Kirjaston asiakaspalautteet: näin vastaamme kehityskohtiin | Library customer feedback: our response
(Please, scroll down to read in English.)
Kirjasto järjesti syksyllä 2022 palautekampanjan. Koronavuosien jälkeen koimme tärkeäksi kuulla käyttäjiemme toiveita ja tarpeita, sillä saimme iloksemme huomata, kuinka kampuksille oli taas palattu sankoin joukoin. Palautetta voi jättää kotisivujemme kautta jatkuvasti, mutta halusimme tuolloin erityisesti muistuttaa tästä mahdollisuudesta. Se kannatti: saimme välillä 10.10.–4.11.2022 yhteensä 34 palautetta eli mukavasti normaalia enemmän.
Saimme palautetta erityisesti työrauhasta ja muiden huomioimisesta, kiinteistötekniikasta ja -huollosta, ergonomiasta sekä asiakaspalvelustamme. Palautteita ropisi sekä koko kirjastolle että erikseen molemmille kampuksille – suurin osa koski kuitenkin Joensuun kampuskirjastoa.
Selkeästi eniten palautetta kirvoitti työrauhan tarve Joensuussa: tiloissamme on liikaa ääntä, ja se vaikeuttaa opiskelua. Useat teistä pyysivät toiset huomioivaa käytöstä äänenkäytön lisäksi myös siisteydessä ja tietokonealueilla toimimisessa. On hienoa, että tietokoneet ovat kovassa käytössä, mutta välillä käy niinkin, että niille varatuilla työpisteillä käytetäänkin vain omia laitteita. Muita työpisteitä omien laitteiden käyttämiselle kirjastossa riittää, joten on harmillista, jos toinen asiakas ei pääse käyttämään tietokonetta tämän vuoksi. Palautteista kävi lisäksi ilmi, että työpistettä ei aina muisteta jättää siistiin kuntoon seuraavaa käyttäjää varten.
Työrauhan edistämiseksi Joensuun kampuskirjasto alkoi viime syksynä työstää Äänivyöhykkeitä ja niihin liittyviä opasteita. Olemme ottaneet vyöhykkeet nyt käyttöön ja uudistaneet opasteet, joten toivomme niistä palautetta. Äänivyöhykekartan ja uudistetut kerrosopasteet löydät Joensuun kampuskirjaston jokaisesta kerroksesta portaiden lähettyviltä, ja lisätietoja tiedotteestamme. Kuopion kampuskirjaston osalta työrauha on säilynyt kohtalaisen hyvänä, joten katsomme nykyisten opasteiden riittävän siellä toistaiseksi. Jokainen meistä voi tehdä osansa viihtyisämmän kirjaston hyväksi, ja se korostuu erityisesti 24/7-itsepalveluaikana.
Saimme runsaasti palautetta myös Joensuun kampuskirjaston tiloista ja kalusteista. Meiltä toivottiin lisää istumapaikkoja ja opiskelutilaa sekä ryhmätyötiloja. Myös kalusteiden ergonomia ja tilojen valaistus jättivät toivomisen varaa. Kirjaston jatkuva remontointi sai ymmärrettävästi kritiikkiä, mutta toisaalta palautteissa nousi esiin myös toive kirjaston remontoimisesta nykyaikaisemmaksi. Remonttien tarpeeseen emme voi vaikuttaa, mutta tiedotamme niistä jatkossakin parhaamme mukaan, jotta jokaisella on mahdollisuus varautua niihin kirjastoa käyttäessään.
Osa saamastamme palautteesta koski Carelia-rakennuksen talotekniikkaa, kuten sisäilmaa, josta saimme sekä kielteistä että myönteistä palautetta. Erityisesti tietokonealueelle toivottiin parempaa ilmanvaihtoa ja matalampaa lämpötilaa. Viihtyisyyteen liittyy myös palaute tilojen siisteydestä ja siivouksesta, josta olemmekin olleet yhteydessä toimitilapalveluihin. Joensuun tiloista kiitosta niitti ihana Olola, Kuopiossa taas remontissa uudistuneet tilat koettiin toimiviksi ja viihtyisiksi.
Puutteena palautteista nousi esille tarve välipala-automaatille, kahvinkeittimelle, vesipullojen täyttöpisteelle tai jopa keittiönurkkaukselle. Myös tätä viestiä olemme vieneet eteenpäin: mahdollisuutta välipala-automaattiin on selvitelty, mutta toimivaa ratkaisua ei ole vielä löytynyt.
Muutamat palautteista koskivat tietotekniikkaa. Joensuun kampuskirjastossa tietokonealue on usein täysi, eikä koneita riitä kaikille. Lisäksi wifin kerrottiin toimivan huonosti. Digipalvelut ovatkin sittemmin kartoittaneet wifin tilannetta. Valitettavasti he eivät löytäneet wifin parantamiseksi pikaratkaisua, mutta ottivat asian työlistalleen.
