Planetaarinen opettajuus – kutsu yhteyteen ja uudistumiseen

Vuosina 2024–2025 Itä-Suomen yliopisto toteutti yhteistyössä Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiön kanssa Opetushallituksen rahoittaman Planetaarisuus vapaan sivistystyön opetukseen ja arkeen -täydennyskoulutushankkeen. Blogitekstissä kouluttaja Maria Joutsenvirta kuvaa yhdessä kuljettua tutkimusmatkaa planetaariseen opettajuuteen. Blogi tarjoaa lukijalle kurkistuksen transformatiiviseen oppimiseen ja planetaariseen osallisuuteen. Koulutusten opit ja kokemukset on myös koottu digitaaliseksi työkirjaksi, joka on saatavilla kaikille Planetaarisesta oppimisesta ja opettajuudesta kiinnostuneille. Työkirja julkaistaan pian! 

Olen saanut kulkea ainutlaatuista matkaa planetaarisen opettajuuden äärellä. Yhdessä Arto O. Salosen, Raisa Fosterin, Björn Wallénin, Erkka Lainisen ja Silja Holman kanssa olemme vuosina 2024–2025 kouluttaneet eri puolilla Suomea: Helsinki, Kuopio, Oulu. Olemme tutkineet ja yhteiskehittäneet ’Planetaarista oppimista ja opettajuutta’ lähes 75 opettajan kanssa. 

Matka ei ole ollut vain ammatillinen ja älyllisesti stimuloiva – vaan syvästi henkilökohtainen, kehollinen ja yhteisöllinen. Planetaarinen opettajuus ohjaa ymmärrykseen ihmisen, yhteisöjen ja luonnon keskinäisriippuvuudesta – ei pelkästään ajattelun tasolla vaan myös kehollisena kokemuksena. Se pyrkii vahvistamaan systeemistä viisautta: kykyä toimia kestävästi ja eettisesti maailmassa, jossa kaikki on yhteydessä kaikkeen. Siinä tarvitaan paljon herkkyyttä kuunnella, olla läsnä ja tunnistaa näkymättömiä yhteyksiä.  

Tutkimusmatkaamme planetaariseen opettajuuteen voi kuvata spiraalina (kuva). Polkumme ei ole ollut suoraviivainen ja looginen – se on edennyt sykleissä ja sisältänyt vaikeitakin tunteita. Joihinkin asioihin on palattu uudelleen, eri syvyyksillä. Näin uusia kerroksia ja syvenevää ymmärrystä on syntynyt jo koetun päälle. Kasvua uudistuvaan opettajuuteen on edesauttanut keskinäinen yhteyden kokemus: muutkin käyvät läpi samankaltaista muutosta.   

Kuva on hankkeen aikana tehdystä ’Planetaarinen opettajuus ja oppiminen’ -työkirjasta: 

Transformatiivinen oppiminen ja planetaarinen osallisuus 

Transformatiivinen oppiminen kutsuu opettajan astumaan ulos tiedon jakajan roolista kohti luovan tilan kannattelua ja kanssakulkijuutta, jossa korostuvat ei-tietäminen, dialogi ja yhteinen tutkimusmatka. Oppiminen etenee sykleissä – avaavasta vaiheesta kehkeytymiseen ja lopulta sulkevaan vaiheeseen, jossa uudet merkitykset jäsentyvät toiminnaksi.  

Olen nähnyt, kuinka opettajat ovat pysähtyneet kuuntelemaan hiljaisuutta, hengittäneet samaa ilmaa mindfulness-kävelyllä ja jakaneet tarinoita, jotka ovat avanneet uusia näkökulmia. Harjoitukset, kuten puuhengitys, tietoinen tulevaisuuskuvittelu ja tarkkaavainen kuuntelu ovat syventäneet yhteyttä itseen, toisiin ja ympäristöön. Niiden kautta on syntynyt yhteistä ymmärrystä siitä, mitä planetaarinen opettajuus voi tarkoittaa kullekin.  

Matkalla on tutustuttu planetaariseen osallisuuteen, joka syntyy kokemuksesta kuulumisesta maailmaan – ei vain ihmisyhteisöihin, vaan myös muuhun luontoon ja sukupolvien jatkumoon. Tämä kokemus voi saada ihmisen laajentamaan huolenpitoa ja vastuuta koko planeettaan.  

Yhdessä luotu tila, jossa hiljaisuus saa tilaa ja kehollisuus on osa oppimista, on ollut monelle opettajalle mullistava kokemus. Se on vahvistanut heidän tulevaisuustoimijuuttaan ja kykyään kantaa muutosta eteenpäin omassa työssään ja yhteisössään. 

Verkkokurssilla ja työkirjalla pääsee alkuun 

Hankkeen aikana luotiin kaikille avoin ja maksuton verkkokurssi, joka johdattaa planetaarisen sosiaalipedagogiikan teoriaan sekä kestävän tulevaisuuden rakentamiseen käytännössä – niin kasvatuksen, työelämän kuin henkilökohtaisen toimijuuden tasolla. [Linkki verkkokurssiin

Koulutuspilotin opit ja kokemukset koottiin digitaaliseksi työkirjaksi. ’Planetaarinen opettajuus ja oppiminen’ -työkirja tarjoaa konkreettisia harjoituksia ja esimerkkejä kokeiluista, ja rohkaisee opettajia astumaan mukavuusalueen ulkopuolelle, kohtaamaan epävarmuutta ja luomaan tilaa uudelle. Työkirja antaa virikkeitä myös esimerkiksi työelämän kehittäjille ja valmentajille sekä taiteen, kulttuurin ja järjestökentän toimijoille.  [Linkki työkirjaan tulossa pian] 

Tule mukaan 12.12.2025 -webinaariin, jossa Arto O. Salonen ja Björn Wallén avaavat näkökulmia planetaariseen kansalaisuuteen ja ekososiaaliseen sivistykseen. Sen jälkeen esitellään työkirjaa ja on mahdollista päästä myös dialogiin jakamaan ajatuksia siitä, miten planetaarista ajattelua voidaan vahvistaa omassa työssä ja oppimisympäristöissä. [linkki webinaariin

Planetaarinen opettajuus ei ole vain pedagoginen lähestymistapa – se on uudistuva tapa olla maailmassa, kuunnella, kohdata ja heittäytyä. Lempeää uteliaisuutta matkalle! 

Maria Joutsenvirta

Maria Joutsenvirta

Kirjoittaja KTT Maria Joutsenvirta on kestävään kehitykseen erikoistunut työelämän kehittäjä ja oppimismuotoilija. Hän kouluttaa ja valmentaa muutoksentekijöitä, jotka haluavat lisätä valmiuksiaan toimia luovasti ja systeemiviisaasti monikriisin oloissa.