Opettajat koulutuksen ja opintojen lähteillä

Opetusalan valtakunnallinen koulutustapahtuma Educa-messut Helsingin Messukeskuksessa tammikuun viimeisenä viikonloppuna kokosi 14 000 opetus- ja kasvatusalan ammattilaista kuulemaan ajankohtaisia esityksiä ja tutustumaan 330 näytteilleasettajan tarjontaan. Messujen teemana tänä vuonna oli ”Opettaja 2.0 – Päivitetty versio” alaotsikoillaan: Digitaalisuus valtaa Suomen, ”Hengailua” sosiaalisessa mediassa, Ilo työskennellä hyvinvoivassa yhteisössä ja Monikulttuurisuus – mahdollisuus ja haaste.

Aducate_Educa1

Aducaten osasto Educa-messuilla

Keräsimme Koulutus- ja kehittämispalvelu Aducatesta kimpsut ja kampsut eli esitteet, oppaat ja mainostavarat mukaamme ja olimme mekin mukana tapahtumassa. Yhdessä Itä-Suomen yliopiston opiskelijarekrytointipalvelujen kanssa ohjasimme, neuvoimme ja esittelimme koulutus- ja opetustarjontaamme yhteisellä osastollamme Messukeskuksessa.

Olemme pitäneet messuilla Itä-Suomen yliopiston yhteistä osastoa jo useampana vuonna. Yhteistyö aducatelaisten sekä opinto- ja opetuspalveluista ”lainassa olleiden” rekrytointipäällikkö  Marko Junkkarisen ja uef-lähettiläs Jenny Kolströmin kanssa sujui erittäin mallikkaasti perustutkinnoista, erillisvalinnoista, ammatillisesta täydennyskoulutuksesta ja avoimen yliopiston opinnoista kertoen.

Koulutustarjonnan markkinoinnin ohessa meistä jokunen ehti käydä kuuntelemassa myös ajankohtaisia esityksiä ja kuulumisia. Uutta tietoa ja tunnelmia saimme mm. Jari Tervon ruotsin tunnilla, ja Herkällä korvalla monilukutaitoa, Helsingin OKL (Helsingin kumppanina on myös Aducaten Mopet koulutus!) ja Teemu Korhosen #mihinopeatarvitaankunongoogle -esityksissä.  (Opea muuten tarvitaan erityisesti nyt, koska pedagogin avulla opitaan muuttamaan informaatio tiedoksi.)

Aducate_Educa2

Koulutusjohtaja Ulla Turtiainen ja suunnittelija Anne Karhapää Aducaten osastolla

Osastomme kestosuosikkina opetusalan väkeä kiinnostavat avoimen yliopiston opinnoista uuden opetettavan aineen kelpoisuuden antavat opinnot, etenkin ne, mitkä voisi joustavasti verkko- tai monimuoto-opintoina suorittaa. Saimme kertoa runsaasti Suomi toisena/vieraana kielenä, erityispedagogiikan, pedagogisten ja ohjauksen opintojen suoritusmahdollisuuksista.  Messujen teemanakin olevan monikulttuurisuuden myötä esite Näkökulmia monikulttuurisiin kohtamisiin lähti usean osastovierailijan mukaan. Yliopiston tarjoamista kelpoisuusopinnoista keskustellessaan moni äiti tai isä kyseli ohimennen jälkikasvulleen tietoa yliopiston koulutustarjonnasta. Ammatillista täydennyskoulutusta puolestaan kaivattiin mediakasvatuksen saralle, ruotsin kielen opettamiseen sekä tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöön.

Messujen anti näytteilleasettajan kannalta on huikea: runsaasti vieraita messuosastolla, aitoa tiedonhakua, tavoitteiden täsmentämistarpeita ja innostuneita kysymyksiä – mitä muuta avoimen yliopiston kasvatusalan suunnittelija voisi toivoa?

Hakkarainen Sari-10x15

Kirjoittaja Sari Hakkarainen toimii Itä-Suomen yliopiston Avoimen yliopiston suunnittelijana.