Kun tietää, että tietää

”Ilman näitä opintoja olisin varmasti vaihtanut alaa.”
”Sain aivan uutta motivaatiota ja osaamista päivittäiseen työhön. Asiakkaat saavat nyt paljon parempaa palvelua ja sen on myös työnantajani huomannut.”
”Nyt olen valmis toteuttamaan pitkäaikaisen haaveeni ja siirtymään uralla eteenpäin – omaan osaamiseen perustuvaan yrittäjyyteen! JES!”
”Välillä usko melkein loppui, mutta mahtavan kannustuksen ja opintojen ohjauksen avulla pääsin maaliin. Teillä todella pidetään opiskelijasta hyvää huolta. Kiitos!”

Siteeraukset ovat opiskelijoiltamme saatua palautetta ja koulutuksen hyödyn arviointia. Näitä lukiessa jään joka kerta nöyränä ja kiitollisena pohtimaan sitä, miten suuri etuoikeus minulla on olla mukana tukemassa, opettamassa ja ohjaamassa aikuisopiskelijoita niin lyhyissä kuin pitkissä koulutuksissa.

Pystyn myös samaistumaan palautteisiin, olenhan itsekin opiskellut lähes koko aikuisikäni. Omallakin kohdalla on monesti toteutunut lause: jos viimetippaa ei olisi, moni asia jäisi tekemättä.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö sanoi presidentti Mauno Koiviston muistopuheessa: ”Rinnan työnteon Koivisto oli aikuisopiskelija: Ylioppilaaksi tulon jälkeen maisteriksi ja lopulta tohtoriksi. Lahjakkuutta se vaati, mutta myös tiedonjanoa ja vahvaa tahtoa oppia ja osata uutta. Tänä päivänä puhumme paljon elinikäisestä oppimisesta ja aikuiskoulutuksesta; Mauno Koivisto tiesi ne jo vuosikymmeniä sitten.”

"Tiedonjanolla ja vahvalla tahtolla oppia ja osata uutta voi päästä pitkälle."

Kaikista ei tule presidenttiä, ei tarvitsekaan tulla. Tiedonjanolla, vahvalla tahdolla oppia ja osata uutta voi silti päästä pitkälle. Minulla on tapana uutta koulutusta avatessani onnitella osallistujia päätöksestä lähteä opiskelemaan. Se on oikeasti merkittävä henkilökohtainen päätös, ja sen vaikuttavuutta voi ulosmitata vielä vuosien päästä.

Erityinen ilo kumpuaa siitä, kun näen vuosien takaa tutun opiskelijan aloittamassa uutta koulutusrupeamaa. Ne kohtaamiset vahvistavat elinikäisen oppimisen kokemuksen ja hyödyn.

Tästä Aducaten asiakaslehdestä voit lukea lisää tarinoita aikuisena oppimisesta ja monista osaamisen kehittämisen vaihtoehdoista. Pääset myös kurkistamaan, mitä me aducatelaiset olemme kehitelleet iloksi jo muutoinkin antoisaan työhömme. Kaikki ideat ovat vapaasti käytettävissä! Tervetuloa opiskelemaan Itä-Suomen yliopistoon, Aducateen! Lupaan, että saat antoisia oppimisen ja kehittymisen kokemuksia. Saatatpa todeta, kuten eräs pitkäkestoisesta koulutuksesta valmistunut opiskelija: ”On ilo tehdä työtä, kun tietää, että tietää.”

LeaTuomainenKirjoittaja Lea Tuomainen on Aducaten johtaja.

Kirjoitus on aiemmin julkaistu Aducaten asiakaslehden WeAducaten pääkirjoituksena.