Tässä materiaalissa tutustut yleisiin tiedonhaun tekniikoihin, joita voit soveltaa kaikenlaisessa tiedonhaussa. Esimerkit ja lähteet keskittyvät kauppatieteiden (tieteellisen) tiedon hakuun. Pääsivulle on tiivistetty tärkeimpiä asioita. Lisää aiheita ja tekstiä löydät oikean ylälaidan hampurilaisvalikon kautta – tai
Osa tiedonlähteistä on tarjolla vain Itä-Suomen yliopiston yliopistoyhteisön jäsenille. Ne vaativat kirjautumisen UEF-käyttäjätunnuksilla. Yhä enemmän tietoa löytyy myös kaikille avoimista tiedonlähteistä (open access).
Itä-Suomen yliopiston opiskelija, jos suoritat tiedonhaun kurssin
Kauppatieteiden tiedonhaku (8020030, 1op), ilmoittaudu Pepissä.
Saat kurssiavaimen Moodeen, missä ovat kurssin tehtävät.
Tarvitset kurssilla oman tutkimusaiheen/tiedonhaun aiheen. Kurssi kannattaa siten yhdistää todellisiin tiedonhankintaa vaativiin tehtäviin, esim. kandiseminaarivaiheeseen.
- Tutusta tuntemattomaan
Google -> Google scholar -> UEF-primo -> Artikkelitietokannat
Lue näistä hakukoneista - Kotimaisesta kansainväliseen
Vaihda hakukieli englanniksi. - Yleisestä erityiseen
Yleiskäsityksestä tarkennukseen
Termien määrittelyt -> kirjat -> katsausartikkelit -> alkuperäisartikkelit
Lue alkuun yleisemmin saadaksesi yleiskäsitystä aiheestasi. Kerää samalla lisää vinkkejä hakusanoiksi. Seuraa tulosten tarjoamia johtolankoja uusiin lähteisiin, tekijöihin, alan organisaatioihin tai julkaisusarjoihin/julkaisukanaviin/lehtiin. Mielenkiintoisen julkaisun lähdeluettelo johtaa uusiin julkaisuihin – valitettavasti vain kohti vanhempia lähteitä.
Mihin kaikkeen UEF-PRIMO? [aukeaa hakuun uuteen välilehteen]
UEF-kirjastoon hankitut kirjat, e-kirjat, tieteelliset e-lehdet, tietokannat.
Varsinkin kampusalueen ulkopuolella: Kirjaudu sisään omilla UEF-käyttäjätunnuksilla, niin saat käyttöösi myös erikseen hankitut elektroniset aineistot.
Tätä puhutaan yleisesti etäkäytöksi.
Ellet esimerkiksi Google-tuloksista saa jotakin (artikkelia) auki, kokeile kirjautuneena UEF-Primon kautta. Aukeaako koko teksti (full text)?
Kirjasto suosittelee rekisteröitymistä asiakkaaksi (Tuudo mobiilisovellus).
Voit hakea UEF-Primolla kansainvälisiä artikkeleitakin.
Se hakee artikkeleita monialaisesti monesta eri tietokannasta/kanavasta. Kohdistetumpia ja suppeampia tuloksia saat esimerkiksi Business source elite -tietokannasta.
Kirjatyyppistäkin aineistoa kannattaa hakea englanninkielisillä hakusanoilla, e-kirjat silloin paremmin tarttuvat tuloksiin.
Eri tyyppistä lähdeaineistoa pitää hakea hieman eri paikoista
… ja Google-tuloksissa kiinnittää erityistä huomiota siihen, minkätyyppistestä lähteestä tai julkaisusta on kyse.
- Kirjojen ja e-kirjojen haku
myös mm. Verkkokirjahylly, päivittyvät hakuteokset, handbooks, reference works, research methods online… - Väitöskirjojen ja opinnäytetöiden haku
Saatko käyttää amk-opinnäytetyötä tai pro gradu lähteenäsi? - Lainsäädännön ja oikeudellisen tiedon haku
- Kansainvälisten tieteellisten artikkeleiden haku
- Tilasto-, markkina- ja yritystiedon haku
- Tekijä(t)
– Alan asiantuntija? Annetaanko tekijän pätevyydestä tietoa?
– Löytyykö tieto tekijän taustayhteisöstä? Löytyykö tekijän tai organisaation yhteystietoja? Ovatko yhteystiedot aitoja?
– Mitä muuta hän on kirjoittanut, julkaissut?
– Kuinka tunnettu ja arvostettu tekijä on ao. asiassa? Näkyykö hän toisten teosten lähdeviittauksissa? Viittausmäärät? - Julkaisija: tekijän taustaorganisaatio tai lehti/julkaisukanava/kustantaja
– Tunnettu asiantuntijaorganisaatio?
– Alalla maineikas ja luottamusta nauttiva organisaatio?
– Tieteellistä vertaisarviointia (peer reviewed) käyttävä verkkolehti? (usein Journal of…)
Tarkista JUFO julkaisufoorumista lehden nimellä tai kustantajalla.
