TET-viikkoni kirjastossa | My two weeks as a work practice program intern

(Please, scroll down to read in English.)

Hei vain, olen Hilja Kekäläinen ja olin työelämään tutustumassa (TET) UEFin kirjastossa Kuopion kampuksella.

Asun Leväsellä ja käyn Jynkänlahden koulua. Lempiaineitani ovat varmaankin kuvataide ja historia, ja olen 9. luokalla eli siis 15-vuotias. Vapaa-ajallani yleensä piirrän tai pelaan kavereideni kanssa. Tykkään myös paljon animesta ja mangasta ja tällä hetkellä suosikkini on Fullmetal Alchemist (Brotherhood).

Työskentelin kirjastossa kaksi viikkoa ja TET-viikoillani minua ohjeisti tietopalveluneuvoja Piia Pietarinen. Tein paljon erilaisia asioita, kuten Vaari-tarkastuksia, joissa katsotaan, löytyykö poistettava kirja Varastokirjastosta, asiakaslomakkeiden järjestelyä, jouluvalmisteluja ja asiakaspalvelua. Olin myös mukana kirjaston eri palveluiden kokouksissa ja kirjaston esittelypisteellä Hae yliopistoon -päivässä.

Lisäksi sain kuulla erilaisista työtehtävistä kirjastossa. Harjoitteluuni kuului paljon kirjojen ja papereiden järjestelyä ja tarkistamista, mutta ihan mukavaa kaikki oli. Vaari-tarkistuksia tein myös KYSin tieteellisessä kirjastossa. Se oli nopeaa, sillä poistoon menevät kirjat olivat helposti löydettävissä muiden kirjojen joukosta, ja KYSin kirjasto on pienempi kuin Kuopion kampuskirjasto. Tulin töihin joka päivä noin klo 9 ja lähdin klo 15.

Kaikki olivat minulle todella ystävällisiä ja auttoivat, jos tarvitsin apua. Kävin joka päivä syömässä muun henkilökunnan kanssa yliopiston ruokalassa ja ruoka oli kyllä aina hyvää. Maksoin itse henkilökuntahinnan ja saan koululta korvausta viikkojen päätteeksi. Olin aika yllättynyt siitä, miten hyvää ruoka oli, sillä odotukseni eivät olleet korkealla kouluruoan takia.

Molemmat viikot olivat mukavia ja opin uusia asioita kirjastotöistä. Kiitos kaikille, jotka auttoivat minua TET-viikkojen aikana!

TET-harjoittelija järjestelee asiakastietolomakkeita. Koululainen, tyttö, kansio, pöytä, mappeja, työhuone. Intern organising forms. Teenage girl, papers, folders, office.
Hilja (leikisti) järjestelee asiakastietolomakkeita. | Hilja (not actually) organizing forms.

Hello, I’m Hilja Kekäläinen and I worked as a work practice program intern (WPP, a mandatory activity in secondary school where students have to find a workplace to learn working skills for one or two weeks) in UEF Library on Kuopio campus.

I live in Levänen and go to Jynkänlahti high school. My favourite subjects are probably art and history and I’m in the ninth grade, so I’m 15 years old. I like to draw and play games with my friends in my free time. I’m also really into anime and manga and my favourite series right now is Fullmetal Alchemist (Brotherhood).

I worked at the library for two weeks, and I was monitored by information services advisor Piia Pietarinen. I did many different types of tasks including checking for removable books, arranging customer registration forms, making Christmas preparations, participating in meetings and working at the customer service. I did a lot of checking and arranging books and papers, but it was pretty alright.

I also got to hear about different jobs and tasks people have here. I got to go check for removable books in KUH Medical Library as well, which went really fast, since the books were easy to find, and the library is much smaller than the Kuopio campus library in Snellmania. I came to the workplace at around 9 am every day and left at 3 pm.

Everyone was very friendly and helped me if I needed help. I ate at the university’s cafeteria with other staff members each day and the food was good. I got a staff discount and will get a little bit of money back from my school. I was somewhat surprised by the quality of the food since my expectations weren’t that high based on school lunches.

Overall, both weeks were nice, and I learned new things about work at the library. I want to thank everyone who helped me during these two weeks.

Hilja Kekäläinen, TET-harjoittelijia | WPP intern