Etäjohtajat yhteisöllisyyden ylläpitäjinä
Etätyöstä puhuttaessa esiin nousee usein havainto siitä, että työtehtävät sujuvat, mutta yhteisöllisyys takkuaa. Tarve yhteisöllisyydelle on yhtä lailla läsnä niin etä- kuin lähityössäkin. Usein vastuu yhteisöllisyyden ylläpidosta kohdistuu johtajille, joiden keinot ja resurssit yhteisöllisyyttä edistävien toimien toteuttamiseen voivat vaihdella.
Palautteen merkitys etäjohtamisessa
Näin joulun alla moni reflektoi, mitä on vuoden aikana saanut aikaan. Pohditaan, mitkä ovat vuoden ”topit ja flopit” sekä tehdään lupauksia uuteen alkavaan vuoteen. Yhteisissä johtajan ja johdettavan välisissä keskusteluissa on mahdollisuus antaa ja vastaanottaa palautetta sekä kiittää kuluneen vuoden aikana tehdystä työstä. Palaute on tärkeä osa arvostavaa etäjohtamista, jonka soisi olevan arkinen ja jokapäiväinen […]
Myynnin etävuorovaikutus ja asiakasarvo
Etävuorovaikutus on tullut työelämään jäädäkseen: kansainvälisen kyselyn mukaan sekä myyjät että yritysasiakkaat haluavat olla vuorovaikutuksessa mieluummin etäyhteyksin kuin tavata fyysisesti kasvokkain. Nykyisin asiakassuhteet rakentuvat yhä useammin teknologiavälitteisen viestinnän keinoin. Niinpä tutkijat ovat luoneet uuden käsitteen – myynnin etävuorovaikutuksen – joka määritellään teknologiavälitteiseksi kasvokkaiseksi vuorovaikutukseksi myyjän ja asiakkaan välillä. Se tarkoittaa käytännössä videovälitteisesti tapahtuvaa kasvokkaista kohtaamista […]
Millaista osaamista etäjohtajalta vaaditaan?
Olen viime aikoina haastattelut tutkimusprojektiamme varten useita kymmeniä johtajia aina suurten IT-alan yritysten johtoryhmän jäsenistä pienempien tiimien vetäjiin. Tyypillisesti haastateltavat ovat kokeneet etäjohtamisen perinteistä lähijohtamista haastavammaksi, eikä vuosikymmenten takaisilla johtamisopeilla tahdo enää pärjätä nykypäivän digitaalisessa työympäristössä. Johtajien kokemus heidän omista valmiuksistaan etätyön ja virtuaalitiimien johtamiseen vaihtelee äärestä laitaan. Käynnissä oleva työntekemisen paikan ja tavan murros […]
Etäjohtajan vuorovaikutusosaaminen – empaattisuus ja arvostuksen osoittaminen
Etäjohtajan vuorovaikutusosaaminen
• Etäjohtaja tarvitsee tehtävä- ja suhdekeskeistä vuorovaikutusosaamista sekä teknologista osaamista. Tässä blogikirjoituksessa painottuu suhdetason vuorovaikutusosaamisen kuvaaminen.
• Etäjohtajan suhdekeskeisinä vuorovaikutustaitoina korostuvat kuunteleminen, empaattisuus, tuen antaminen ja arvostuksen osoittaminen.
• Empaattisuutta voi osoittaa ja suhdetason vuorovaikutusta lujittaa esimerkiksi tapaamisilla, joissa voi keskustella myös muista kuin työasioista. Epämuodollinen ja leikkisäkin vuorovaikutus lisää sosiaalista yhteenkuuluvuutta työyhteisön jäsenten kesken.
• Etäjohtajalta odotetaan aktiivista reagointia työntekijöiden esityksiin, tukea virtuaalikokouksissa ja aktiivisuutta palautteen antamisessa.