- Julkaisutyyppi
– Web-sivu vai artikkeli tieteellisessä lehdessä?
– Opinnäytetyö? amk-opinnäytetyö? pro-gradu? väitöskirja? Mitä saat käyttää lähteinä?
– Kirja, raportti, selvitys vai artikkeli? - Tieteellisyys
– Täyttääkö julkaisu rakenteeltaan tieteellisyyden kriteerit? (esim. viitteet ja lähteet…)
– Ole varovainen opinnäytetöiden kanssa (amk-opinnäytetyöt, pro gradut…)! eivät tieteellisiä julkaisuja.
– Löytyykö tieto julkaisun käyttämästä vertaisarvioinnista (peer review/referee) julkaisuprosessissaan? Se on yleensä lehteä/julkaisukanavaa koskevat tieto, ei jokaiselle artikkelille erikseen. Mikä on tieteellinen julkaisu (linkki?) - Luotettavuus ja objektiivisuus
– Kuinka luotettavaa ja virheetöntä esitetty informaatio on?
– Löytyykö muualta tietoa tukevaa materiaalia?
– Onko tieto toimitettua ja arvioitua?
– Onko sivulla mainittu lähteitä, joihin esitetty tieto perustuu?
– Miksi sivu on julkaistu? Onko tarkoitus myydä, viihdyttää, vaikuttaa?
– Onko esitetty informaatio puolueetonta ja vääristelemätöntä?
– Onko tieto ajan tasalla?
Pilko aiheesi osakokonaisuuksiksi, aihetta kuvaaviksi termeiksi.
- Millaisilla sanoilla tai käsitteillä aiheesta on voitu kirjoittaa?
- Mieti/hae synonyymit, rinnakkaiset ja muut vaihtoehtoiset hakutermit.
- Mitkä termit rajaavat aihetta?
- Mihin laajempaan viitekehykseen aihe kuuluu?
- Mitä suppeampia asiakokonaisuuksia aihe pitää sisällään?
- Yleensä kananttaa jättää hausta pois monimerkityksiset yleistemit (haasteet, ongelmat, esteet yms.).
Miten yhdistelet hakusanojasi
AND
Kun halutaan, että kaikki hakutermit esiintyvät hakutuloksessa (all of the words).
AND-operaattori rajaa ja supistaa hakua. Usein pelkkä välilyönti vastaa ANDia.
OR
Kun halutaan, että jokin hakutermeistä esiintyy hakutuloksessa (any of the words).
Tällä yhdistetään synonyymit, rinnakkaistermit tai muuten toisilleen vaihtoehtoiset termit.
OR-operaattori laajentaa hakua.
NOT
Kun halutaan sulkea jokin termi pois kaikista hakutuloksista.
NOT vie tuloksista kaiken, missä ao. sana esiintyy.
Sillä voi rajata vahingossa pois käyttökelpoista aineistoa.
ORilla voi välttää usean erillisen haun tekemisen ja päällekkäisten tulosten läpikäymisen.
Esimerkki: Sosiaalisen median hyödyt pienyritysten markkinoinnissa
SME* AND marketing AND ”social media”
+ ”small business” AND marketing AND ”social media”
+ ”small and medium sized” AND marketing AND ”social media”
= (SME* OR ”small business” OR ”small and medium sized”) AND marketing AND ”social media”
Kun samassa haussa sekä ANDia että ORia -> tarvitset sulut ORilla yhdistettyjen hakusanojen ympärille. Jos kaiken kirjoitat yhdelle hakuriville, kirjoita myös sulut.
Tai pilko hakusanat eri hakuriveille, ORilla yhdistetyt samalle riville. Esimerkkejä:
UEF-PRIMO (tarkennettu haku)
Voit kaiken kirjoittaa yhdelle rivillekin siis,
(SME* OR ”small business” OR ”small and medium sized”) AND marketing AND ”social media” [linkki UEF-Primo-hakuun; aukeaa uuteen välilehteen]
Rajattu tiukemmin kuin yllä oleva ruutukaappausesimerkki. Huomaa oikean laidan filtterit!
Ebsco-tietokannat (Business Source, EconLit, Academic Search ym.)
Scopus-haku
Pienillä merkeillä on myös merkitystä.
Katkaisumerkki * taivutusmuotojen yms. mukaan saamiseksi
Esim. behavio* -> behavior, behaviour, behavioral….
Esim. yrit* -> yritys, yritykset, yrittäjä, yrittäjät, yritystoiminta, yrittäjyys…
(Jos liian laaja tulos, sopivammat katkaisut voisivat olla yritt* tai yrity*)
Fraasit, sanaliitot ””-merkein
Pitämään sanat peräkkäin haluamassasi järjestyksessä.
Esimerkiksi ”small business”, ”mobile applications”, ”behavioral finance”…
Tämä on melko nopea tapa pienentää hakutulosta.
