Petteri Kallio: Miksi MacGyverilla on linkkari?

Swiss-Army-Ranger-Pocket-Knife-P11450765Riisuessani frakkia päältä maaliskuussa 2010, olin juuri käyttänyt liian paljon aikaa nutrigenomiikan parissa. Olin nimittäin uhrannut omaan tutkimukseeni aikaa asiantuntijuuteen vaadittavan ajan eli 10.000 tuntia. Väitöskirjani valmistuttua tuntui vahvasti siltä, että nyt ei tarvitse enää “opiskella”. Vuonna 2010 minä olin menettänyt uskoni oppia uutta.  Lopetin tieteellisten artikkelien ja tietokirjojen lukemisen ja tilasin Aku Ankan. Takki oli tyhjä. Tuntuu, että tämä ei voi olla oikea tapa rakentaa nyky-Suomeen kovan luokan asiantuntijoita, vaikka näin teemmekin.

Uuden oppimisessa on kyse ennenkaikkea ihmisen uskosta kykyynsä oppia. Aitoa oppimista tapahtuu mielestäni ainoastaan kiinnostuksen ja altistuksen risteyskohdassa. Uskon vakaasti siihen, että mikäli oppijalla on motivaatio kohdallaan ja on ymmärtynyt oppimisen merkitykseen itselleen, niin oikeanlaisessa altistusympäristössä tapahtuu nopeassa ajassa oppimista. Mikäli joutuisimme keskelle alkuperäisheimoa ilman yhteistä kieltä niin viimeistään nälkä opettaisi meidät kommunikoimaan riittävän tehokkaasti saadaksemme kupumme ravituksi. Eikö vain?

Suomalainen koulutusjärjestelmä (joka eittämättä on yksi maailman parhaista) antaa meille kattavan työkalupakin erilaisista asioista. Minä puolestani uskon,  että tämän rinnalle tarvitsemme vielä Sveitsin armeijan linkkuveitsen. Se ei sisällä perinpohjaisia ratkaisuja, mutta sillä pääsee nopeasti alkuun ja se kulkee näppärästi aina mukanamme.

Nykyään näen, että täydennyskoulutus, tuo oppimisen linkkuveitsi, on hyvä tapa päivittää omaa osaamista nopeasti ja tehokkaasti tarpeeseen kuin tarpeeseen. 80-luvun TV-idoli  MacGyver on osoittanut, että linkkaria voidaan myös käyttää innovatiivisesti. Voin omasta kokemuksestani kertoa että tieto voi todellakin lisätä tuskaa ja jopa vähentää luovuutta ja ketteryyttä. Ollaan niin sanotusti siellä omassa “boksissa” tietojemme kanssa. Tärkeintä on vaan myöntää itselleen, että minkä linkkarin terän tarvitsee ja ottaa siitä kaikki hyöty irti.

Kynä on miekkaakin vahvempi, jos se on laserkynä.