Opiskelun sietämätön keveys

Opiskelu on yksi niistä harvoista toiminnoista, jota elämässä ei voi ikinä katua. Unelmiin siis kannattaa uskoa. (Satu, 43, virkamies)

Vuodesta 2003 olen kulkenut aktiivisesti mukana ja sivusta seurannut aikuisopiskelijoiden arkea avoimessa yliopistossa oikeustieteiden opinnoissa. Opiskelijoiden kautta koen olevani näköalapaikalla, mitä yhteiskunnassa ja työelämässä tapahtuu ja miten opiskelijoiden elämänkaaren eri vaiheet vaikuttavat opiskelutavoitteisiin. Avoimen yliopiston ja oikeustieteiden laitoksen tiivis yhteistyö aikuisopiskelijoiden tutkintotavoitteisen opiskelun mahdollistamisessa myös muualla kuin Joensuun kampuksella on johtanut positiiviseen tilanteeseen, jossa kaikki voittavat – niin opiskelija, tiedelaitos kuin avoin yliopisto. Mikäpä yliopisto ei haluaisi motivoituneita opiskelijoita, jotka suorittavat opintoja varmasti ja haahuilematta, vaikkakin joskus hitaammin johtuen mitä erilaisimmista elämäntilanteista. Aikuisopiskelijat tuovat luentosaleihin työelämän ongelmia ja kokemusta haastaen myös opettajia kehittymään.

aducate_misc-36

FAQ pykälien pänttäämisestä

Pärjäänkö opinnoissa? – ahkeralla opiskelulla kyllä. Voinko aloittaa ilman aikaisempia oikeustieteiden opintoja, lukio-opintoja? – kyllä. Voiko oikeasti suorittaa opintoja/tutkintoa etänä? – kyllä. Paljonko vie aikaa? – tapauskohtaista. Olenko liian vanha? – et, jokainen ikä on hyvä aloittaa opiskelu. Pääseekö tutkinto-opiskelijaksi ilman pääsykokeita? – kyllä (Hallintotieteiden kandidaatti/maisteri). Em. kaltaisiin kysymyksiin tulee vastattua lähes päivittäin. Opintojen saatavuuteen on helppo vastata myöntävästi, sillä opintoja voi suorittaa lähes missä vain, kiitos laajan yhteistyöoppilaitosverkoston ja joustavien opintojen. Jokaisella opiskelijalla on oma polkunsa ja valmiudet opiskeluun, joten se vaikuttaa myös opintojen edistymiseen eikä yhtä yhtenäistä aikataulua tutkinnon suorittamiseen ole. Liian ruusuista kuvaa en opiskelusta pyri maalaamaan, sillä opiskelu muun elämän ohessa on aina rankkaa. Lukemista, kirjoittamista, lukemista – aikaa siihen menee ja mutta ahkeralla opiskelulla myös pärjää. Aika ja sen riittämättömyys onkin suurin haaste aikuisopiskelussa, joten hyvä ajankäytön ja opintojen suunnittelu on kaiken A ja O, muuta elämää unohtamatta. Parhaimmillaan jo opintojen aikana avautuu uusia työmahdollisuuksia ja urahaaveet voivat vahvistua, mutta yhtä hyvin täsmentyä, että tämä ei olekaan haluamani juttu. Tutkintokin koostuu yksittäisistä opintojaksoista, joten pienestä on hyvä lähteä liikkeelle.

Läpi harmaan kiven – Motivaatio

”Motivaation tulee olla suuri ja se kantaakin pitkälle. Ainakaan vielä en ole katunut päätöstäni, vain sitä, etten aloittanut tätä aiemmin! (Taija, 33, vanhempi rikoskonstaapeli)”

Tämän ison M:n edessä olen aina ihan myyty, mistä nämä opiskelijat löytävät ajan ja innon herätä klo 4 aamulla lukemaan tenttiin ennen töihin lähtemistä ja tehdä tehtäviä lomilla? Sisältähän se lähtee, vaikka toki ulkoinenkin kimmoke, esim. uralla eteneminen/työpaikan vaihtuminen/häviäminen voikin olla opintojen aloittamisen laukaiseva tekijä. Tämä M on se kannatteleva tekijä, kun tentti ei mene läpi, lapset sairastavat, työtehtäviä riittää, arki pyörii täysillä eikä aikaa ole kunnolla mihinkään. Opiskeluun kuuluu ylä- ja alamäkiä luontaisesti, mutta koko matkasta ja vauhdista vastaa iso M.

Tutkintotodistusta hakemassa kampuksella

Yksi tapaus vuosien varrelta muistuu elävästi mieleen, kun kaksi nohevaa opiskelijanaista tuli Kainuusta hakemaan hallintotieteiden kandidaatin papereita tiedekunnasta. Kumpikaan ei ollut ennen sitä käynyt Joensuun kampuksella opintoihin liittyen, vaan olivat suorittaneet opintonsa Kajaanista käsin, mutta tutkintopapereita tultiin siis hakemaan. Yhdessä olivat opintoja suorittaneet työn ohessa ja toisiaan tsempanneet läpi opiskelun. Tarinaan kuului itkua, naurua, paljon työtä ja suuria tunteita ja mielestäni matka sai arvoisensa päätöksen, kun toisen mies oli kuskina ja tuoreet kandit istuivat kotimatkan auton takapenkillä kuohuviiniä nauttien. Jotenkin tuossa reissussa kulminoitui opiskelunilo, tärkeä vertaistuki sekä ajatus jostain paremmasta uuden tutkinnon myötä – kevyt ei matka ollut maaliin saakka, mutta kannatti.

Opintoihin mukaan?

Vuosittain avoimessa yliopistossa oikeustieteiden opinnoissa opiskelee n. 1600 opiskelijaa, suurin osa ihan jossain muualla kuin Joensuussa ja monella tutkinto tavoitteena. Omassa työssäni minulla on siis monta opiskelutarinaa kuunneltavana, opiskelijaa ohjattavana ja unelmaa tuettavana.

Tykkään!

Jos kiinnostuit, tutustu moniin mahdollisuuksiimme!

Tuominen Seija-10x15

Kirjoittaja on Seija Tuominen YTM, Aducaten oikeustieteiden suunnittelija.