Facebook ohjauksessa – sosiaalisesta mediasta saa vertaistukea aikuisopiskeluun

Tänään olleessa tentissä tuli kiskaistua ohi aiheesta. Jos olisin ollut nyrkkeilykehässä ja tehnyt tuollaisen virheen – kanveesi olisi kutsunut.
Jarmo Salo

Miten tavoittaa opiskelijat ja opiskelijat toisensa?-kysymyksen parissa askartelevat kaikki aikuiskoulutuksen parissa työskentelevät päivittäin. On sähköisiä oppimisympäristöjä, puhelinohjausta, sähköpostia, www-sivuja, joilla kaikilla on edelleen oma paikkansa monikanavaisissa tiedotus-, neuvonta- ja ohjauspalveluissa. Etäopiskelumahdollisuuksien lisääntyminen on luonut tilanteen, missä aikuisopiskelu onnistuu kaikkialla, mutta opiskelijat eivät välttämättä kohtaa enää niin usein luentosaleissa ja kahvitauoilla, eivätkä tule henkilökohtaiseen ohjaukseen Itä-Suomen yliopiston kampuksille. Kuitenkin opiskelijoiden keskinäinen vertaistuki opintojen aikana on tärkeää niin opiskelijoille kuin ohjaajillekin, koska ohjaaja ei pysty samalla tavalla eläytymään opiskeluarkeen ja ajankäytön haasteisiin.

Pyöritän työssäni kymmeniä Moodle-oppimisympäristöjä, joiden yleiset keskustelu- ja kahvihuoneet ammottavat tyhjyyttään, vaikka oikeustieteiden avoimen yliopiston opinnoissa on mukana yli 1800 opiskelijaa – luulisi kysyttävää riittävän kanssaopiskelijoilta. Vaan ei, viestintä oppimisympäristöissä on pääsääntöisesti ohjaajakeskeistä ja yksisuuntaista tiedottamista. Tälläkin on paikkansa opintoasioissa ja Moodle koetaan ehkä virallisena tiedostuskanavana, jossa ei paljon omia asioita huudella. Tämän vuoksi perustin työprofiililla keväällä 2014 Itä-Suomen avoimen yliopiston oikeustieteiden opiskelijoille oman Facebook-ryhmän ja tavoitteena oli pilotoida, toimisiko suljettu FB-ryhmä puuttuvana vapaamuotoisen vertaistuen ja ohjauksen paikkana. Ensimmäisinä päivinä ryhmään liittyi yli sata opiskelijaa ja tammikuussa 2016 on jo yli 600 opiskelijaa. Lisäksi ryhmä on poikinut alaryhmiä eri paikkakunnille sekä WhatsApp-ryhmiä, riippuen siitä onko käyttäjä ”feisbook-ikäinen” vai uusimpien pikaviestimien käyttäjä. Tarve vapaamuotoiseen viestintään on ollut ilmeinen, vaikka asialinjalla onkin pysytty. Ryhmässä on myös tutkinto-opiskelijoita sekä oikeustieteiden laitoksen UEF-lähettiläs, joten keskusteluverkosto on laajentunut tiedelaitoksen puolellekin ja siten monipuolistunut.

Yypeen rooli ja vertaistuen tärkeys aikuisopiskelussa

Oletin oman roolini alussa olevan lähinnä keskustelujen avaaja ja oletukseni piti hyvin paikkansa – nyt ryhmä elää omaa elämäänsä ja keskustelu on vilkasta. Vastailen lähinnä minulle osoitettuihin kysymyksiin, ohjeistan opiskelijoita sekä korjailen mahdollisia virheellisiä tietoja, mutta hyvin usein en ehdi edes reagoida, kun jo joltain ryhmäläiseltä on tullut vastaukset esitettyihin kysymyksiin. Toki viestitän myös itse ryhmässä ajankohtaisista asioista. Lisäksi ryhmä mahdollistaa nopeiden kyselyiden tekemisen, mikä tuo myös omaan ohjaustyöhöni välitöntä palautetta. Listasin muutamia toistuvia teemoja keskusteluissa, jotka tähän saakka olin menettänyt ilman tätä kanavaa…

Hallintotieteiden maisteri (HTM)-tutkinto-opiskelijat: Minkä verran opintojen suorittaminen edellyttää läsnäoloa Joensuussa? Oletteko kokopäiväisesti töissä opintojen ohella? Mietin tässä tulevaisuuden suunnitelmia… 🙂
Anne Hietamäki

Koska ryhmäläiset ovat aikuisopiskelijoita, luonnollisesti ISOT opiskelusuunnitelmat ja niihin liittyvä ajankäyttö ja käytännön järjestelyt kiinnostavat. Näissä keskusteluissa on parhautta, että opiskelijat avautuvat omasta elämästään, opiskelun ja muun elämä yhteensovittamisen haasteista sekä mahdollisuuksista eli tämä auttaa monta kertaa uskaltautumaan opintoihin mukaan – jos muutkin, niin minäkin.

