Uusia ystäviä Shanghain Pudongista

Muutama viikko on vierähtänyt neljännen Shanghain Pudongin terveydenhuollon johtajaryhmän kaksiviikkoisesta koulutusvierailusta Kuopiossa. Olen jo toipunut suurimmasta haikeudesta, joka tulee aina ryhmän lähdön jälkeen. Vaikka ohjelman kokoaminen kaikkine moninaisine järjestelyineen ja muistamisineen on välillä uuvuttavaa, itse toteutus pitkistä päivistä huolimatta antaa valtavasti voimia. Vieraidemme lämmin, avoin, innokas ja motivoitunut läsnäolo saa joka kerta unohtamaan kaiken ennakkotuskan.

Aducate_shanghai2

Mutta mikäpä oli toteuttaessa hyvin suunniteltua ohjelmaa, kun mukana tiimissä ja tukena on kokenut joukko kolleegoja. Ja olihan tämä jo neljäs kerta. Jokaisesta aiemmasta on opittu asioita, jotka auttavat valmistautumisessa.

Ohjelma sujui aivan suunnitellun käsikirjoituksen mukaisesti ilman yllätyksiä. Toteutusta vietiin läpi osittain kahdessa ryhmässä. Toisen ryhmän erityisenä kiinnostuksena olivat terveydenhuollon palvelut ja johtaminen, toisen terveydenhuollon sosiaalityö.

Ryhmän kotiin viemisinä arvokkainta on varmasti juuri suomalaisen sosiaalityön sisältö, merkitys, ammattilaisten koulutus ja tiivis yhteistyö terveydenhuollon kanssa muun muassa ikäihmisten palveluissa. Muina vaikuttavimpina kokemuksina palautteissa nousi aikaisempaan tapaan laaja-alainen ehkäisevän työn ote, terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, eri professioiden yhteistyö sekä suomalaisen sairaanhoitajan suuri itsenäinen työote ja vastuu potilaiden hoidossa niin terveyskeskuksissa kuin sairaaloissakin.

Syksyn sää yllätti meidät erittäin positiivisesti. Lähes koko kahden viikon ajan paistoi aurinko ja vasta aivan viimeisinä päivinä tulivat tyypilliset lokakuun harmaat ja kosteat päivät. Nautimme patikoinnista Vuorilammen metsissä, makkaran paistosta nuotiolla, savusaunasta ja uimisesta. Ja tietysti jääkiekosta, vaikka Kalpa ei kovasta kannustuksesta huolimatta sinä iltana voittoon yltänytkään.

Aducate_Shanghai1

Luonto, puhtaus ja suomalaisten hiljaisuus tekivät vaikutuksen ystäviimme. Sen voi päätellä ryhmän ottamista sadoista valokuvista, joita saimme ihailla jatkuvasti. Niissä oli meitä uuvuttava määrä kuvia metsästä, puista ja järvistä ja uskomattoman taiteellisia luontokuvia muun muassa auringon laskusta. Me emme vieläkään osaa hyödyntää luonnon arvoa matkailuliiketoiminnassa.

Jäämme suurella innolla odottamaan varmistusta ensi vuoden Shanghain Pudongin opiskelija ystäviemme aikataulun varmistumista.

Olkkonen Anna-10x15.pngKirjoittaja Anna Olkkonen on Aducaten sosiaali- ja terveysalan johtamiskoulutusten suunnittelija.