirjaston kaikki tieteenalakohtaiset Information skills and sources in […] for international students -opintojaksot ovat tarjolla myös vaihto-opiskelijoille.
Tulevassa opetussuunnitelmassa maisteriopiskelijoille tarjotaan graduntekemisen tueksi valinnaisina opintojaksoina sekä Tutkielmantekijän informaatiotaidot että uusi Aineistonhallinta perusopiskelijoille -opintojakso. Tohtorikoulun opintojaksojen sisältöjä monipuolistetaan niin, että opintjaksot löytyvät uudesta opetussuunnitelmasta nimillä Find, manage and publish: Information Skills for Researchers (2 op), Basics of open and responsible science (2 op), johon uusiksi asiakokonaisuuksiksi on nostettu muun muassa avoin oppiminen ja kansalaistiede, sekä Tutkimusaineistonhallinnan perusteet (1–2 op), joka on jatkossa suoritettavissa joko aiempaan tapaan yhden tai laajempana kahden opintopisteen kokonaisuutena.
Blogikirjoituksen väliotsikot on lainattu annetuista opetuspalautteista. Kiitos kaikille opetuspalautetta antaneille! Erityiskiitokset tohtorikoulun Tutkimusaineistonhallinnan perusteet -opintojakson suorittaneille, jotka 76 %:n palautteenannollaan olivat lukuvuoden 2023–24 aktiivisin palautteenantaja. Otamme kirjastossa mielellämme vastaan palautetta ja ideoita, koulutuspyyntöjä (tietopalvelu@uef.fi) sekä yhteistyötoiveita (katri.rintamaki@uef.fi) ympäri vuoden. Otahan yhteyttä!
![Puhelin, muistivihko, kynä, klemmareita, näppäimistö. Phone, notebook, pen, paper clips, keyboard.](https://blogs.uef.fi/ueflibrary/wp-content/uploads/sites/18/2025/02/business-3221101_1280.jpg)
“An unexpectedly useful course that compactly covered topics not addressed in other courses.”
The library offers courses on information retrieval, research data management, and open science for bachelor’s, master’s, and doctoral studies in Finnish and English. These courses are available as mandatory and elective courses, either as separate courses or integrated into larger courses. The subject-specific information retrieval course included in bachelor’s studies is recommended to be completed by the time of the bachelor’s seminar, but it can be taken earlier. For example, in medical studies, information retrieval is included in the first-year course “Medical Information and Communication.” A summary of all the library’s credit-bearing courses can be found in Peppi: Minor Subjects and Other Study Modules in Finnish> UEF Library > Studies provided by UEF library.
In addition to the courses included in the curriculum, the library organizes open training sessions for UEF students and staff on topics such as reference management and research data management. The library also provides customized training for groups such as new students, master’s thesis seminars, and departmental meetings on topics like information retrieval in systematic literature reviews, reference management, open science, publishing, research data management, research evaluation, and as the latest topic: on utilizing artificial intelligence in scientific information retrieval.
“Good practice and even enjoyable”
The library collects feedback on all its courses. In the feedback for the academic year 2023–24, bachelor’s, master’s, and doctoral courses were praised for their comprehensive and varied learning materials, diverse learning tasks, and personalized feedback from teachers. Both in-person and remote teaching had their advantages. Online courses and their implementation, which allowed independent remote work at a freely chosen time, were appreciated, while in-person teaching, which enabled direct interaction with the teacher and peer support from fellow students, was also praised and requested more. Surprisingly, doctoral students especially desired more interaction and community. The doctoral school’s courses on information retrieval, open science, and research data management bring together doctoral researchers from different disciplines. This interaction has its added value: “Comments and perspectives from other disciplines made me think about my own data management from new angles and question old practices.”
The library’s teaching was praised for combining theory and practice and integrating teaching into practical information retrieval for one’s own research topic. Especially those who took the information retrieval course in connection with their bachelor’s thesis found the course useful and the timing good. On the other hand, feedback from undergraduate students also indicated that there was a need for the information retrieval course already in the first or second year of study, as few have received information retrieval training in primary or secondary school. The most useful topics learned highlighted were the information retrieval process, concept analysis, search term selection, query strings, Boolean operators, and other search techniques, as well as UEF-Primo and international databases.
“I especially appreciated the course structure, which progressed logically from basic to more in-depth topics”
The library continuously develops its teaching to meet future skill needs in studies, research, and working life. The library’s teaching is being further developed into a systematic whole, where the open learning materials, instructions and guides, courses and trainings, and guidance offered by the library form a cumulative learning path that supports both beginning students, bachelor’s thesis writers, master’s students, doctoral researchers, and teaching, research, and expert staff. The learning paths are systematized into five key themes of the library’s educational responsibility: information retrieval, reference management, data management, publishing and metrics as well as open and responsible science.
The library’s teachings are also being developed with technological advancements in mind. The latest teaching content in the library’s teachings is the utilization of artificial intelligence in information retrieval, which will be included in all information retrieval courses from the 2025–28 curriculum onwards. The consideration of artificial intelligence is linked to the development of databases: the UEF Primo search service, the Scopus absract and citation database, and the Web of Science bibliographic database now all have their own AI research assistants. You can read more about AI-assisted information retrieval on the library’s new page Artificial Intelligence in information retrieval. The library is also involved in a joint teaching development project with all faculties and independent institutes of the university. In the spring semester of 2025, in collaboration with master’s students from a pilot course, the library will develop a MOOC course titled ‘Artificial Intelligence in Support of Research’.
The library’s teachings are also being developed in line with the university’s priorities. As part of the university’s internationalization development in the academic year 2023–24, the library piloted the possibility of offering international bachelor’s and master’s programs’ Information skills and sources in […] for international students courses to exchange students as well. In the upcoming 2025–28 curriculum, all subject-specific Information skills and sources in […] for international students courses offered by the library will also be available to exchange students.
In the upcoming curriculum, master’s students will be offered optional courses to support thesis writing, including ‘Information Skills for Thesis Writers’ (in Finnish) and a new course ‘Data Management for Undergraduate Students’ (in Finnish and in English). The content of doctoral school courses will be diversified so that the courses will be found in the new curriculum under the names ‘Find, Manage and Publish: Information Skills for Researchers’ (2 ECTS), ‘Basics of Open and Responsible Science’ (2 ECTS), which will include new topics such as open learning and citizen science, and ‘Basics of Research Data Management’ (1–2 ECTS), which can be completed either as a one or a more extensive two-credit course.
The subheadings of the blog post are quoted from teaching feedback. Thank you to everyone who provided feedback! Special thanks to those who completed the ‘Basics of Research Data Management’ course in the doctoral school, who, with a 76% feedback rate, were the most active feedback providers of the 2023–24 academic year. We are happy to receive feedback and ideas, training requests (information.services@uef.fi), and wishes to collaborate (katri.rintamaki@uef.fi) at the library throughout the year. Please get in touch!
Katri Rintamäki, palvelupäällikkö | Head of services
Opetus- ja tietopalvelut | Training and information services