Toverit, miten te saatte itsenne lukemisen pariin. Itselläni väsymys painaa työpäivän jälkeen, mutta oisko jotain keinoja/vinkkejä miten päivän saisi käännettyä pirteäksi illalla?
Henri Ruuskanen

Olen kokenut oppimisin ”riemua”. MUTTA jostain syystä ulkoa opettelu ei vaan oikein iske. Tuntuu, että osaan, mutta tiedän miten helppoa on löytää pikku knoppeja, joihin vuoksi homma karahtaa kiville. Saattaa olla, että pimeä sateinen aamu on omiaan muokkaamaan pieniä vastuskiviä vuoren kokoiseksi. Ei muuta kuin takaisin opiskelun pariin!
Jarmo Salo

Keskusteluissa hyvin yleinen teema on oma motivaatio ja jaksaminen. Tämän teeman alle tulee usein vinkkejä, miten eri tavoin voi aikaa hyödyntää ja/tai vähentää palvelutasoa kotosalla – vertaistukea parhaimmillaan, kun toisetkin opiskelijat kamppailevat samoissa elämäntilanteissa.

Osaako joku neuvoa miten saa verkkoluennot näkymään tabletilla, tulee vain sininen legopalikan kuva, jossa kysymysmerkkejä?
Linda Vesterinen

Tekniikka ja yliopiston eri tietojärjestelmät ovat luonnollisesti keskustelujen kestosuosikkeja, joiden toimimattomuus nostaa ärsytyskynnystä myös pöydän toisella puolella. Näissä kommentoinneissa itsekin huomaan, miten jäljessä käytettävyydeltään joiltakin osin nämä yliopiston staattiset järjestelmät ja ohjelmistot ovat digimaailmassa.

Olisiko ryhmällä neuvoja miten kannattaisi lukea noihin tentteihin? Noita sivuja, kun näyttää olevan aina useita satoja. Miten poimitte oleellisen? Lakipykälät tietysti ja poikkeukset, yleiset opit, vanhat tentit? Tarttis neuvoja tällainen aloittelija!
Ari Kyllönen

Olisiko kenelläkään mitään vinkkejä tenttikysymyksistä, luennoilta mieleen jääneitä helmiä tai muuten vain jotain tuoretta näkökulmaa siitä, miten tämän ottaisi haltuun? Nyt menee opettele ulkoa ja oksenna paperille -metodilla, mutta olisihan se kiva, jos tästä jäisi käteen jotain muutakin kuin arvosana. Vielä olisi viikonloppu aikaa saada tähän joku syvempi ymmärrys.
Saija Kalenius

Opiskelukonkarit ovat kullan arvoisia aloittelijoille, kun opiskelumaailmassa on niin monta ihmeteltävää ja uutta asiaa. Opiskelijoiden omien hyväksi todettujen opiskelukäytänteiden jakaminen on tuonut myös ohjaustyöhön tervetullutta sisältöä.

Työajalla vai 24/7?

Facebook on pikaviestintää, nopeita kysymyksiä, tykkäyksiä ja päivityksiä, joten tässä kohdin itselläni oli eniten mietittävää, että soveltuuko tämä pääsääntöisesti päivätyöaikaan tapahtuvaan viestintään? Jotenkin tämä asia on järjestynyt ihan itsestään ja ryhmässä ei välttämättä esim. viikonloppuisin tule minulle suoraan esitettyjä kysymyksiä. Sitä en ole tiedustellut, että onko tämä hyvä vai huono juttu ja olisiko enemmän odotuksia 24/7-palvelun suuntaan, mutta toistaiseksi näillä eväillä on pärjätty ja vertaistuki toimii. Tämä ryhmä on lisäksi pysynyt HYVÄN MIELEN-ryhmänä eikä kertaakaan ole ollut tarvetta puuttua keskusteluihin tai poistaa mitään, joten tämä on siten poikkeuksellinen verrattuna useisiin muihin harrastusryhmiin. Käyttäjäkokemuksena en voi muuta kuin kehua tätä pilotointia ja opiskelijoita, jotka ovat ottaneet ryhmän omakseen ja tsemppaavat toisiaan niin myötä- kuin vastamäessä. Toiminta on siis tullut jäädäkseen – ennen seuraavaa sopivaa viestintäfoorumia…

Se tunne kun opiskelija-rekisterin saldo on 60 op ja tajuat että opiskelupaikka on enää muodollista silausta vaille 🙂
Anna-Liisa Kuusela

Huhhahheijaa!!! Syksyn ensimmäinen inspiraatio avata moodle ja tsekata tenttiaikataulut sekä varata tentit ja kirjat ja ja ja! …Ensimmäinen hylsy tentistä vetäs inspitraatiot maihin ja nyt aikani ryvettyä ja sisua kerättynä kohti uusia haasteita 🙂!!
Mia Siemann

Ja tykkääjiä riittää!!

Tuominen Seija-10x15Kirjoittaja on Seija Tuominen YTM, Aducaten oikeustieteiden suunnittelija.