Planetaarista opettajuutta etsimässä
Syksyllä 2024 Itä-Suomen yliopistossa käynnistyi kokemuksellinen ja uutta luova planetaariseen sosiaalipedagogiikkaan pohjautuva täydennyskoulutus erityisesti vapaan sivistystyön opetushenkilöstölle. Blogitekstissä koulutuksen vastuukouluttaja Erkka Laininen reflektoi planetaarista opettajuutta peilaten kokemuksia tähänastiseen oppimismatkaan koulutusryhmämme kanssa. Blogi tarjoaa lukijalle kurkistuksen planetaariseen opettajuuteen ja kestävän tulevaisuuden rakentamiseen kriisiytyvässä maailmassa.
Miten olen rohkea ja peloton oman kallioni ja virtani tunnistaja? Miten vältän valmiin polun antamisen? Miten ruokin sanatonta vuorovaikutusta? Miten luon herkkyyden ja luovuuden mahdollistavia tiloja? Miten voin olla aktiivinen uuden oppija, yhteyksien luoja ja uuden esiin tuoja? Muun muassa tällaisia kysymyksiä nousi esille, kun tutkimme koulutuksemme osallistujien kanssa planetaarisen opettajuuden olemusta. Näistä kysymyksistä välittyy kutsumus uuteen asentoon opettajan työssä.
Tämä kirjoitus on syntynyt vuoropuheluna kurssimme opiskelijoiden ja opettajien jakamien kokemusten kanssa. Olemme hahmottaneet uuden opettajuuden olemusta sukeltamalla planetaarisuuteen yhteisten oppimishetkien kautta. Ensimmäisenä päivänä kävelimme puistoon, jossa tunnustelimme yhdessä ympäröivää maailmaa kaikkien aistien avulla – opettajat ja opiskelijat rinnakkain kulkien. Istuimme kalliolle, jaoimme syntyneet kokemukset ja ihmettelimme, miten moninaisin tavoin kuulumme maailmaan.
Kun viritimme aistimme samalle taajuudelle maailman kanssa, askeleen painautuminen maahan sai aikaan kokemuksen yhteydestä planeettaan. Ympäristön äänien kuuntelu ja niihin vastaaminen synnytti tunteen kuulumisesta luonnon suureen jazzorkesteriin. Hengittäminen tuotti huolenpitoa vahvistavan kokemuksen saman ilman jakamisesta muiden hengittävien olentojen kanssa.
Minusta oikealla näin lapset päiväkodin pihamaalla. Kauempana vasemmalla siinsi hautausmaa. Siinä välissä olin minä. Kokemus värisytti kehoa. Seisoin juuri siinä paikassa, jossa oli mahdollisuus tehdä jotain sille, että se elämänkaari, joka lähtee tuolta leikkikentältä, olisi hyvä ja onnellinen toiseen ääripäähän saakka.
Tätä kaikkea olemme kokeneet ja jakaneet ryhmämme kanssa.
Planetaarinen opettajuus kumpuaa osallisuuden kokemuksesta. Se on tunnetta siitä, että oma läsnäoloni maailmassa on merkityksellistä – etten kuulu vain yhteisöön tai kansakuntaan, vaan yhteiselle maapallolle. Se on uskoa siihen, että elämäni ja työni kautta voin vaikuttaa sekä omaan että yhteiseen tulevaisuuteemme. Se on moraalista toimijuutta, joka perustuu huolenpitoni avartumiseen planeetan laajuiseksi.
Osallisuuden ja merkityksellisyyden kokemus ja niiden synnyttämä toimijuus on juuri se asia, jonka lähteille planetaarinen opettaja haluaa oppilaansa johdattaa. Tästä lähtökohdasta rakentuu merkityksellinen opettajuus, jossa oma tehtäväni tässä maailmassa voi kohdata sen, mitä planeetta ympärilläni tarvitsee.
Etsimme yhdessä ryhmämme kanssa tehtäväämme mielikuvitusmatkalla sumuiselle vuorelle. Vaelluksella tunnustelimme itsessämme sitä uutta, joka ehkä haluaisi meissä syntyä. Kohtasimme nykyisen työmme turhauttavat ja innostavat puolet. Kuuntelimme nuorta minäämme kaukana historiassa ja kohtasimme vanhan minämme viisaat neuvot tulevaisuudessa.
