Uutiskirje, toukokuu 2023

Kevät on jo pitkällä. Elvytyshankkeen työntekijät ovat viime kuukaudet ahkeroineet opetuksen parissa, mutta myös elvytystoiminnassa ollaan ottamassa eteenpäin seuraavia isoja askeleita muun muassa yhteistyöprojektihaun merkeissä.

Yhteistyöprojektihaku

Elvytyshanke on avannut vuoden 2023 yhteistyöprojektihaun. Haun tarkoituksena on tuoda elvytyshankkeen tietoon karjalan kielen kirjallista tai suullista käyttöä edistäviä projekteja, joissa elvytyshanke voi olla avuksi. Elvytyshanke voi joko tukea projekteja rahallisesti tai tarjota tekijöille ja työryhmille kieliasiantuntijoiden apua.

Projektiehdotuksia voi jättää tarkoitusta varten avatulla Webropol-lomakkeella. Lomake on auki 19.5. saakka. Tarkemmat hakuohjeet ja muuta tietoa yhteistyöprojektihausta löydät elvytyshankkeen blogista.

Linkki Webropol-lomakkeelle.

Linkki yhteistyöprojektihakua koskevaan kirjoitukseen.

Perhe- ja sateenkaarisanasto julkaistu kaikilla murteilla

Elvytyshankkeen blogissa julkaistiin syksyllä 2022 perhe- ja sateenkaarisanasto livvinkarjalaksi. Sanasto kokoaa yhteen perinteistä karjalankielistä perhesanastoa ja esittelee uudissanoja, jotka sopivat monenlaisten perhe- ja suhdemallien ja identiteettien kuvaamiseen.

Suomenkielisen sanalistan on tehnyt Katerina Paalamo, ja sen käänsivät livvinkarjalaksi Natalia Giloeva, Milla Tynnyrinen ja karjalan käännösseminaarin opiskelijat. Sanasto on julkaistu nyt myös vienan- ja eteläkarjalaksi. Vienankarjalaksi sanaston on kääntänyt Olga Karlova ja eteläkarjalaksi Katerina Paalamo.

Linkki sanastoon vienankarjalaksi.

Linkki sanastoon eteläkarjalaksi.

Linkki sanastoon livvinkarjalaksi.

Milan perehen päivän sanasto

Elvytyshankkeen blogissa on julkaistu Olga Karlovan ja Elena Ravan valmistelema Milan perehen päivä -kirjaan perustuva sanasto. Noin 30-sivuisen sanaston kielet ovat suomi, vienankarjala ja venäjä. Hakusanojen lisäksi sanasto sisältää taivutusmuotoja.

Linkki sanaluetteloon.

Pajot – Karjalazet muuzikkupäivät Kondiilahtel

Elvytyshankkeen blogissa on julkaistu esittelyteksti Kontiolahdella 19.–20.5.2023 pidettävistä karjalaisista Pajot-musiikkipäivistä. Esittelytekstin on kääntänyt livvinkarjalaksi Natalia Giloeva.

Kaksipäiväisessä Pajot-tapahtumassa on monenlaista toimintaa kaikenikäisille. Lauantain päiväohjelma on kaikille ilmainen, ja iltakonsertissa päästään kuuntelemaan modernia kansanmusiikkia.

Linkki pidempään esittelyyn elvytyshankkeen blogissa.

Tahdomme muistuttaa, että elvytyshankkeen blogissa voidaan julkaista muitakin vastaavia tapahtumatiedotteita. Jos tahdot tiedottaa omasta tapahtumastasi elvytyshankkeen blogissa tai sähköpostilistalla, lähetä elvytyshankkeelle sähköpostitse (karjalanelvytys@uef.fi) tapahtuman tiedot ja julkaisuvalmis esittelyteksti. Tiedotteen julkaisukanavista päätetään tapauskohtaisesti.

Lauri Luukkosen runoja julkaistu

Elvytyshankkeen blogin Karjalazet kirjutetah -osiossa on jälleen julkaistu Lauri Luukkosen runoutta. Tällä kertaa Luukkonen on kääntänyt livvinkarjalakse kuusi Leevi Lehdon (1951–2019) runoa.

Linkki käännösrunoihin elvytyshankkeen blogissa.

Muistutamme, että elvytyshankkeen sähköpostiin (karjalanelvytys@uef.fi) voi lähettää kirjoituksia ja muita kielimateriaaleja hyvin matalalla kynnyksellä. Materiaaleja julkaistaan elvytyshankkeen blogissa, ja niistä voidaan tiedottaa elvytyshankkeen sähköpostilistalla.

Paginperti 28.5.

Toukokuun Paginperti pidetään 28.5.2023 kello 14–16. Paginpertiin tulevat vierailulle Haapajärven kansanopiston livvinkarjalan opiskelijat, jotka esittävät opettajansa Eila Markkisen johdolla Kui Vas’ka oli tigrannu -lastennäytelmän. Näytelmä perustuu Zinaida Dubininan samannimiseen satuun, ja sen on ohjannut Eila Markkinen.

Tapahtumaan voi osallistua paikan päällä Joensuussa tai Zoomissa. Zoom-linkkiä voi pyytää sähköpostitse Natalia Giloevalta (natalia.giloeva@uef.fi).

Linkki lisätietoihin elvytyshankkeen blogissa.

Uusia opiskelijoiden tekstejä vienan- ja eteläkarjalaksi

Elvytyshankkeen blogissa on kevään mittaan julkaistu tekstiaineistoja vienankarjalaksi ja eteläkarjalaksi. Vienankarjalaini pakinaklupi -sivulla on julkaistu vienankarjalan keskustelukurssin opiskelijoiden kirjoituksia. Opiskelijat ovat kirjoittaneet tekstejä esimerkiksi elvytyshankkeen blogissa julkaistujen sanapoimintojen pohjalta.

Linkki vienankarjalaisen pakinaklupin teksteihin.

Eteläkarjalan keskustelukurssin opiskelijoiden tekstejä on julkaistu Suvikarjalan opastujat kirjutetah -sivulla. Opiskelijat ovat kirjoittaneet muun muassa lempiteoksiaan käsitteleviä tekstejä ja runoja.

Linkki suvikarjalan opastujat kirjutetah -sivulle.