Opiskelu työn ohella – faktaa vai fiktiota

toinen_tutkinto_aikuiskoulutus

Tämän päivän työelämä suitsuttaa jatkuvaa muutosta, uuden oppimista, elinikäistä oppimista, joustavuutta, kokonaisuuksien hallintaa, luovuutta, innovatiivisuutta, osaamisen päivittämistä… ja tästä kaikesta pitäisi vähintään innostua, jos ei nyt ihan rakastaa. Mihin se sitten useimmiten johtaa? No tietysti opiskeluun työn ohessa. Jokainen aikuisopiskelija tietää sen, että kun on antanut opiskelulle pikkusormen, se vie koko käden. Ja vaikka välillä kuinka päättää, että nyt en opiskele mitään, niin kohta jo surffailee esimerkiksi avoinyliopisto.fi –tietokannassa tai aikaisempien opinahjojen (esim. aducate.fi) sivuilla. Etsien joko lyhyempiä täydennyskoulutuksia tai pidempiä opintokokonaisuuksia. Miksi, oi miksi sitä laittaa itsensä tiukille työn ohessa? Miksi ei vain laittaisi työpäivän päätteeksi ovea kiinni ja harrastaisi liikuntaa? Tai kulttuuria?

aikuiskoulutus aducate

Mutta kun uuden oppiminen on vain niin kivaa. Ja palkitsevaa. On hienoa huomata uusia näkökulmia, saada uusia oivalluksia,lukea lukemattomia kirjoja ja artikkeleita. Kyseenalaistaa omat ajatukset tai toimintatavat. Nähdä metsää puilta tai päinvastoin. Keskustella opiskelukaverin kanssa joko livenä tai verkossa. Saada tukea ja tsemppiä omaohjaajalta tai opinto-ohjaajalta siinä vaiheessa, kun ei oikein jaksaisi. Ja kun saa tehtävän palautettua tai opintosuoritusmerkinnän, saati sitten todistuksen, voi sitä onnen ja helpotuksen tunnetta. Työkin saa uutta merkitystä, kun on oppinut jotain uutta.

Aikuiskoulutus voi olla myöspäätoimista ja tavoitteellista

Ja jos muu elämäntilanne antaa myöten, on mahdollista jäädä myös opintovapaalle. Siinä on tietyt ehtonsa työssäoloajan suhteen ja työnantajan on myös oltava myötämielinen. Mutta kannattaa tutustua Koulutusrahaston hyviin sivuihin, jossa voi laskea mm. oman aikuiskoulutustuen määrän. Ja miettiä sen jälkeen, voisiko opiskelu hetken aikaa olla myös päätoimista ja tavoitteellista. Aikuiskoulutustukea saa myös avoimen yliopisto-opetuksen tai yliopistollisen täydennyskoulutuksen opintoihin. Koulutusrahastosta voi hakea myös ennakkopäätöksen, mikäli vasta harkitsee päätoimisen opiskelun mahdollisuutta. Se ei maksa kuin pienen tekemisen vaivan ja olemassa olevan opinto-oikeuden, jonka saa meiltä myös ennakkopäätöstä hakiessa.

Oppimisen palkitsevuus

Toinen tutkinto työn ohessa on loppusuoralla. Työn ohessa opiskelu on ollut itselläni ”sivutoimisesti päätoimista” siitä alkaen, kun aloitin työurani. Välillä opiskellen pieniä osaamisen täydentämiseen liittyviä opintoja ja välillä pidempiä kokonaisuuksia. Ja toteutan nyt aikuisopiskelijan unelmaa –  opintovapaata. Vaikka opintovapaa on vasta alussa, jo nyt on ihana rauha keskittyä miettimiseen, kirjoittamiseen, pohtimiseen ja tähän hetkeen. Vaikka säntillisesti opiskelen, teen välillä myös muuta –  urheilen, tapaan ystäviä, hoidan kotia. Ajattelu vaatii tilaa, kuten on sanottu. Kannattaa kuunnella itseään, tehdä itselle sopivia valintoja ja muistaa, että elämä on tässä ja nyt.  Ja tosiaan, se kolikon toinen puoli –  oppimisen palkitsevuus – voittaa aina opiskelustressinkin, oli sitten töissä tai ei.

Saramäki Leila aducateLeila Saramäki

Kirjoittaja on opintovapaalla (1.4.-2.6.2015) oleva Aducaten kohta valmistuva opinto-ohjaaja.