Yliopistollista autopeliä

Aducate lean simulaatioTiedättekö mitä saa, kun istuttaa joukon itäsuomalaisia johtajia ja esimiehiä autojen tuotantolinjalle ilman kummempaa perehdytystä? No, minäpä kerron. Ensin saa nähdä hieman epätietoisia ilmeitä. Sitten saa nähdä paineen alla tehtyä haparoivaa kokoonpanotyöskentelyä ja kuulla painostavaa hoputusta. Lopputuloksena tästä kaikesta leluautoja, joista irtoaa tuulilasit, jotka kulkevat väärinpäin ja jotka eivät ehdi asiakkaalle ajoissa.  Välillä ynnäillään tuloksia paperille ja kohta aloitetaan tuotanto alusta pienin muutoksin. Kolmen kierroksen jälkeen hommat sujuvat jo varsin mallikkaasti. Paine ja kiire ovat poissa ja linjalta syntyy mallikelpoisia autoja. Paperilla olevat numerotkin ovat muuttuneet – hyvään suuntaan tietenkin.

Miksi ihmeessä itäsuomalaiset johtajat ja esimiehet sitten ylipäätänsä istutetaan autojen tuotantolinjalle? Varsinkin, kun porukka on kovin monenkirjavaa, eivätkä osallistujien työtehtävät liity autojen valmistukseen mitenkään. No, minäpä kerron senkin. Kyse on Aducaten johtamiskoulutuksesta, jossa syvennytään lean-ajatteluun. Niin, että ihan yliopistollista autopeliä se oli. Totuuden nimissä on kuitenkin mainittava, että pelkällä autoleikillä ei leania oteta haltuun, vaan ennen peliä osallistujat perehtyivät leanin perusperiaatteisiin perinteisempien menetelmien, kuten harjoitustöiden ja ryhmäkeskustelujen, avulla.

Aducate-lean-simulaatio-1

Kääri hihat ja ala hommiin!

Lean-koulutukseemme osallistuneet joutuivat siis hyppäämään pois mukavuusalueeltaan ja ihan oikeasti ”käärimään hihat ja alkamaan hommiin”, kuten erästä osallistujaamme kehotettiin. Yliopistollinen johtamiskoulutus ei siis ole vain tiukkaa teoriaa – luentoja luentojen perään, kirjallisuutta ja esseetehtäviä, vaan parhaimmillaan se on teorian tuomista käytäntöön, innostumista ja innovointia.  Veikkaan, että tämän edellämainitun lean-koulutuksen opit jäävät osallistujien mieleen vielä pitkäksi aikaa, onhan tässä kuitenkin osuttu osallistujien tunteisiin.

”Kohtaamalla haasteita ja ponnistelemalla vaikeiden asioiden kimpussa tulee samalla houkutelleeksi esiin myös oppimisen myönteiset tunneaallot; uteliaisuuden, innostuksen, ja onnistumisen ilon.” Tiina-Maria Päivänsalo, Oppimisen taidot -blogissa

Uteliaisuus ja innostus huokuivat vielä toisen koulutuspäivän viimeisellä tunnillakin, kun osallistujat miettivät ryhmissä Leania oman työnsä näkökulmasta. Tämän uteliaisuuden ja innon he kantoivat mukanaan työpaikoilleen, ja luvassa on varmasti vielä onnistumisen iloa, kun lean-oppeja aletaan soveltaa käytäntöön. Loppukaneettina mainittakoon erään osallistujan antama palaute, jossa tiivistyy koulutuspäivien anti:

”Virkistävin ja mielenkiintoisin koulutuspäivä pitkään aikaan. Antoi paljon mietittävää omaan organisaatioon.”

Mikäli sinun uteliaisuutesi leania-kohtaan heräsi, niin 2.-3.9.2015 järjestämme Joensuussa toisen toteutuksen Tuottavuutta ja työtyytyväisyyttä leanin avulla -koulutuksesta. Lisätietoja ja ilmoittautuminen täällä.

Hana Kivijärvi Aducate

Kirjoittaja Hanna Kivijärvi on koulutussihteeri, joka työskentelee Aducatessa mm. johtamiskoulutusten parissa.