Shanghain tuttuja tapaamassa

Lokakuun lopulla edustimme johtaja Jussi Virsusen kanssa Itä-Suomen yliopiston Koulutus- ja kehittämispalvelu Aducatea Shanghaissa. Delegaatioon kuului yliopiston osallistujien lisäksi jäseniä Kuopion kaupungilta ja ammattikorkeakoulu Savoniasta. Seurueessa oli mukana kokeneita Shanghain kävijöitä, joten asiantuntevaa opastusta oli tarjolla mukavasti.

Perinteistä lääketiedettä

Aducate sanghaiViisi päivää oli aikataulutettu tiukaksi ja aikaa ei juuri jäänyt Shanghain katselemiseen turistin silmin. Ohjelmassamme oli vierailut Suomen konsulaattiin sekä yhteistyökumppanimme Pudong Health Instituten yksikköön, jossa tapasimme Pudong Health Bureaun johtoa. Sairaalavierailun teimme Shanghain No. 7 Hospitaliin ja sairaanhoitajia kouluttavaan Pudong Health Schooliin. Virallisin ohjelmanumero oli Kuopio-aiheisen valokuvanäyttelyn avajaiset Pudong Libraryssa. Paljon tuttuja kotimaisemia tarinoiden kera, mutta ei siellä vielä koti-ikävä pääsyt iskemään.
Yhden aamupäivän mittainen visiitti Pudong Traditional Chinese Medicine Centerin yrttipuutarhaan ja tutustuminen kiinalaisen perinteisen lääketieteen historiaan oli erittäin vaikuttavaa. Ehkä meillä olisi sieltä opittavaa tämän päivän terveydenhuoltoon ja nimenomaan ihmisen kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen ja kohtaamiseen.

Vanhoja tuttuja

Mieleenpainuvinta oli Kuopiossa terveydenhuollon johtaja kursseilla mukana olleiden monien tuttujen tapaaminen ja koskettavan lämmin vastaanotto. Jos heille oli jäänyt lukuisia hätkähdyttäviä kokemuksia ja muistoja Suomen talvesta, kesästä ja syksystä, jäi niitä minullekin Shanghaista. Tämä oli ensimmäinen kertani Kiinassa ja matka avarsi jälleen näkökulmaa moniin asioihin, kuten maailmalla käydessä yleensä tapahtuu. Ymmärrän nyt erittäin hyvin, miksi shanghailaiset vieraamme kyselivät kaiken aikaa Kuopiossa ”missä ovat ihmiset?” Heidän 22 miljoonaisesta väestä ihmisiä riittää joka paikkaan, kaduille, metroon, sairaaloihin ja kauppoihin tungokseen asti. Autoja, polkupyöriä ja äänettömiä sähköllä kulkevia mopoja ja skoottereita tupsahteli sieltä sun täältä. Lupasin lopettaa valittamisen Kuopion aamu- ja iltapäivä ruuhkista sunnuntaisessa illansuussa viettämämme monen tunnin autossa istumisen jälkeen ruuhkan purkautumista odotellessa! Mutta mikäpä oli huumorintajuisessa matkaseurassa ollessa, vaikka nälkä jo kurnutteli vatsassa!

Sanghai Aducate

Valtavasta automäärästä huolimatta näimme yllättävän vähän kolareita tai lommoisia autoja. Omakohtaista tuntumaa tosin saimme kolaroinnista. Pikkubussimme perä ja isomman bussin kylki raapivat toisiaan Suzhoun kaupungin pienillä kujilla. Onneksi autostamme ei lähtenyt kuin peräpuskuri ja takavalot. Suomalaisen autoilijan silmin olikin aivan uskomatonta miten ahtaisiin paikkoihin autoilla piti työntyä. Autoilutapa hirvitti alkuun, mutta kummasti vauhdikkaaseen seilaamiseen neljän kaistan välillä tottui.
Tikuilla syöminen oli hidasta ja vaati kärsivällisyyttä, mutta sisu ei tietenkään antanut periksi ottaa vastaan tarjottuja haarukoita. Lämmin tee ruokajuomana on kokeilemisen arvoista. Ihan kaikkea eteen tuotua ruokaa ei kannattanut jäädä katselemaan, ei kun vaan rohkeasti poskeen.
Shanghai näytti vauraimman puolen Kiinasta ja aioin palata sinne runsaamman ajan kanssa. Kiinnostus maata kohtaan kasvoi, mutta kielen opiskeleminen tuntuu ainakin tässä vaiheessa vielä liian haastavalta.

Anna Olkkonen