Kirjaston henkilökunnalle annoitte kiitosta avuliaisuudesta ja erinomaisesta palvelusta. Mukavalta tuntui myös seuraava palaute: ”Palvelu ja yhteistyö monessa oppimisen asiassa on hyvää ja joustavaa. Apua olen aina saanut. Erittäin ystävällinen ja asiallinen palvelu, joka on merkityksellistä oppijalle, joka vasta monia asioita on sisäistämässä.”
Aloitimme palautteen käsittelyn kirjaston omassa kehittämispäivässä heti marraskuun lopussa. Palautteista on keskusteltu kirjaston kahdenkeskisissä palavereissa ISYYn ja toimitilapalveluiden kanssa, ja olemme toimittaneet eteenpäin myös Opparin vastuualueen palautteet. Olemme useaan otteeseen todenneet, että saatu palaute on kullanarvoista. Kiitos siis kaikille sitä antaneille!
Kuulemme kernaasti lisää hyviä huomioita, innostavia ideoita ja osuvia oivalluksia koko Itä-Suomen yliopiston kirjaston kehittämiseksi. Saammeko sellaisia juuri sinulta?
The Library organized a feedback campaign in the autumn of 2022. After the COVID-19 years, we felt it was important to hear the wishes and needs of our users, as we were pleased to see how many of you had returned to campuses. Our feedback form on our website is available continuously, but we wanted to remind you of this possibility at the time. It was worth it: during 10.10.–4.11.2022 we received a total of 34 feedback, i.e., plenty more than normal.
We received feedback especially on noise and general consideration of others, facility management and maintenance, ergonomics and our customer service. The feedback was directed to the library as a whole and to both campuses separately – most of it was about the Joensuu Campus Library.
The need for peace of work in Joensuu was clearly the most frequently occurring response: there is too much noise in the library, and it makes studying difficult. Many of you asked others to observe not only the use of voice but also the cleanness and working on computer areas. It is great that the computers are being used but instead of them people occasionally use their own devices on the workstations. That unfortunately prevents others from accessing the computers. The feedback also showed that the workstations are not always left in clean condition for the next user.
To promote peace of work, the Joensuu Campus Library started working on Sound zones and better signs last autumn. We have now introduced the zones and renewed the signs, so please give us feedback on them. The sound zone map and other renewed signs are available on every floor of the Joensuu Campus Library, and more information is available on our website. When it comes to the Kuopio Campus Library, the peace of work has remained relatively good, so we consider the current signs to be sufficient for the time being. Each of us plays an important role in keeping the library a cozy place, and this becomes more obvious during the 24/7 self-service time.
We also received plenty of feedback on the premises and furniture of the Joensuu Campus Library. We were asked to have more seats and study space, as well as group work facilities. The ergonomics of furniture and the lighting of the premises also left much to be desired. The constant renovation of the library was understandably criticized, but on the other hand, the feedback also brought up the need for a more modernization of the library. The need for renovations is not in our hands but the least we can do is to keep you informed about them to the best of our ability.
Some of the feedback we received concerned the building technology of the Carelia building. For example, indoor air got us both negative and positive feedback. Better ventilation and lower temperature were hoped for the computer area. We also got feedback on the cleanliness and cleaning of the premises, from which we have been in contact with the Facilities Management. The lovely Olola in Joensuu got its fair share of praises, while the new premises in Kuopio were considered to be functional and comfortable.
The feedback highlighted the need for a snack machine, a coffee maker, a water bottle filling point or even a kitchenette. The possibility of a snack machine has been explored, but no workable solution has yet been found.
Some of the feedback was about the information technology. The computer area in the Joensuu Campus Library is often occupied, and there is not enough room for everyone. Also, the Wi-Fi was told to be operating badly. The Digital Services have since looked into the situation. Unfortunately, they did not find a quick solution to improve the Wi-Fi, but they will investigate it further.
You thanked us, the library staff, for our helpfulness and excellent service. The following feedback felt heartwarming: “Customer service in many areas of learning is good and flexible. I have always had help. Very friendly customer service that is relevant to a person who has just started learning many things.”
We started processing feedback in the library’s own development day right at the end of November. The feedback has been discussed in the library’s bilateral meetings with ISYY and the Facilities Management, and we have also forwarded feedback about Oppari’s area of responsibility. It has been said on several occasions that the feedback received is golden! We want to thank all of you who have given it!
We look forward to getting inspiring ideas, outspoken observations and inventive insights for the development of the University of Eastern Finland Library. Are we lucky to get them from you?
Marja Maijala, palvelupäällikkö | Head of Services
Olli Hiltunen, tietopalveluneuvoja | Information Services Advisor
Piia Pietarinen, tietopalveluneuvoja | Information Services Advisor
Asiakaspalvelut | Customer Services