Uutiskirje, tammikuu 2024

Hyvää uutta vuotta 2024! Joulukuussa elvytyshankkeen blogissa julkaistiin vielä runsaasti materiaaleja ennen joulunviettoon hiljentymistä. Akut on nyt ladattu, ja monipuolinen työ karjalan kielen elvyttämiseksi jatkuu läpi vuoden.

Karjalankieliset sarjakuvat ja muut käännösmateriaalit elvytyshankkeen blogissa

Elvytyshankkeen blogissa julkaistaan edelleen silloin tällöin karjalan käännösseminaarikurssin aikana tuotettuja materiaaleja. Viimeisimpänä blogissa on julkaistu karjalankielinen sarjakuva, jonka on toteuttanut suomeksi karjalaistaustainen sarjakuvataiteilija Uolevi Äikäs. Karjalankieliset käännökset ovat käännösseminaarikurssin opiskelijoiden käsialaa.

Omaelämäkerrallinen sarjakuva kertoo taiteilijan käkisalmelaisen isoäidin elämästä. Nelisivuinen sarjakuva on käännetty vienan-, etelä- ja livvinkarjalaksi, joten siitä on blogissa kolme eri kieliversiota.

Linkki sarjakuvaan vienankarjalaksi.

Linkki sarjakuvaan eteläkarjalaksi.

Linkki sarjakuvaan livvinkarjalaksi.

Lisäksi Kiännösseminuaran čuppu -sivulla on vuodenvaihteen tienoilla julkaistu Minerva Pihan kirjoittama ja Eeva Mannin eteläkarjalaksi kääntämä Liipukkazet-novelli ja muutama lyhyt teksti, joissa opiskelijat reflektoivat karjalan kielen käyttöä käännöskurssin ja karjalan kielen juhlaviikon jälkeen. Näiden tekstien myötä myös Kiännösseminuaran čuppu hiljenee hetkeksi. Joitakin pieniä tekstejä saatetaan vielä julkaista, mutta aktiivisesti sivua aletaan päivittää taas sitten, kun uusi käännösseminaarikurssi pyörähtää käyntiin.

Linkki novelliin eteläkarjalaksi.

Linkki Kiännösseminuaran čuppuun.

Meidy on olemas -äänikirja karjalaisista nuorista

Elvytyshankkeen blogissa on julkaistu äänikirjaversio Anne Kalliolan karjalaisia nuoria käsittelevästä Meidy on olemas -valokuvakirjasta. Kirja on aiemmin julkaistu blogissa suomen- ja karjalankielisenä pdf-kirjana. Kirjan molemmat versiot ovat veloituksetta kieliyhteisön käytettävissä.

Livvinkarjalaisen äänikirjan on lukenut Tuomo Kondie. Vaikka painetun kirjan tekstit ovat sekä suomeksi että livvinkarjalaksi, on äänikirja saatavilla vain karjalaksi. Äänikirjan kuunteleminen suomenkielisen alkutekstin tai sen karjalannoksen rinnalla tukee kielenopiskelua ja helpottaa karjalankielisen tekstin sisäistämistä.

Huomaathan, että elvytyshankkeen blogiin upotettu mediasoitin ei tallenna käyttäjänsä edistymistä. Jos kuuntelet äänikirjan useammassa osassa, muista siis painaa ennen välilehden sulkemista mieleesi, kuinka pitkälle ehdit äänikirjaa kuunnella.

Linkki Meidy on olemas -kirjan sivulle.

Karjalan kielen opistokurssit keväällä 2024

Elvytyshankkeen blogiin on jo perinteiseen tapaan koottu tietoa kevättalvella ympäri Suomea järjestettävistä karjalan kielen kursseista. Tällä kertaa luettelosta löytyy livvin- ja eteläkarjalan kursseja, joita järjestetään sekä kasvokkain että verkon välityksellä. Kurssien järjestämisestä vastaavat esimerkiksi kansalais- ja työväenopistot.

Kurssien luetteloa päivitetään kurssien alkamiseen saakka. Jos sinulla on tiedossasi kurssi, jota listassa ei vielä ole, lähetä sen tiedot meille sähköpostitse (karjalanelvytys@uef.fi).

Linkki luetteloon elvytyshankkeen blogissa.

Paginpertit keväällä 2024

Paginpertit jatkavat toimintaansa myös vuonna 2024. Joensuussa kokoontuu jatkossakin sekä kaikille avoin että erityisesti nuorille suunnattu Paginpertti.

Kaikkien Paginpertin tapaamiskerrat ovat 28.1., 25.2., 17.3., 28.4. ja 26.5 kello 16–18. Vetäjinä toimivat Natalia Giloeva, Olga Karlova ja Risto Salmela. Kaikkien Paginpertiin voi osallistua joko paikan päällä Joensuussa tai Zoomin välityksellä. Zoom-linkki on aina sama, ja sen voi pyytää Natalia Giloevalta (natalia.giloeva@uef.fi). Nuorien Paginperti kokoontuu 21.1., 18.2., 24.3., 21.4. ja 19.5 kello 15–17. Vetäjänä toimii Milla Tynnyrinen, ja usein paikalla ovat myös kieliasiantuntijat Olga Karlova ja Natalia Giloeva (tai toinen heistä). Molemmat Joensuun Paginpertit kokoontuvat tuttuun tapaan Helmi-tilassa osoitteessa Rantakatu 23 A (kellarikerros).

Paginpertejä vietetään myös muissa kaupungeissa. Oulun Paginpertin koko kevään aikataulu on jo julkistettu, ja tapaamiset ovat 28.1., 25.2., 10.3., 13.4. ja 26.5. kello 14. Lisätietoja julkaistaan Karjalazet Nuoret Suomes -yhdistyksen sosiaalisen median kanavilla.

Myös Helsingin Paginpertin kevään 2024 aikataulu on julkaistu. Helsingissä kokoonnutaan 22.1., 19.2., 18.3., 22.4. ja 20.5. kello 17–19. Lisätietoja löydät Helsingin Paginpertin omalta Instagram-käyttäjältä (@paginpertipiälinnas).

Tampereen Paginperti kokoontuu ensimmäisen kerran jo huomenna 9.1. kello 17–19 osoitteessa Koulukatu 12. Lisätietoja löydät Tampereen Paginpertin omalta Instagram-käyttäjältä (@tamberenpaginperti).

Jos sinulla on tiedossasi Paginperti, jota ei ole mainittu elvytyshankkeen sivuilla, lähetä sen tiedot meille sähköpostitse (karjalanelvytys@uef.fi).

Karjalan Sivistysseuran kohdeavustukset haettavissa tammikuun ajan

Karjalan Sivistysseura on tammikuun alussa avannut vuosittaisen kohdeavustushakunsa. Suomen- tai karjalankielisen hakemuksen voi toimittaa Karjalan Sivistysseuran nettisivuilla olevalla lomakkeella.

Kohdeavustuksia myönnetään Karjalan Sivistysseuran keskeisille toiminta-alueille, joita ovat kieli ja kulttuuri, historia ja perinne, julkaisutoiminta ja kyykkä. Hankkeiden olisi hyvä olla toteutettavissa hakuvuoden aikana, ja ensisijaisesti tuetaan aihepiirin uusia avauksia.

Linkki tarkempiin hakuohjeisiin ja hakulomakkeeseen Karjalan Sivistysseuran sivuilla.