- Tieteellisten lehtien artikkeleihin rajaus on tärkeä! (vertaisarvioitu / peer review/ scholarly/)
- Rajaa hakua julkaisuvuodella, -kielellä
- Rajaa jukaisutyypillä /dokumenttityypillä (artikkeli, review-artikkeli…)
- Entä ovatko hakusanasi liian yleisiä?
Kokeile suppeampia, aihettasi täsmällisemmin kuvaavia hakusanoja. - Lisää hakuun aihetta rajaavia hakusanoja AND:lla.
- Käytä fraasin/sanaliiton ympärillä ””-merkkejä.
- Vähennä synonyymejä ja rinnakkaistermejä (ORilla yhdistettyjä), mutta älä muuta ORia ANDiksi, sillä silloin hakulogiikka muuttuu virheelliseksi. Poista ainakin monimerkityksiset yleistermit.
- Kokeile sulkea joitakin sanoja hakutuloksen ulkopuolelle NOT-operaattorilla. Ole varovainen, sillä NOT vie kaiken, missä ao. sana (”merkkijono”) esiintyy. Näkökulmaa sillä harvoin saa rajattua.
- Kohdista haku pelkkiin otsikoihin (title) tai asiasanakenttiin (subject heading, keyword)
- Monialaisissa tietokannoissa rajaa tieteenalafiltterillä / aihealueella (subject area, categories, aihe)
- Älä kuitenkaan rajaa hakuvaiheessa full text / open access. Silloin tuloksesta tippuu paljon saatavissa olevia, kovatasoisten lehtien artikkeleita.
(LINKKI: Mitä tarkoittaa open access? Miksi ei saa käyttää?)
Relevanssilajittelu usein pelastaa suuren tulosmäärän kanssa. Vaikka onkin koneen relevanssia, useimmiten tuo listan kärkeen hakusanoihisi parhaiten osuvat tulokset.
Tietokannan lajittelujärjestys voi olla myös uusimmasta julkaisusta vanhempaan. Sen voi vaihtaa. Sort by: Relevance (Scopus)
Hyväksy tosiasia, että aina tulokseen tulee myös väärää asiaa. Mitä yleisempiä ja monimerkityksisempiä hakusanasi ovat, sen varmemmin.
(esim. management, pain management, risk management… ).
Samoja sanoja voidaan käyttää eri tieteenaloilla eri merkityksissä (esim. network, communication, communication technology, communication network…)
Harvoin aiheesi käsitteet ovat niin yksiselitteisiä, että saat vain ”oikeita” tuloksia. Siinä mielessä tietokantahaut ovat mekaanisia, että hakevat pelkkiä merkkijonona.
Mikäli hakutulosten joukosta löytyy edes yksi hyvin relevantti viite, kannattaa tämän asiasanakentästä katsoa lisävinkkejä hakusanoiksi.
Hyvän artikkelin tai muun julkaisun lähdeluettelosta löydät mahdollisesti lisää sopivaa kirjallisuutta hakemastasi aiheesta – olkoonkin, ettei ajallisesti kovin tuoretta.
Kokeile toista tietokantaa.
Tarkista käyttämäsi hakusanat.
Mieti parempia hakusanoja, esim. tiukempia sanaliittoja/fraaseja.
Varmista, että olet yhdistänyt hakusanasi loogisesti oikein.
- Oletko hakenut vain suomeksi? Käytä englanninkielisiä termejä.
- Oletko hakenut vain kirjoja? Hae myös artikkeleita. (huomaa UEF-Primon vaihtoehdot)
- Oletko hakenut liian suppealla termillä?
Mieti, mihin laajempaan aihealueeseen ongelmasi kuuluu ja käytä laajempia hakutermejä. - Etsi hakusanoillesi synonyymeja ja rinnakkaistermejä (lisää OR:lla).
- Vähennä hausta ANDilla yhdistettyjä hakuehtoja, rajaavia hakusanoja.
- Katkaise hakusana *-merkillä saadaksesi esim. eri taivutusmuodot mukaan.
- Poista ””-merkit fraasien ympäriltä.
- Poista open access tai full text -rajaukset!
- Poista julkaisuvuosi- ja kielirajaukset
- Poista otsikko-asiasana-kohdistukset (title, subject)
- Tarkista kirjoitusvirheet ja sanan kirjoitusmuodot.
Huomioi esimerkiksi, kirjoitetaanko sanat yhteen vai erikseen. Välilyönnilläkin on väliä. Lyhenteet kannattaa useimmiten kirjoittaa auki (ja ””-merkit ympärille). - Tarkista, onko käyttämäsi tietokanta aiheesi kannalta sopiva.
UEF kauppatieteiden laitoksen kirjoitusohjeet [Kamu; aukeaa uuteen välilehteen]
– Tarkista ensin, onko kyseessä artikkeli vai web-sivu -> katso ohjetta oikeasta kohtaa!
Viittaaminen, lainaaminen
Huomaa sivulla myös viitteidenhallintaohjelmat Zotero ja Mendeley.