Ovatko parhaan ystäväsi kotilääkkeet kunnossa?

Koira on tunnetusti ihmisen paras ystävä. Perheen ihmisjäsenten lääkekaappi on usein kunnossa, mutta mikä on tilanne koirasi kotilääkkeiden osalta. Mitä rohtoja koiran kotilääkekaapista tulisi löytyä kivun, korvien, silmien ja haavojen hoitoon ja voiko jotain lainata ihmisten lääkekaapista? Millaista tuotevalikoimaa kotiin suosittelee blogiimme haastateltu farmaseutti ja itsekin kahdeksan koiran omistaja Ritva Pirhonen?

Korvat kuntoon

Luppakorvaiset koirat ovat alttiimpia saamaan korvatulehduksia kuin pystykorvaiset lajitoverinsa. Koiran korvaan on hyvä kurkata säännöllisesti esimerkiksi kynsienleikkuun yhteydessä. Mikäli korvakäytävä näyttää puhtaalta, ei tarvetta rutiininomaiseen puhdistukseen ole. Ylimääräinen erite, paha haju ja punoitus viittaavat korvatulehdukseen. Lievä tulehdus saattaa mennä ohi korvan perusteellisella puhdistuksella, ärhäkämpi vaatii aina eläinlääkärin määräämät lääkkeet. Hoidettava korva siistitään ylimääräisestä vahasta ja muusta eritteestä ennen kun sinne annostellaan paikallisantibioottia, sillä tipat tehoavat parhaiten puhdistetussa korvassa. ”Jos korva on kovin ärtynyt, on syytä käyttää alkoholitonta korvapuhdistetta kirvelyn ja haukutuksi tulemisen välttämiseksi. Jos koiran korvassa on runsaasti kahviporomaista möhnää, on kyseessä todennäköisesti korvapunkkitartunta”, opastaa Ritva Pirhonen.

Näin puhdistat koiran korvat:

• hulauta reilu määrä korvanpuhdistusainetta korvakäytävään
  • hiero pyörittävin liikkein korvanlehden tyvestä
  • ota askel taaksepäin, sillä nyt koira ravistaa korviaan!
  • kuivaa korvakäytävä pumpulilla tai haavataitoksella. Huom! Vanupuikkoa ei kannata käyttää, sillä se on huono yhdistelmä koiran L-muotoisen korvakäytävän kanssa.

Vinkkejä silmien hoitoon

Loppukesällä kun luonnossa on paljon heinäkasvien siemeniä, niitä voi löytyä myös lemmikkisi silmistä. Luomipussiin ja kyynelkanaviin kertyneet siemenet aiheuttavat helposti silmätulehduksen ja hoitamattomana se voi levitä laajemmaltikin, esimerkiksi nenän sivuonteloihin. ”Siemensilmät” kannattaa huuhdella jäähdytetyllä keitetyllä vedellä, mielellään huuhteluruiskua apuna käyttäen. ”Apteekista löytyy myös valmiita silmävesiä sekä 30 ml:n kerta-annoksina keittosuolaliuosta, joka sopii silmien huuhtelun lisäksi myös haavojen desinfiointiin”, vinkkaa Ritva Pirhonen.

Löytyykö kotikonsteja haavan ja kivun hoitoon?

Silmien lähellä olevat haavat, puremahaavat, suuret ”palkeenkielet” sekä raajojen alaosissa lähellä jänteitä olevat haavat kuuluvat eläinlääkärillä hoidettaviin haavoihin. Karvatassusi anturahaavat ja pienet pisto- ja viiltohaavat voit yleensä hoitaa kotikonstein. ”Haavan kohtaa on hyvä suihkuttaa haalealla vedellä 5-10 minuutin ajan. Suihkuttelu poistaa irtolian, vilkastuttaa verenkiertoa ja nopeuttaa haavan paranemista. Haavan desinfiointiin paras vaihtoehto on mieto klooriheksidiiniliuos, myös teenväriseksi laimennettu povidonijodivalmiste tai kirvelemätön setyylipyridiinivalmiste käy. Myös desinfioivia ja ihoa viilentäviä haavasuihkeita löytyy. Näissä ei ole varsinaisia lääkeaineita eikä siis myöskään doping-varoaikaa. Haavan sitomiseen kotiapteekista on hyvä löytyä sidetaitoksia, elastista harsorullaa ja kiinnitysteippiä”, neuvoo Ritva Pirhonen.

”Kipuileva koira kannattaa viedä eläinlääkärille tai ainakin saada ohjeistus lääkinnästä sitä kautta. Esimerkiksi ihmisillä paljon käytetyt Ibuprofeenivalmisteet eivät sovi koiralle, yksikin annos saattaa aiheuttaa suolistoverenvuodon! Kyytablettia ei suositella enää kyynpuremaan ensiavuksi; ampiaisen piston oireisiin niitä voidaan yhä käyttää. Kyytableteissa on hydrokortisonia ja kortisonin dopingvaroaika on 14 vuorokautta”, muistuttaa Ritva Pirhonen.

Lisää vinkkejä koirien kotiapteekkiin sopivista tuotteista saat ensi viikon jatkoblogissa. Jos aihe kiinnostaa sinua enemmän, vielä ehdit mukaan Aducaten järjestämään Lemmikki- ja hyötyeläinten lääkehoito koulutusiltapäivään 1.2.2016 Kuopiossa (mahdollisuus osallistua myös etäyhteydellä!).

Sutinen Riitta-7001-10x15Kirjoittaja Riitta Sutinen on Aducaten lääkealan koulutusten suunnittelija.