• Etäjohtajan vuorovaikutusosaamiseen kuuluu arvostuksen ja tuen osoittaminen työntekijöille myös organisaation ulkopuolella, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
• Teknologiavälitteisessä kirjallisessa viestinnässä johtajan kannattaa kiinnittää huomiota viestin sävyyn, koska ilmeet ja eleet puuttuvat. Tekstiä voi pehmentää esimerkiksi hymiöillä.
Idän Kauppatietäjät -podcast: Johtamisen murros & viestinnän salat
Saimme äskettäin Jonnan kanssa kunnian vierailla Idän Kauppatietäjät -podcastin jaksossa asiantuntijoina. Jaksomme aihe eli johtamisen murros ja viestinnän salat on erittäin ajankohtainen niin liike-elämässä kuin akateemisessakin maailmassa. Itä-Suomen yliopistolla toteutetun äänityksen lopputuloksena syntyi jakso täynnä asiapuhetta iloisella ja energisellä otteella maustettuna. Tuottajatiimiltä ei puuttunut pilkettä silmäkulmasta ja saimmekin kohdata myös yllätyskysymyksiä jakson aikana. Jaksossa käymme […]
Mitä erityispiirteitä liittyy virtuaalitiimien johtamiseen?
Moni tietotyöntekijä voi nykyisin valita joustavasti paikan työnsä tekemiselle. Töitä tehdäänkin vaihtelevasti esimerkiksi kotoa, toimistolta, mökiltä tai matkalta käsin. Kun henkilöstö työskentelee ainakin osan ajastaan virtuaalitiimeissä ja välimatka johtajan sekä tiimin jäsenten välillä voi olla satoja kilometrejä, on keskeistä tietää, mitkä asiat korostuvat virtuaalitiimin johtamisessa. Virtuaalitiimit ennen ja nyt Tieto- ja viestintäteknologioiden kehitys on mahdollistanut […]
Etäkokousten tehokas johtaminen on tärkeä osa etäjohtajan työtä
Viimeisen kahden vuoden aikana olemme saaneet maistaa etätyön arkea useilla toimialoilla. Myös hallitusammattilaiset ovat työskennelleet pääosin etänä koronapandemian aikana. Esimerkiksi pitkän linjan hallitusammattilainen Mika Sutinen kertoo, että korona-aikana työskentely on hoitunut lähes kokonaan etänä ja suurelta osin kotoa käsin. Eri yritysten hallituksen kokoukset johdetaan etäyhteyksin, samoin strategiatyöskentely sekä epäviralliset ja viralliset keskustelut hallituksen jäsenten kesken. […]
Onko etätyö uhka vai mahdollisuus? Kokemuksiamme etätyöstä
Monessa yrityksessä henkilöstöä houkutellaan palaamaan toimistolle pitkän etätyöpätkän jälkeen. Ajankohtainen teema johtajien huulilla tuntuukin olevan kysymys siitä, kuinka työt järjestetään tästä eteenpäin. Mikä on sopiva etätyön ja lähityön keskinäinen suhde? Onko henkilöstöä syytä kehottaa palaamaan ainakin osaksi aikaa viikosta toimistolle vai annetaanko työntekijöille täysi valinnanvapaus oman työntekopaikan valinnassa? Etätyön uhat ja mahdollisuudet Viimeisen vajaan kahden […]
Digitaalinen asiakaskokemus on tärkeää juuri nyt
Kilpailu digitaalisessa liiketoimintaympäristössä on entistä tiukempaa, kun uusien verkkokauppojen määrä kasvaa koko ajan. Yksi keskeisin erottautumisen keino yrityksille verkkoympäristössä on positiivinen ja mieleenpainuva asiakaskokemus, joka ylittää asiakkaan odotukset. Mikäli verkkokaupassa vierailu alittaa asiakkaan odotukset, kynnys vaihtaa kilpailijalle on erittäin matala ja asiakas voi olla menetetty silmän räpäyksessä. Digitaalisen asiakaskokemuksen tärkeys on tunnistettu jo jokin aika […]