Meidy on olemas -kirja karjalaisista nuorista

Tältä sivulta löydät Anne Kalliolan Suomessa eläviä karjalaisnuoria käsittelevän Meidy on olemas -kirjan sekä pdf-tiedostona että selaimessa kuunneltavana äänikirjana. Kirjassa on 120 sivua, ja sen tekstit ovat suomeksi ja livvinkarjalaksi. Valokuvakirja on toteutettu samanaikaisesti Karjalaine iäni -videoprojektin kanssa, joten videoilla ja kirjassa esiintyy joitakin samoja henkilöitä.

Pdf-kirja

Itä-Suomen yliopiston karjalan kielen elvytyshanke on ollut yksi Meidy on olemas -kirjan yhteistyökumppaneista. Anne Kalliola sanoittaa kirjan syntyprosessia ja muita yhteistyökumppaneitaan seuraavanlaisesti:

“Alunperin hain tähän projektiin apurahoja useasta paikasta. Tarkoituksenani oli valokuvata henkilökuvia karjalaisista nuorista ja saada näin kasvot karjalaisuudelle, joka alkaa viimeinkin näkyä muutenkin kuin sotatraumoina ja menneiden sukupolvien kaihona.

Minua kiinnosti vahva sitoutuminen kulttuurinelvytykseen nuorten parissa. Kun aloin kuvaamaan, huomasin, että nuorilla on myös kiinnostavia tarinoita omasta karjalaisuudestaan, sukunsa taustoista ja tulevaisuudesta ja siitä, millaista on elää karjalaisena. Nauhotin haastattelut kuvausten ohessa ja kirjoitin myöhemmin puhutun tekstin pohjalta tekstit.

Apurahaa sain valokuvaamiseen Jokes – Journalistisen kulttuurin edistämissäätiötä, Patricia Seppälän säätiöltä ja Finnfoto – Suomen Valokuvajärjestöt ry:tä.”

Linkki kirjaan (aukeaa Google Drivessä, ei vaadi kirjautumista): linkki.

Meidy on olemas -kirjan kansi. Kuva: Anne Kalliola

Äänikirja

Meidy on olemas on julkaistu elvytyshankkeen blogissa myös livvinkarjalaksi luettuna äänikirjana. Äänikirjan on lukenut Tuomo Kondie. Äänikirja on oivallinen apu muun muassa karjalan opiskeluun, sillä tekstiä voi lukea ja kuunnella samanaikaisesti.

Huom. Mediasoitin saattaa tarjota äänikirjaan tekstityksiä. Ne kannattaa laittaa pois päältä, sillä mediapalvelin tekee tekstitykset automaattisesti. Automaattinen tekstitystyökalu ei tunnista karjalaa, joten tekstitykset on luotu suomen pohjalta. Ne ovat siis virheelliset.

Huomaathan myös, ettei mediasoitin tallenna edistymistäsi, jos suljet sivun. Jos tahdot jatkaa kuuntelua siitä, mihin viimeksi jäit, paina oikea kohta mieleesi ennen sivun sulkemista.

Meidy on olemas -äänikirjan kansi. Kuva: Anne Kalliola

Tekijät

Kirjan kustantaja: Itä-Suomen yliopiston karjalan kielen elvytyshanke

Kuvat ja teksti: Anne Kalliola