Uutiskirje, marraskuu 2023

Elvytyshankkeen opetuksentäyteinen syksy jatkuu, ja blogiin ilmestyy tasaiseen tahtiin karjalan kielikursseilla tuotettuja materiaaleja. Myös karjalan kielen viikko odottaa jo aivan nurkan takana.

Karjalan kielen viikko

Karjalan kielen viikkoa vietetään tänä vuonna neljättä kertaa, 27.11.–3.12. Viikon teemaksi on valittu armas ezineh karjalakse ja muistutamme, että osallistua voi lähettämällä osoitteeseen karjalanelvytys@uef.fi joko kirjoituksen (maksimipituus noin puoli sivua) tai lyhyen videon (maksimipituus noin yksi minuutti). Liitä kirjoituksen tueksi myös kuva.

Odotamme tärkeitä, yllättäviä, mielenkiintoisia ja kauniita esineitä koskevia kirjoituksia ja videoita kaikilla karjalan murteilla. Voit osallistua oman kielitaitosi puitteissa, sillä elvytyshankkeen kieliasiantuntijat tarkistavat tekstien kieliasun.

Lähetä tekstisi tai videosi viimeistään 20.11. Tarkemmat osallistumisohjeet on julkaistu elvytyshankkeen blogissa.

Linkki osallistumisohjeisiin elvytyshankkeen blogissa.

Lisäksi elvytyshankkeen blogiin on luotu päivitettävä sivu, jolle kerätään karjalan kielen viikon aikana ympäri Suomea ja somessa järjestettäviä tapahtumia ja tempauksia. Samalle sivulle tullaan myöhemmin lisäämään myös karjalan kielen viikon kirjoitukset, kuvat ja videot. Jos sinulla on tiedossasi tapahtuma, jota ei ole vielä mainittu karjalan kielen viikon sivulla, lähetä tapahtuman tiedot meille sähköpostitse (karjalanelvytys@uef.fi). Tapahtumia voidaan tapauskohtaisesti mainostaa myös elvytyshankkeen sähköpostilistalla.

Linkki karjalan kielen viikon sivulle.

Karjalankieliset satutunnit Joensuussa

Karjalan kielen viikolla karjalaa pääsee kuulemaan muun muassa kaikille avointen karjalankielisten satutuntien muodossa. Satutunnit pidetään Joensuun pääkirjaston ja Rantakylän kirjaston lastenosastoilla. Satuja tulevat kaikilla karjalan kielen päämurteilla lukemaan Maura Häkki, Elena Rapa ja Milla Tynnyrinen. Vaikka sadut luetaan karjalaksi, sopivat satutunnit kaikille karjalasta tai monikielisyydestä kiinnostuneille lapsille, perheille ja aikuisille – karjala on suomen läheinen sukukieli, ja sitä oppii ymmärtämään varsin nopeasti.

Rantakylän kirjastossa satutuntia pidetään torstaina 30.11. kello 13 ja Joensuun pääkirjastossa lauantaina 2.12. kello 10.30. Tulgua terveh!

Sirpa Männyn ja Olga Karlovan taidenäyttely Agora-rakennuksessa

Karjalan kielen viikoksi Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksen Agora-rakennukseen pystytetään Sirpa Männyn ja Olga Karlovan Olemma, elämmä, pakajamma – kieli matkuau miän keralla -taidenäyttely. Näyttely löytyy Agoran aulasta ja siihen pääsee tutustumaan rakennuksen aukioloaikoina.

Näyttelyä on esitetty aiemminkin, mutta tähän toteutukseen on ensimmäistä kertaa otettu mukaan qr-koodit, joiden kautta pääsee kuuntelemaan näyttelyn tekstejä ääneenluettuina. Tekstit ovat vienankarjalaisen pakinaklupi-keskustelukerhon jäsenten kirjoittamia ja lukemia.

Karjalankieliset reseptit elvytyshankkeen blogissa

Elvytyshankkeen blogin eri sivuilla on vuosien saatossa julkaistu reseptejä. Nyt esimerkiksi karjalan kielen viikkojen sivuilla ja kiännösseminuaran čupussa julkaistut reseptit on koottu yhden Karjalankielizet reseptat -otsikon alle. Sivulta löytyy etenkin kasvis-, kala- ja sienireseptejä kaikilla karjalan päämurteilla.

Linkki resepteihin elvytyshankkeen blogissa.

Opiskelijoiden kirjoitukset Livvinkarjalaine paginkluubu -sivulla ja Kiännösseminuaran čupussa

Elvytyshankkeen blogissa on lokakuussa ja marraskuun alussa julkaistu karjalan kielen kursseilla kirjoitettuja tekstejä. Livvinkarjalaine paginkluubu -sivulla on jaettu livvinkarjalan peruskurssin opiskelijoiden kirjoituksia, jotka käsittelevät muun muassa perhettä ja opiskelijoiden entisiä, nykyisiä ja tulevia koteja.

Linkki Livvinkarjalaine paginkluubu -sivulle.

Myös karjalan käännösseminaarin opiskelijoiden käännöksiä kokoava Kiännösseminuaran čuppu -sivu on aktivoitunut. Sivulla tullaan julkaisemaan vielä monenlaista, mutta tähän mennessä on jaettu riimipareja, runoutta, interjektioita ja ääniefektejä ja käännöskatkelmia Arvi Pertun Skumbria-kirjasta. Nyt käännöksiä on julkaistu vienan- ja livvinkarjalaksi, mutta osa teksteistä tullaan julkaisemaan myöhemmin myös eteläkarjalaksi.

Linkki Kiännösseminuaran čuppuun.

Marraskuun Paginpertit

Joensuun Paginpertit kokoontuvat myös marraskuussa. Lokakuun molemmat Paginpertit olivat menestyksiä, ja kaikkien aikojen toisessa nuorten Paginpertissä oli 11 osallistujaa.

Seuraavan kerran nuorten Paginpertiä vietetään 19.11. kello 15–17. Tällä kertaa tapaamiselle valitaan tietty teema, josta ilmoitetaan lähempänä. Lisäksi tutuksi tullutta sellitä sana -peliä täydennetään uusilla, nuoria kiinnostavilla sanoilla esimerkiksi some- ja perhe- ja sateenkaarisanastoista.

Seuraava kaikkien Paginperti kokoontuu kasvokkain ja Zoomitse 26.11 kello 16–18. Paginpertin vetäjänä toimii Olga Karlova, ja vierailevaksi puhujaksi tulee Nunnu Raatikainen, joka kertoo elämästään ja kokemuksistaan karjalaisissa Paanajärven ja Hietajärven kylissä.

Molemmat Paginpertit kokoontuvat osoitteessa Rantakatu 23 A (kellarikerros).

Lisää tietoa Paginperteistä elvytyshankkeen blogissa.

Lisäksi Paginpertiä vietetään ainakin Tampereella. Tampereen Paginperti kokoontuu 7.11. kello 17–19 osoitteessa Koulukatu 12. Lisää tietoa Tampereen Paginpertin toiminnasta löydät Instagramista (@tamberenpaginperti).