Tiedollinen tammikuu

Uuden vuoden lupauksia?

Tiedollinen tammikuuVuoden vaihtuminen ja uuden vuoden alkaminen on mielenkiintoista aikaa. Jos ajatellaan normielämää ja normityöelämää, loppuvuoteen ennen joulua ja tilinpäätöstä liittyy paljon töitä, paljon kiirettä, paljon tekemistä, paljon rästejä. Myös joulun valmistelu siinä kaiken ohessa vie oman aikansa ja energiansa. Väsyttää.

Joulu. Tuo rauhoittumisen ja rentoutumisen ja latautumisen aika. Hyvää ruokaa ja juomaa, yhdessä olemista ja vielä lisää ruokaa. Ettei jopa ylensyömistä, ähkyä. Monta ihanaa päivää.

Uuden vuoden lähentyessä alkaa Facebook ja sosiaalinen media hehkuttaa tipatonta tammikuuta (lopeta alkoholin käyttö) tai tipallista tammikuuta (juo enemmän vettä). Aloita liikkuminen tai liiku enemmän. Ota kuuri sitä tai ota kuuri tätä. On kaikenlaisten lupausten aika. Uusi vuosi innostaa ja uusi vuosi pistää miettimään. Mitä minä tulevalta haluan? Mitä olisin valmis tekemään? Mitä aloittamaan tai mitä lopettamaan?

Mitä tämä liittyy opiskeluun?

Moni on saattanut lukea paljon joulun aikaan tai katsonut paljon leffoja tai muuten antanut mielen vaellella ehkä ulkoilun lomassa. On saattanut vihdoin olla vähän aikaa ja hengähtää. Tai on tehnyt arviota työstään, kun on vähän etäisyyttä tai harrastuksistaan, kun on saattanut olla joulutaukoa. Tämä rentoutumisen ja rauhoittumisen vaihe on saattanut herättää tarpeita myös kouluttautumiseen tai itsensä haastamiseen. Haluaisinko oppia jotain uutta? Tarvitsisinko työhöni jotain potkua?

Mikä voisi kiinnostaa, mikä voisi innostaa?

Tipattoman tammikuun ja herkuttoman helmikuun tilalle voisi miettiä vaikka tiedollista ja tieteellistä tammikuuta sekä haastavaa (siinä positiivisessa mielessä) helmikuuta… Kokeilla jotain uutta, toteuttaa omia haaveitaan, kehittyä omassa työssään.. Mikä voisi olla tavoite? Sen tiedät vain sinä. Tai jos et vielä tiedä ja haluat näitä yhdessä pohtia, otathan meihin yhteyttä.

Saramäki Leila

Leila Saramäki, KM // Itä-Suomen yliopisto // Aducate // Avoin yliopisto //

Lue edellinen blogini täältä: