Vaikuttavampaa työllistymisen tukemista | Ilmoittaudu webinaariin

Viimeaikaiset uutiset työttömien määrästä ovat olleet huolestuttavia. Työttömyys on Suomessa suuri yhteiskunnallinen haaste, jota pyritään ratkaisemaan useilla rakenteellisilla uudistuksilla. Hallituskauden pian vaihtuessa keskustelu työllisyydenhoidosta kiihtyy. Ja hyvä niin – ratkaisuja kaivataan. Kansantaloudellisen kuorman lisäksi työttömyys on etenkin henkilökohtainen tragedia, kuten dosentti Ville Jalovaara totesi Hesarin mielipidekirjoituksessaan.

Yhteiskunnalliset ratkaisut ovat tärkeitä, mutta voisimmeko niitä odotellessa tehdä jotain enemmän työllisyyden tukemiseksi?

Työllistymistä tukevia palveluita tarjotaan jo yli 30 %:lle työttömistä. Kuitenkin noin 180 000 työtöntä henkilöä on tilanteessa, jossa työvoimapoliittiset toimet eivät ole avanneet tietä avoimille työmarkkinoille. Työministeri Ihalainen on ottanut kantaa tilanteeseen: ”Vaikka vienti lähtee vetämään ja talous piristymään, näiden ihmisten työllistyminen ei tapahdu itsestään. Se vaatii tuekseen merkittäviä työkykyä, kuntoutusta, sosiaalipalvelua ja koulutusta koskevia toimia.”

Merkittäviä toimia?

Ihalainen on puhunut työllisyyden tukemisessa ”merkittävistä” toimista ja palveluista. Voisiko merkittävä tarkoittaa samaa kuin vaikuttava? Jos palvelu on vaikuttava eli sen avulla asiakas saavuttaa sen, minkä haluaa, niin eikö se ole samalla hänelle myös merkittävä?

Sanna_SaastamoinenKuinka sitten löydämme nämä merkittävät ja vaikuttavat palvelut? Hypätään hetkeksi työllisyyden tukemisesta toisenlaisiin palveluihin. Etsin vuosi sitten kuntoilun aloittamisen tueksi ja onnistumisen varmistamiseksi palvelua. Kyselin tutuilta, googlasin netistä ja luin alan lehtien tekemiä testejä. Vertailin tarjolla olevia palveluja ja tulin siihen tulokseen, että yhden palvelun vaikuttavuus on selvästi muita parempi. Siis palvelua ostamaan!

Voisimmeko vertailla samalla tavalla työllistymisen tukemisen toimintatapoja? Vertaillessa tutkimusten perusteella erilaisia tapoja tukea työllistymistä voimme helposti todeta, että tuetun työllistymisen työtapa antaa muita työllisyystoimia paremman lopputuloksen; asiakkaiden työllistymistulokset ovat huomattavasti parempia ja työpaikat löytyvät nopeammin (Bond, Drake & Becker 2008).

Tuetun työllistymisen työtapaa voi käyttää kaikkien työtä hakevien asiakkaiden kanssa riippumatta hänen taustoistaan. Työtavan keskiössä on asiakkaan motivointi ja aktivointi, osallisuuden tukeminen sekä nopea työpaikan etsiminen ja työnantajan tukeminen rekrytointiprosessissa.

Itä-Suomen yliopiston Aducate järjestää koulutusta tuetun työllistymisen työtavasta. Järjestyksessään 10. TRADES-Diploma – tuetun työllistymisen asiantuntijakoulutus antaa työkaluja haastaviin asiakastilanteisiin sekä osaamista tukea vaikuttavasti ja tehokkaasti asiakkaiden työllistymistä.

Tule kuuntelemaan lisää vaikuttavasta työllistymisen tukemisesta maksuttomaan webinaariin 19.3.2015! Ilmoittaudu tästä.

En liioittele yhtään kun sanon, että TRADES-Diploma muutti elämäni! Aikaisemmin tuskailin sitä, että asiakkaistani vain pieni osa työllistyi. Nykyisin kolmannes työllistyy palkkatyöhön ja melkein kaksi kolmannesta on siirtynyt yrityksiin työkokeiluihin! Suosittelen koulutusta jokaiselle työllistymisen tukijalle!

Ja kyllä, kuntoilupalvelujen vertailu kannatti: sohvaperunan elämä jäi ja juoksin ensimmäisen puolimaratonini syyskuussa!

Kirjoittaja on Sanna Saastamoinen, Aducaten suunnittelija ja TRADES-kouluttaja