TET-harjoittelijan terveiset | Greetings from a work practice program intern

(Please, scroll down to read a summary in English)

Moi! Olen Veea Malkki ja olin Itä-Suomen yliopistolla TET harjoittelussa viikolla 43. Olen 15-vuotias eli olen 9. luokalla ja asun Varkaudessa. Harrastan piirtämistä ja pelaamista. Tykkään myös askarrella ja tehdä käsitöitä. Lempiaineeni koulussa ovat käsityöt, liikunta ja matematiikka. Minä en tykkää ruotsista ja uskonnosta. Olen aika ujo luonteeltani, mutta olen myös todella ahkera. Tulevaisuudessa haluaisin jonkin luovan työn, missä saisi tehdä juttuja, suunnitella ja käyttää luovuuttaan.

Maanantaina menin työharjoitteluun Kuopioon. Aluksi tutustuin Itä-Suomen yliopiston kirjastoon Kuopiossa, ja mielestäni tilat olivat todella kivat ja mukavat opiskeluun. Suunnittelimme samalla jouluaiheista esittelyvideota kirjastosta. Tutustuin myös henkilökuntaan. Lounaan jälkeen osallistuin opetus- ja tietopalveluiden kokoukseen. Tutustuin Itä-Suomen yliopiston historiaan ja etsin kirjastosta kirjoja Bookface Friday -kuvia varten.

Tiistaina menin Joensuuhun. Joensuussa oli isompi kirjasto kuin Kuopiossa ja kävimme ensin tutustumassa koko kirjastoon. Osallistuin opetus- ja tietopalveluiden viikkokokoukseen. Kokouksessa puhuttiin kirjaston järjestämistä opetuksista. Se oli aika kiinnostava ja kivaa. Iltapäivällä pääsin repimään kirjoja. Kirjastossa poistetaan myös kirjoja ja jos kirja poistetaan, se pitää kierrättää. Työtehtäväni oli ottaa kirjoista kannet irti ja lajitella sivut ja kansi eri laatikoihin. Pääsin myös seulomaan kirjoista Varastokirjastoon lähetettäviä ja kokonaan hävitettäviä kirjoja. Osallistuin avoin tiede ‑kokoukseen. Siinä käsiteltiin tutkimuksen tukipalveluita.

Keskiviikkona olin Kuopiossa. Aamulla osallistuin asiakaspalvelukokoukseen. Kokouksessa käsiteltiin esimerkiksi asiakkaiden palautteita. Päivän lopuksi tein kokoelmatyötä kirjaston kellarissa. Minulle annettiin luettelo, jossa luki kirjojen nimi, numero ja mitä osa-aluetta se oli. Etsin kirjat ja kasasin ne yhteen pinoon. Tämä oli tosi kivaa ja nopeaa työtä. Siinä sai vähän liikkua ja sai olla yksin. Haastattelin kahta henkilökunnan jäsentä heidän työtehtävistään.

Torstaina olin Kuopiossa KYSin kirjastossa. Aamulla osallistuin koko kirjaston henkilökunnan yhteiseen torstai-infoon. Kokouksen jälkeen yksi kirjaston henkilökunnan jäsen esitteli minulle, miten kirjasto avataan ja mitä pitää tehdä ennen avaamista. Avaamisen jälkeen tein kokoelmatyötä, eli etsin kirjoja hyllyistä luettelon mukaan ja lajittelin kirjat Varastokirjastoon lähetettäviin ja kokonaan poistettaviin. Iltapäivän olin seuraamassa tiedonhaun opetusta. Opetukseen osallistui 200 ihmistä.

Perjantaina olin Kuopiossa. Vein henkilökunnalle kortin ja vähän karkkia kiitokseksi TET-viikosta. Kirjoitin tätä blogitekstiä vähän eteenpäin. Kirjoittamisen jälkeen menin asiakaspalveluvuoroon. Sain viedä palautettuja kirjoja takaisin paikoilleen ja opettelin tulostimen käyttöä. Tulostimesta oli loppunut paperi ja muste, joten autoin niiden laittamisessa. Vuoron jälkeen tutustuin RTVA-laitteisiin. Ilmeisesti sen kautta pystyy näkemään artikkeleita ja elokuvia. Lounaan jälkeen kävimme ottamassa Bookface Friday -kuvan. Kävimme ottamassa kuvan järven rannalla. Kuvan ottaminen oli aika vaikeaa, mutta kyllä siitä jotain tuli.

Yliopistolla oli tosi kiva olla. Ihmiset olivat ihania ja ystävällisiä. Oletin, että olisi pitänyt olla paljon enemmän kirjastoissa, mutta sain kyllä tehdä kaikkea muutakin. Oletin, että ei tarvitsisi istua näin paljon tietokoneella. Kokouksiakin oli mielestäni ehkä vähän liikaa. Mielestäni paras työtehtäväni oli kokoelmatyö. Siinä sai liikkua ja oli hauska etsiä kirjoja hyllyistä. Vaikka täällä oli ihan kivaa, on myös kiva palata takaisin kouluun.

Veea istumassa rantakivellä Bookface Friday -kuvan ottamisen jälkeen.

Veea Bookface Friday -kuvan mallina Kuopiossa Savilahden rannalla. Veean Bookface Friday -kuva julkaistaan tulevana perjantaina kirjaston Instagramissa. | Veea as a model for a Bookface Friday photo in Savilahti, Kuopio. The Bookface Friday photo will be posted this coming Friday on the library’s Instagram. | Photo: Piia Pietarinen

Briefly in English

9th grader Veea Malkki worked as a work practice program intern in the library last week. During the week, Veea, among other things, became acquainted with the library’s offices both in Kuopio and Joensuu, attended meetings of various services of the library, assisted librarians with removals from the collections, took part in information retrieval teaching session, got to know the library customer services, and wrote a blog text about her experiences at the library. Veea’s feelings at the end of the week were positive:

“It was really nice to spend the week at the University. People there were wonderful and friendly. In advance I assumed I would have worked more in the library facilities (i. e. customer services), but I got to do much more. I also assumed I wouldn’t have had to work on a computer so much. In my opinion there were too many meetings. For me the best job was working with the collections. While doing that I got to move around, and it was fun to search for books from the shelves. Even though it was nice here, it’s also nice to go back to school.”

Veea Malkki, TET harjoittelijia | WPP intern
Englanninkielinen tiivistelmä | English summary: Piia Pietarinen