Tavoittelimme näkymää ja aikomusta omalle itsellemme ja työllemme, ja hahmotimme, mitä voimme luoda yhdessä tulevaisuudessa. Tunnistimme asioita, joista on hyvä päästää irti, jotta voimme kurkottaa unelmiamme kohti. Rakensimme ensimmäisiä askeleita kohti uutta ja pohdimme, keitä tarvitsemme tueksemme tehtävämme toteuttamiseen.
Näiden kokemusten kautta planetaarisen opettajuuden kuva alkoi vähitellen hahmottua. Se ei tunnu kokoelmalta uusia osaamisia, vaan pikemminkin uudelta olemisen ja toimimisen tavalta – kuin uudelta asennolta opettajan työssä.
Planetaarinen opettajuus ei pyri kertomaan, miten asiat ovat, vaan se mahdollistaa ei-tietämisen ja uuden syntymisen. Se rakentuu merkityksellisiä yhteyksiä tunnistavalle, eheyttä luovalle ja uudistavalle tavalle olla maailmassa. Se on oppijoiden kutsumista tutkimusmatkalle, jolla eletään ja toimitaan suhteissa olemisen kautta.
Planetaarinen opettajuus uskoo syvään kohtaamiseen, jossa olemme läsnä toisillemme sellaisilla tavoilla, jotka saavat meissä parhaan esiin. Se vaalii hyväksyntää ja luottamusta. Kun vain yhdessä uskallamme, uusi todellisuus nousee esiin vuorovaikutuksemme kautta ihmisten välisessä tilassa. Näin tulevaisuus tulee todeksi yhteisessä olemisessamme ja teoissamme.
Uusi asento tuntuu jo olemisen tavassani. Jalkani ovat kuin juuret, jotka kiinnittyvät planeettaan. Olen samaan aikaan avoin ja läsnä oppijoille ja maailmalle. Tunnen itseni kanssakulkijaksi ja vaellusoppaaksi, joka johdattelee heitä uuden äärelle kokemaan maailmaa ja luomaan yhdessä uutta.
Minä – rohkea ja peloton, oman kallioni ja virtani tunnistaja.
Erkka Laininen
Kirjoittaja OKKA-säätiön suunnittelupäällikkö Erkka Laininen on osallistunut planetaarisen sosiaalipedagogiikan teorian kehittämiseen Itä-Suomen yliopiston professori Arto O. Salosen johtamassa tutkimushankkeessa. Teoria julkaistiin lokakuussa 2023 Educational Theory -lehdessä. Teorialla on runsaasti sovelluskohteita niin formaalissa koulutuksessa kuin informaalin oppimisen kentällä esimerkiksi työelämässä ja kansalaisyhteiskunnan toimijoiden parissa.
Teoriaa sovelletaan myös Planetaarisuus vapaan sivistystyön opetukseen ja arkeen -täydennyskoulutuksessa, jonka tavoitteena on vahvistaa vapaan sivistystyön henkilöstön osaamista ja tukea planetaarisen orientaation sisäistymistä osaksi opettajan ammatti-identiteettiä. Valtakunnallista hanketta rahoittaa OPH ja sitä toteuttavat yhteistyössä Itä-Suomen yliopisto ja OKKA-säätiö. Vuonna 2025 koulutuksesta järjestetään kaksi toteutusta, ensimmäinen Kuopiossa ja toinen Oulussa. Koulutukseen ovat tervetulleita vapaan sivistystyön opettajien lisäksi myös muiden koulutusmuotojen opettajat.
Tutustu hankkeen koulutuksiin verkkosivuillamme: https://www.uef.fi/fi/jatkuva-oppiminen/planetaarisuus-vapaan-sivistystyon-opetukseen-ja-arkeen
Tutustu planetaariseen sosiaalipedagogiikkaan OKKA-säätiön tietosivulla: https://okka-saatio.com/kestava-kehitys/planetaarinen-sosiaalipedagogiikka