Venäjä on oma itsensä

Kazan Kreml

Rakkauteni Venäjän kieleen heräsi heti ensimmäisillä venäjän kielen tunneillani yläasteella, eikä se ole vuosien saatossa kuihtunut yhtään. Koulutusvientihankkeen matkalla Moskovaan ja Kazaniin minulta kysyttiin, mikä minua Venäjässä kiinnostaa. Tämä on hyvä kysymys. Ukrainan kriisi varjostaa maidemme suhteita ja Venäjän talouskasvun heikkeneminen vaikuttaa myös Suomen talouteen. Puhumattakaan monista muista kysymyksistä, joita suuri Venäjänmaa mielessämme kirvoittaa.

Akateemisen rehtorin johdolla toteutetun matkan tavoitteena oli etsiä yhteistyökumppaneita ja kartoittaa potentiaalisia asiakkaita koulutusviennille Venäjälle. Vierailimme Moskovassa ja Kazanissa muutamassa nimekkäässä yliopistossa ja tutkimuslaitoksessa sekä ministeriössä. Viesti oli kaikkialla sama: suomalainen huippuosaaminen kiinnostaa ja Venäjän federaatio on valmis ostamaan osaamistamme. Erityisen kiinnostava vierailu tehtiin Moskovan opetusministeriön alaiseen Vneshtehnika-instituuttiin, jossa meille esiteltiin kunnianhimoinen Skirda -ohjelma. Tavoitteena on kehittää muun muassa vaihtoehtoisia energiamuotoja, ratkaisuja logistisiin ongelmiin, puhtaaseen ruoantuotantoon, maatalouteen ja jätteiden käsittelyyn. Tässä olisi mahdollisuuksia erittäin laajalle suomalaiselle yhteistyöverkostolle niin tutkimuksen kuin koulutuksenkin osalta.

Pyhän vasilin katedraali

Sisällöltään matka oli intensiivinen ja mielenkiintoinen. Meidät otettiin kaikkialla vastaan venäläiseen tapaan vieraanvaraisesti, vaikkakin kovin virallisesti – mikä sinällään on myös perinteisesti venäläistä. Ehdimme ihastella myös öistä punaista toria ja Kremliä Moskovassa ja helteisessä Kazanissa pääsimme nauttimaan hengästyttävän upeasta Kazanin Kremlistä. Kazanin siisteys, viihtyisyys ja lähivuosina tapahtunut kehitys yllättivät positiivisesti.

Kazan Kreml

Tämän matkan lessons learned-osioon nostan oman osaamisemme sekä koulutusviennin potentiaalin. Aducaten vahvaa Venäjä-osaamista ja kokemusta hyödyntäen voimme järjestää asiakastapaamisia itsekin ja tarjota palveluja myös muille. Voimme toimia sillanrakentajina ja sisällön tuottajina yhdessä yliopiston muiden asiantuntijoiden kanssa. Mitä taas tulee koulutusviennin potentiaaliin, voi todeta, että Venäjä on monien mahdollisuuksien maa. Ei kannata liikaa vatuloida vaan kääriä hihat ja ryhtyä toimeen. Kakku on sen verran suuri, että syötävää riittää usealle.

Palatakseni kysymykseen, mikä minua Venäjässä kiinnostaa, totean venäläistä runoilijaklassikkoa Tjutshevia lainaten: ”Järjellä ei Venäjää voi ymmärtää, tavallisin mitoin sitä ei voi mitata, Venäjä on oma itsensä, Venäjään voi vain luottaa.” Minua viehättää positiivisuus, yllätyksellisyys ja monet mahdollisuudet, joita Venäjä tarjoaa. On oltava riittävän rohkea ja aktiivinen, niin kaikki on mahdollista. Ja tämä kaikki on osa unelmatyötäni.

Sanna Iskanius

Sanna Iskanius / UEF /ADUCATE