Haku alkoi, oletko valmis?

Tänä vuonna Itä-Suomen yliopistossa ilmestyi ensimmäisen kerran vain yksi hakuopas, johon on koottu yliopiston hakukohteet sekä hakumenettelyt. Kevään 2016 yhteishaku ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin alkoi 16.3. ja haku päättyy 6.4.

Hakeminen yliopistoon tapahtuu yleensä ylioppilastutkinnolla tai ammatillisella tutkinnolla ja valintakokeella. Hakea voi myös aikaisempien opintojen perusteella, esimerkiksi avoimien yliopisto-opintojen eli ns. avoimen väylän kautta. Avoimet yliopisto-opinnot ovat aina osa jotakin yliopistotutkintoa ja sillä tavoin opiskelu edistää tutkintotavoitetta. Aikaisempien opintojen perusteella haettaessa suuressa osassa pääaineita on määritelty opinnot ja niiden kokonaislaajuus, joilla voi hakea tutkinto-opiskelijaksi ilman valintakoetta. Opinnot tulee pääsääntöisesti olla suoritettu hyvin tiedoin (3/5). Hakuedellytyksenä on useimmiten pääaineen perus- ja aineopinnot (60 op), mutta tämä vaihtelee oppiaineittain. Tarkista hakuedellytykset pääaineen hakukohteelta.

aducate_misc-36

Kaikki haut Itä-Suomen yliopistoon tapahtuvat www.opintopolku.fi –palvelussa eli myös haku aikaisemmilla korkeakoulu- ja yliopisto-opintojen perusteella. Samalla hakulomakkeella voit hakea enintään kuuteen hakukohteeseen. Voit siis hakea sekä valintakokeella että aikaisempien opintojen perusteella samalla hakulomakkeella. Opetushallitus on tehnyt ohjevideon hakulomakkeen täyttämiseen. Opintopolku.fi –palvelussa on kuvattu hyvin myös sitä, millaisiin työtehtäviin erilaisilla pääaineilla ja yliopistotutkinnoilla voi työllistyä ja millaisia uramahdollisuuksia on tarjolla. Kannattaa tutustua!

Mikäli sinulla on hakuun liittyviä kysymyksiä, otathan yhteyttä Itä-Suomen yliopiston hakijapalveluihin. Myös Avoimen yliopiston suunnittelijat ja opinto-ohjaajat auttavat sinua erityisesti opintojen suunnitteluvaiheessa ja siinä, kun mietit, millaista polkua pitkin tähtäät yliopiston tutkinto-opiskelijaksi.

Saramäki Leila aducate

Kirjoittaja Leila Saramäki (@LeilaSaramki)on Itä-Suomen avoimen yliopiston opinto-ohjaaja, joka on kovin innostunut opinto-ohjaajan työstään sekä ohjauksen kehittämisestä ja haluaa kannustaa kaikkia opiskelun polulle.Mottona: koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa aikuisopiskelua