Venäjän kaupan kansallisia erikoisuuksia

Kirkko veren päälläVenäjä on minulle tärkeä maa. Kesäinen Pietari sykki valkeiden öiden huumaa, joka puolella liikkui iloisia ihmisiä, uusia ravintoloita ja kahviloita oli avattu – kaiken kaikkiaan Pietarista on tullut viihtyisä ja ihmisläheinen kaupunki, jonka kauneus on päässyt kukoistukseensa. Toinen toistaan mielenkiintoisempia putiikkeja ja tavarataloja oli vieri vieressä. Mitä lienee kollegani ajatellut ensi vierailustaan suosikkikaupungissani, mutta minä nautin täysin siemauksin. Belinskyn ravintolakatu, Loft projekt Etazy ja Uusi Hollanti ovat ehdottomasti parempaa tutustumista vaativia kohteita. Venäläiset kollegani ja ystäväni kertoivat mielenkiintoisista startupeistaan  ja suomalainen ystävänikin kertoi, että kaupungissa on hyvä meininki – poliittiset myllerrykset eivät kosketa arkielämää tai tavan kaupunkilaisia. Bisnestä tehdään ja elämä sykkii. Hieno kaupunki kaikenkaikkiaan ja maa on edelleen oma itsensä.

Pietarin talous- ja finanssiyliopiston professori kertoi meille uusista liiketoimintamahdollisuuksista ja bisneshautomoista, joissa suomalaisten yritysten kannattaisi vierailla. Muun muassa biotalous, farmasia- ja lääketalous sekä erityisesti maatalous ovat nousevia aloja. Suomen Pietarin suurlähetystössä työskentelevä ystäväni, Team Finland koordinaattori kertoi myös aktiivisesta liiketoiminnasta ja positiivisesta vireestä niin suomalaisten kuin venäläistenkin keskuudessa. Venäjän kauppaa pitkään tehneet konkarit ovat todenneet että juuri nyt on oikea aika lähteä käynnistämään Venäjän bisnestä. Ne jotka ovat kriiseistä huolimatta pysyneet Venäjällä tai aloittaneet bisneksensä ovat niitä, jotka ovat menestyneet. Venäjä ei voi maantieteelleen  mitään, emmekä mekään. Venäjä on naapurimme ja mahdollisuus, johon kannattaa tutustua jos sitä ei ole jo tehnyt. Onko mielessäsi jokin asia, mikä sinua askarruttaa eniten miettiessäsi Venäjän mahdollisuuksia?

Pietari ja Venäjän kauppa tutuksi

Haluaisitko lähteä tVenäjänkaupan erityispiirteetutustumaan Venäjän kaupan kansallisiin erikoisuuksiin ja samalla toteamaan itse, miten positiivinen meininki onkaan aivan naapurissamme? Paikan päällä käyminen, paikallisten kanssa keskustelut ja tutustuminen syvemmin kieleen, kulttuuriin ja bisnekseen antavat aivan eri kuvan kuin mitä media antaa ymmärtää. Me olemme suunnitelleet koulutuksen, joka on suunnattu Venäjän markkinoista kiinnostuneille, mutta jotka syystä tai toisesta vielä epäilevät mukaan lähtemistä.

Tarjoamme käytännönläheisen paketin, jossa osallistujat tutustuvat sekä liiketoiminnan perusteisiin Venäjällä että paikallisiin liike-elämän painotuksiin ja käytännön elämään Pietarissa. Lisäksi osallistujat törmäytetään paikallisten vaikuttajien kanssa tarkoituksena helpottaa siirtymistä tulevaisuudessa Venäjän markkinoille. Koulutuksen jälkeen on mahdollista siirtyä jatkamaan opintoja myös syvemmin Venäjän kaupasta ja bisneskulttuurista, jota Aducatella on tarjolla.

Mitä koulutus sitten sisältää?

Tämän viiden päivän matkan aikana tarjoamme sinulle tietoa ja parhaita paloja venäläisestä bisneskulttuurista ja talouden näkymistä niin venäläisten kuin suomalaistenkin asiantuntijoiden ketomana. Lisäksi tutustutamme sinut keskeisiin suomalaisiin viranomaisiin ja sidosryhmiin. Ohjelmaan  on koottu edustava joukko asiantuntijoita Pietarin talous- ja finanssiyliopistosta, suomalais-venäläisestä kauppakamarista, pitkään Venäjän markkinoilla toimineista suomalaisista yrityksistä sekä venäläisistä yrityksistä ja yrityshautomoista.

Haluamme, että sinulla on matkan jälkeen käytössäsi usean toimijan verkosto, jonka kautta on helppoa ja turvallista aloittaa bisneksen suunnittelu Venäjälle.

Iltaohjelmassa on luvassa venäläistä bisnesetikettiä, venäjän kielen perusteita, hyvää ruokaa, kulttuuria, musiikkia, shoppailua ja muita mieleenpainuvia elämyksiä. Myös majoitusvaihtoehdoissa tarjolla on hotellin sijaan tarjolla mieleenpainuva vaihtoehto boheemissa HomeStayssa  aivan Pietarin ytimessä.

Houkuttelevaa? Ja taatusti avartavaa. Kuuntelemme mielellämme ideoita ja otamme toiveita huomioon viilatessamme koulutuspakettimme lopulliseen muotoonsa. Tule mukaan löytämään Pietarin monet mahdollisuudet ja aloittamaan tiesi Venäjän kauppaan. Katso aikataulu ja  ilmoittaudu tästä.

Dobro požalovat!

Sanna IsSanna Iskaniuskanius